Flash toch nog niet dood?

18 november 2008, 05:58

{title}Elke online marketeer heeft het mee gemaakt, en menig marketeer heeft er op gevloekt: een site volledig in Flash. Dramatisch voor zoekmachines en slecht meetbaar werd er altijd geroepen. Hoewel ik nog steeds geen voorstander ben van sites volledig in Flash, is er wel het een en ander veranderd de afgelopen tijd. Het leek me goed om die veranderingen even in kaart te brengen. In het kort: flash is voortaan nog beter meetbaar met Google Analytics, het is enigszins doorzoekbaar en video meta data gaat met sprongen vooruit.

Flash doormeten was altijd lastig, hoewel het mogelijk was in Google Analytics moest elke implementatie specifiek gemaakt worden en was het niet makkelijk. Vandaag kondigde het Analytics team op hun blog aan dat dat vanaf nu anders wordt. In samenwerking met Adobe is de Google Analytics tracking code omgeschreven naar Flash ActionScript, waardoor het nu mogelijk is om in Flash de campagne, pageview en event tracking methodes te gebruiken die ook op “gewone” web pagina’s altijd al gebruikt konden worden.

Op 30 juni van dit jaar kondigde Google al aan dat ze voortaan Flash konden doorzoeken. Dat werd ook al eerder op MarketingFacts besproken. De combinatie van het beter indexeerbaar maken met het beter meetbaar maken is echter wel een grote stap, op deze wijze kan men straks “landingspagina’s” gaan onderscheiden binnen een volledig in Flash gebouwde site.

Enkele weken geleden kondigde Adobe hun Creative Suite 4 aan. Een van de nieuwe features daarin is dat tekst in ondersteunde talen automatisch herkend wordt, zodat je automatisch een transcriptie krijgt van de hele tekst. Deze meta data wordt meegestuurd met alle filmpjes die je maakt in dit pakket, en Google en andere zoekmachines kunnen er mee omgaan! Gevolg: fatsoenlijk doorzoekbare film. Google doet hetzelfde met het eveneens al eerder besproken GAUDI, Google Audio Search.

De vraag is natuurlijk: waarom zou je dit allemaal willen?

Hoewel ik absoluut niet ineens een Flash fan ben geworden, is er 1 ding aan Flash en FLEX, het ontwikkel platform voor veel Flash applicaties, waar een hoop voor te zeggen valt: het ontwikkelen van ontzettend mooie Rich Internet Applications is hierin vaak een stuk simpeler dan met andere technieken. Door al deze ontwikkelingen wordt Flash langzamerhand ook vanuit de meet en zoekmachine kant weer een optie.

Joost de Valk
Oprichter en Chief Product Officer bij Yoast

Ik ben een internet entrepreneur. Ik ben oprichter van Yoast waar ik op het moment Chief Product Officer ben. Daarnaast ben ik investeerder in en adviseur van diverse startups waaronder WordProof.

Categorie
Tags

29 Reacties

    Thomas Eilander

    Dan kan nu iedereen doe ooit flash heeft laten liggen (waaronder ik) vanwege deze perikelen alsnog de draad weer oppakken… ik hou het toch maar bij af en toe een kleine animatie.


    18 november 2008 om 06:46
    Thijs

    Flash voor als extra design element op een pagina kan van zeer grote waarde zijn. Een mooie animatie kan conversies verhogen. Flash kan de aandacht van een bezoeker in één klap vangen en vasthouden. Maar om nou je hele website in flash te maken, dat kan echt niet meer.

    Al met al toch goed nieuws dat het steeds beter wordt, het heeft lang geduurd maar het wordt nog wel eens wat 🙂


    18 november 2008 om 07:59
    jdevalk

    @Serge: eens maar dat kan ook met andere technieken. Het grootste voordeel van flash is mijns inziens de consistentie in alle browsers en de ontwikkel snelheid.


    18 november 2008 om 09:48
    Floris

    @Serde helemaal mee eens. Denk dat we steeds meer flash-elementen gaan zien door toenemende belangstelling voor digital branding. Dat is uiteindelijk ook goed voor de conversie.

    @Joost heb je voorbeelden die een serieuze bedreiging vormen voor Flash?


    18 november 2008 om 10:38
    jdevalk

    @Floris: in wat voor opzicht?


    18 november 2008 om 11:01
    Floris

    Flash/Adobe is visueel erg sterk en, zoals je zelf al aangeeft, heeft het een hoge ontwikkel snelheid plus consistentie. Daarom is het gebruik ervan ook zo wijd verspreid, denk ik.

    Zie jij andere spelers die voor het visuele aspect een alternatief bieden voor Flash?

    (Ik probeer een ideale Digital Branding toolbox samen te stellen)


    18 november 2008 om 11:12
    Lars

    Prachtig, lange reactie getikt over de nadelen van flash, maar de catpcha werd niet gepakt. Terug naar een maagdelijk leeg veld. Helaas, die wijsheid typ ik niet nog eens in.


