Interview: Kaartje2go.nl als beste getest door Consumentenbond

12 november 2008, 09:29

{title}De online wenskaartenservice Kaartje2go.nl is als beste getest door de Consumentenbond. In de Consumentenbond Digitaalgids van november 2008 zijn 12 kaartenservices met elkaar vergeleken. Kaartje2go scoort op alle punten het hoogste testoordeel. Dat is best knap.

Daarom hieronder een interview met oprichter Foppe Strikwerda. Uiteraard ziet hij de testresultaten als ‘een groot compliment’. Strikwerda over het businessmodel, over web 2.0, over de rol die zijn klanten spelen en over de toekomst: ‘De prioriteit zal de komende maanden liggen bij het verder ontwikkelen van een whitelabel kaartenapplicatie.’

Foppe Strikwerda van Kaartje2go: gefeliciteerd. Jullie zijn als nr 1 getest door de Consumentenbond. Waarom is dat?

‘Dankjewel. We zijn ongeveer 2 jaar geleden gestart met Kaartje2go. Met beperkte middelen moesten we opboksen tegen concurrenten met gevestigde merknamen en flinke marketingbudgetten in een zeer competitieve markt. Dan moet je creatief zijn, dus we hebben vanaf het begin gehamerd op gebruiksgemak, leuke features, kwaliteit, service en we proberen ook een scherpe prijs te bieden. Bij een online wenskaartenservice moet je uitblinken met een eenvoudige en tegelijkertijd veelzijdige kaartenapplicatie. Daarmee ben je er echter niet want het fysieke product moet ook top zijn. Voor zowel de website als het fysieke product, de wenskaarten zelf, eindigde Kaartje2go met het hoogste testoordeel.

Hoe zit jullie businessmodel eigenlijk in elkaar. Doen jullie aan (online) marketing en hoe?

‘Het businessmodel is eenvoudig. We halen onze inkomsten uit de kaarten die klanten bij ons ontwerpen en bestellen. Je maakt online een kaart met je eigen foto, je eigen tekst en versieringen naar keuze. Voor de kerstkaarten hebben we nu zelfs kerstmutsen en baarden die je op je gezicht kunt “plakken”. Als je klaar bent met je kaart dan kun je deze adresseren en betalen. De kaarten worden vervolgens gedrukt en verstuurd.

’We doen veel aan online marketing, affiliate marketing is belangrijk, we adverteren op Google, we doen aan e-mail marketing en we werken veel aan conversieverbeteringen binnen de site. We experimenteren nu ook met offline marketing. Grappig, eigenlijk. Bij de meeste organisaties gaat dat andersom.

Je zegt in het persbericht dat de klanten van Kaartje2go een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het succes van je bedrijf. Hoe belangrijk?

‘Héél belangrijk. De optimalisatie van de frontend en backend van de website worden grotendeels op basis van klantenfeedback verwerkt. Met name dankzij de reacties van onze klanten werkt onze site vlekkeloos en eenvoudig. Als we ergens het bestelproces kunnen vereenvoudigen dan gaan we daar direct mee aan de slag. Enige tijd geleden stond er op Marketingfacts een schitterend artikel, volgens mij was de titel “De beste klantenservice is geen klantenservice”. Daar werd mee bedoeld dat je continu je processen moet verbeteren om er voor te zorgen dat alles foutloos verloopt en dat jouw klanten je niet meer nodig hebben.’

Ik vraag het toch. Hoe web 2.0 is Kaartje2go volgens Foppe Strikwerda?

‘Niet of nauwelijks. We experimenteren wel met een eigen weblog maar de belangrijkste klantinformatie halen we nu nog uit e-mails en telefonisch contact. We willen met het Kaartje2go weblog meer gaan doen, maar dit moet nog groeien.’

Wat gaan jullie nog voor nieuwe dingen maken. Welke innovaties mogen we van jullie verwachten?

‘We hebben ideeën genoeg. De prioriteit zal de komende maanden liggen bij het verder ontwikkelen van een whitelabel kaartenapplicatie. Er zijn veel partijen die geïnteresseerd zijn in een dergelijke applicatie, maar hij moet wel naadloos in te passen zijn in de eigen look en feel. Daar liggen kansen voor Kaartje2go.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!