Obama start co-creatie site

7 november 2008, 07:35

{title}

De upcoming president Barack Obama van de VS heeft donderdag een nieuwe website gelanceerd. Op change.gov kunnen bezoekers suggesties aandragen voor de nieuwe Amerikaanse regering. “De campagne en dit historische moment zijn jullie verhaal geweest”, staat op de website. “Deel je verhaal en je ideeën en maak deel uit van positieve en duurzame verandering in dit land.” Gebruikers kunnen via de site ook een open sollicitatie inzenden voor een baan bij de Amerikaanse overheid. Er is een blog, upcoming event (inauguratie op 20 januari) en het programma wordt toegelicht. Bovendien kunnen mensen hun e-mail adres achterlaten met postcode voor een nieuwsbrief.

Volgens analisten was de manier waarop Obama nieuwe technologieën en communicatiemiddelen, zoals het internet, gebruikte in zijn campagne de sleutel tot zijn overwinning bij de presidentsverkiezingen.

Letterlijk staat onder het kopje ‘open government’:

It’s Your America: Share Your Ideas

The story of the campaign and this historic moment has been your story.

Share your story and your ideas, and be part of bringing positive lasting change to this country.

via: nu

Dit laat zien hoe de wereld fundamenteel aan het veranderen is. Een prachtig voorbeeld hoe organisaties, of het nu NGO’s zijn, overheden of commerciele merken, opener worden. In dit geval zet Obama ook meteen een volgende stap: hij wil ook echt input van de mensen. Hoe hij al die input gaat organiseren, zal de tijd gaan leren. Wellicht gaat hij met vrijwilligers en/of betaalde krachten de ideeeen modereren (zonder naar eigen idee te verwijderen), te groeperen en te sturen naar concrete vragen aan het volk. Zo kan hij op termijn kan hij een site als deze gebruiken om het volk te peilen op meningen. En als hij daar dan iets mee doet (hij zal wel moeten), dan kan je dit ‘peilen’ opvatten als ‘stemmen’.

En als Obama dan nog een stapje verder gaat kan hij mensen oproepen ook iets te gaan doen. Niet alleen maar luisteren wat hij moet doen (hij maakt sowieso alleen de beslissingen), maar faciliteren wat anderen gaan doen. Dat betekent een verandering van de democratie.

Well done Obama! Complimenten.

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

10 Reacties

    miekehaaksma

    ‘zo simpel… zo BRILJANT!’

    Open Up; geweldige trend.


    7 november 2008 om 08:21
    Remco de Vries

    “It’s your America, Share your idea’s”

    Briljant.

    Nu hopen dat hij er ook goed mee omgaat.


    7 november 2008 om 08:41
    Willem  

    En het draait op ExpressionEngine, dat is nog het leukste van alles 😉


    7 november 2008 om 09:12
    Rebecca Rijnders

    Goh, wel opvallend hoe hilarisch men is over elke wind die Obama laat, terwijl alle politiek 2.0 initiatieven van Verdonk direct werden afgebrand. Ik begrijp het wel, daar gaat het niet om, maar enige nuance is misschien wel op zijn plaats….


    7 november 2008 om 09:35
    ErwinVanLun

    @Rebecca: ik vond het van Verdonk wel een goed idee, maar dat terzidje. Maar de vergelijking met Nederland is wel aardig. Nederland heeft (samen met een aantal Scandinavische landen) de meest gelijkwaardige cultuur ter wereld. Nergens wordt meer overlegd, nergens wordt meer naar elkaar geluisterd, worden mensen betrokken dan hier. Niet voor niets is de term ‘poldermodel’ hier uitgevonden.

    Het feit dat juist een ‘ik zal het wel eens even laten zien’ land als de VS dit nu oppikt, maakt het juist extra bijzonder.

    @Willem: top voor EE!


    7 november 2008 om 11:25
    Davied

    Dat politiek en overheid uiteindelijk iets moeten met de mogelijkheden en kansen die web 2.0 biedt, dat is ondertussen duidelijk en Obama onderstreept dat nog eens. De vraag is echter ‘hoe?’ Daar ligt de uitdaging.

    De komende tijd zal ik (en velen met mij waarschijnlijk) http://www.change.gov uitgebreid gaan volgen om daar ideeën over op te doen. Er komen interessante tijden aan kortom!


    9 november 2008 om 07:55
    Martin Kloos

    Mooi initiatief, maar draven we niet een beetje door? Ik zag een verwijzing naar deze site al meerdere keren in mijn rss reader voorbij komen en iedereen was laaiend enthousiast over het volgende sociale initiatief van Obama. Maar wat is het nu echt?

    Een site met een mooie boodschap, maar een webformulier waar je je verhalen kan indienen? Waar komen ze terecht en komen ze (en zo ja hoe) weer terug op de site? De site heeft een weblog? Volgens mij is het open karakter en de mogelijkheid om te reageren een belangrijk kenmerk van een weblog. Op de site van Obama kan je niet eens op zijn blog (ook niet na moderatie) reageren…

    Ik heb Obama’s social media strategie altijd met interesse gevolgd en vind het knap dat hij mede dankziji de succesvolle inzet van social media president is geworden. Ook dit initiatief is lovenswaardig. Obama is dan ook zeker een voorbeeld waar we van kunnen leren, maar dergelijke initiatieven zo ophemelen? Denk dat we het wel enigzins in perspectief mogen plaatsen…


    10 november 2008 om 06:42
    Harald Dumoulin

    De volledige campagne van Obama was een prachtig voorbeeld van volledige communicatie. Hij is een connectie van me op LinkedIn geworden, was de eerste presidentskandidaat die billboards in games afhuurde, Twitter, …. Zijn speeches circuleren op internet en zijn op vele sites nog eens te beluisteren/bekijken. Inhoudelijk (los van elke politieke voorkeur) waren deze speeches zeer sterk opgebouwd en ook de manier waarop hij ze bracht was briljant. Stiltes, applaus (soms doorpraten, soms stiltes inlassen), zijn handen, zijn kijken…. Goed opgeleid en ingestudeerd of natuurtalent? Hoedanook een mooi voorbeeld en het zou dus vreemd zijn als zijn communicatiespecialisten nu zouden stoppen.


    11 november 2008 om 18:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!