    18 november 2008 om 11:22
    John

    @Lars; Jammer dat niemand nu kennis kan nemen van jouw prachtige wijsheid. De volgende keer toch maar een en Ctrl/C voordat je [verzenden] drukt?


    18 november 2008 om 13:23
    John

    @Rolf; Paars! Magazine is inderdaad een schitterend voorbeeld van een Flash site. Ik had de site nog niet eerder gezien. Prettige navigatie, snel laden, schitterende fotografie en prettig gedoseerde audio waar ik nog wel een volume control mis omdat ik me iedere keer een apestaart schrik als ik de pagina met audio laad. Maar, zoals deze site wil ik als consument Flash sites zien waarbij het mij dus niets uitmaakt of hij wel of niet in Google te vinden is.


    18 november 2008 om 13:31
    Lars

    @John: nou, nog een keer dan. Maar die hier captcha zuigt pijpestelen. Hij bevat soms een vrijwel onzichtbare spatie. En als je moet control-c’en als je iets post, is er iets mis met het ontwerp.

    Hoe dan ook:

    Het geroemde Paars! dan maar meteen als voorbeeld: prachtig inderdaad, met een verbazend leuk artikel over het mobieltje van Sophie Hilbrandt. Niet te linken, want slecht gemaakte flashsites (en dat is de meerderheid) bieden geen unieke url’s.

    Ik werk als journalist en een site die niet is te linken (afgezien van de hoofd-url) is bijzonder onaantrekkelijk. Het is soms ronduit zonde (zoals bij dat Paars!-artikel) en meestal bevat een flashsite paradoxaal genoeg wel tekstpagina’s – enkel omvat in een flashjas.

    Een ander nadeel van Flash is dat het gebruikelijke en sinds jaren gestandaardiseerde browserelementen buiten spel zet. Refresh, de terugknop – alles heeft geen invloed meer op individuele flashpagina’s.

    Wat je er voor terugkrijgt is de interpretatie van navigatie van de flashbouwer – en dat is maar zelden beter.

    En er is een groep gebruikers die je met flash niet bereikt of de middelvinger geeft: mensen op de wat extorischer of oudere platforms en zij die noodgedwongen van hulpmiddelen gebruik maken bijvoorbeeld. Spraakapparatuur, brailleregels – de bijbehorende software is stukken geavanceerder geworden, maar het kan nog altijd niets met flash.

    Nu gaat het om marketeers niet altijd om deze groepen, dus laat ik me dan vooral tot de navigatie en in het bijzonder de verwijzing beperken: mooie magazines waarvan de pagina’s met flash aaneen zitten geplakt, schieten hun doel voorbij.

    In grote lijnen had ik dit vanmiddag getikt. Food for thought wellicht, enkel mijn 2 cent.


    18 november 2008 om 16:17
    Lars

    @Waldo: de opinie is gedateerd omdat ik nog steeds dezelfde flash sites zie, met de functionaliteit die flash in het verleden een slecht idee maakte. Ik ben me er terdege van bewust dat ik voor een deel klink als Jakob Nielsen die flash in het verleden (heel erg en deels onterecht) verketterde.

    Maar als de middelen er zijn, moet je ze gebruiken, lijkt me. Of je flashbouwer dwingen om een zo toegankelijk mogelijke site te bouwen. Als marketeer lijkt het me in de strategie te horen dat je sites maakt waarnaar mensen kunnen verwijzen?

    Spraakapparatuur en hoe het met flash omgaat ken ik uit eerste hand. Mijn vader is blind en maakt gebruik van de modernste apparatuur en software. Flash is nog altijd een no-go area.

    Als de gereedschappen er zijn (dat geloof ik best) worden ze blijkbaar niet gebruikt; zoals veel sites ook afbeeldingen over het algemeen niet apart benoemen.


    18 november 2008 om 20:03
    Lourens

    In het stuk worden 2 punten van kritiek op flash gegeven:

    – dramatisch voor zoekmachines

    – slecht meetbaar

    Het tweede is niet waar, de implementatie van bijvoorbeeld Google/Omniture/Webtrendstags op pagina’s is mogelijk. Een goede flashprogrammeur kan werkelijk alles meetbaar maken, van de weergave van pagina’s tot de pixels waarover de muis beweegt (wat niet mogelijk is bij html).

    Dan rest dus het eerste punt van kritiek: dramatisch voor zoekmachines. Hier worden, zoals Joost zelf al aangeeft, grote stappen gemaakt. Daarbij is het voor veel pagina’s niet heel relevant dat ze gevonden kunnen worden in zoekmachines. Denk aan actiepagina’s in reclamecampagnes. Hier wordt het bezoek opgebouwd door promotieactiviteiten (banners, verppakkingen, CTAs elders). Daarbij verdwijnen deze pagina’s ook weer na de campagne.

    De kritieken die hier worden genoemd zijn sinds het begin van Flash bekend, en Adobe en andere partijen (bv Google) hebben er hard aan gewerkt om deze punten aan te pakken. Waldo heeft gelijk, inmiddels is bijna alles is mogelijk in Flash (deeplinking, pagina reloading, backbuttons etc).

    Daarbij moeten we niet vergeten dat Flash een bereik heeft van 99% (98% heeft Flash player 9!) van alle internetgebruikers. Dat is veel meer dan Java, Quicktime en RealOne (om nog maar te zwijgen over Silverlight). Om die reden, samen met de steeds snellere internetverbindingen, is Flash bij uitstek hét platform dat zal worden gebruikt om Rich Media op het WWW in te zetten. Volgens mij was Joost ook al tot die conclusie gekomen, dus ik ben het helemaal eens met de strekking van het artikel :-).


    19 november 2008 om 08:50
    Floris

    @Lourens helemaal mee eens. iemand misschien cijfers over de toename van het gebruik van flash?

    Naast de toename in Flash vacancies 😉


    19 november 2008 om 09:29
    Floris

    Dankje Lourens. Interessante cijfers.

    Er zal inderdaad wel wat vertekening in zitten. Ook inclusief flash-banners zullen de STIR websites inderdaad hoger scoren.

    Interessant ook de hoge scores van Turkije en China.


    19 november 2008 om 13:19
    T.R.Wijbenga

    Een groot deel van de gevonden ‘flashobjecten’ in bovengenoemd onderzoek zal ongetwijfeld reclame zijn. Veel grotere websites bevatten regelmatig flash-advertenties. Over de representativeit van MAMA zou ik me niet al te veel zorgen maken, daar het merendeel van de links (463K) afkomstig is van DMoz, en de rest van W3C/Alexa.


    19 november 2008 om 13:25
    Floris

    @wijbenga klopt!


    19 november 2008 om 15:53
    jdevalk

    Dank voor alle reacties! In ieder geval een leuke discussie zo 🙂

    Even wat losse reacties:

    @Floris: voor het visuele aspect zijn er zeker andere spelers, zoals Silverlight (en ipc kan het ook allemaal wel met HTML en veel JavaScript), maar die hebben nog bij lange na niet de consistentie tussen browsers en de wijdverbreide ondersteuning die Flash heeft.

    @Lars: het feit dat het niet te deeplinken is is voor mij ook vaak een frustratie, maar is wel een zogenaamd PEBKAC probleem: “Problem Exists Between Keyboard and Chair”. En dan niet van jou maar van de flash programmeur, want die had dat gewoon in kunnen bouwen.

    @Lourens: ik gaf al aan dat die twee beperkingen altijd het probleem waren. Je punt van “een goede programmeur” is ook precies waar het probleem vaak lag, ze hebben het echter recentelijk dus weer een stuk simpeler gemaakt. Overigens geldt exact datzelfde probleem voor HTML: ook daarin kun je alles meetbaar maken, maar dan moet je wel weten wat je doet.


    20 november 2008 om 06:30
    media

    Nu we het toch over flash hebben, wie gaan er eind deze maand naar Adobe MAX in Milaan? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen op gebied van flash dat we daar mogen verwachten? Iemand?


    20 november 2008 om 07:00
    jdevalk

    @Marco: ik meen gezien te hebben dat iig Polle de Maagt daarheen gaat.


    20 november 2008 om 07:20
    jdevalk

    @Waldo: mooi lijstje hoor, misschien volgende keer op jullie kosten een MF blogger die kant op sturen? 🙂


    20 november 2008 om 07:47
    jdevalk

    @Waldo ik denk dat je beter andere mensen kunt sturen die dieper in de materie zitten 🙂


    20 november 2008 om 08:13
    Polle

    @Marco, Joost Ik ga idd naar MAX en bezoek iig de sessies waarin de strategie/paden voor de komende periode worden toegelicht:

    Monday, December 1, 2008

    09:30am – 11:00am MAX 2008 Opening General Session Auditorium

    11:30am – 12:30pm Adobe Roadmap: Enterprise Red 1

    02:00pm – 03:00pm Adobe Roadmap: Rich Internet Applications Yellow 1

    03:15pm – 04:15pm Adobe Roadmap: Video Red 2

    04:30pm – 05:30pm Adobe Roadmap: Web Experiences Red 2

    05:30pm – 09:30pm Welcome Reception in Community Pavilion Level 1

    Tuesday, December 2, 2008

    09:00am – 10:00am What’s New in Flash Player 10 Blue 2

    10:30am – 12:00pm General Session Auditorium

    01:30pm – 02:30pm AIR Experience Model: Approach and Examples Yellow 2

    02:45pm – 03:45pm Architecture 4.0 Red 2

    04:00pm – 05:00pm Monetizing Applications with Adobe AIR Yellow 2

    05:30pm – 07:00pm Sneak Peeks Auditorium, Level 2

    08:00pm – 11:30pm Customer Appreciation Event Special Offsite Location

    Wednesday, December 3, 2008

    09:00am – 10:00am Experiences That Scale Across Devices Yellow 1

    10:15am – 11:15am Mixing Open Source and Commercial Software Yellow 1

    11:30am – 12:30pm Open Screen Project: Delivering Rich Internet Experiences Across Devices Red 2


    21 november 2008 om 06:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!