Wat is jouw advies aan Beabo om meer gebruikers te krijgen?

24 november 2008, 04:33

{title}Iets meer dan een maand geleden werd de vraag gestuurde marktplaats Beabo hier op Marketingfacts aangekondigd. Afgelopen donderdag spraken ze op het VRMevent en werd duidelijk dat ze klaar zijn voor de volgende stap, maar welke is dat?

Beabo is een initiatief van de broers Boonstra en ze doen het naast hun reguliere baan als financieel planner en testcoördinator. Ze zijn geen web 2.0 entrepreneurs. De broers hebben Beabo ontwikkeld omdat ze er zelf behoefte aan hadden en er niks vergelijkbaars bestond. Met hun eigen spaargeld hebben ze de website laten ontwikkelen.

Nu de aandacht van de introductie voorbij is vragen ze zich af wat een goede volgende stap is. Op het hoogte punt hadden ze meer dan 3000 bezoekers in één week wat 50 registraties opleverde. Nu zijn het niet meer dan enkele honderden bezoekers en waren er 15 nieuwe registraties sindsdien. Wat is volgens jou een goede volgende stap voor Beabo om meer gebruikers aan te trekken?

A – Een investeerder vinden en het nieuwe budget spenderen aan marketing en media aandacht

B – Het Beaboconcept aanpassen van een hele Long Tail aan rubrieken naar een handje vol populaire nicherubrieken zoals reizen

C – Verander niks; leer guerrilla en sociale media/Web 2.0 marketing en pas dit toe

Help Beabo van de grond te komen en geef, als je dat leuk vindt, jouw advies in de comments. De broers lezen mee en de volgende stap zal met jullie gedeeld worden.

Maarten Lens-FitzGerald
Global Head of Voice bij Nodes Agency

"I instigate movements that shape the future." Werkt aan z'n 5de nieuwe medium: Voice, bij Nodes Agency. Oprichter van Layar, Teamily, Open Voice en de Voice Cast

Categorie
Tags

25 Reacties

    media

    Afhankelijk van hoe snel ze willen zou ik kiezen voor A en C (snel) of B en C (langzamer). In beide gevallen zou ik kiezen voor een boegbeeld. Bekende Nederlander of zelf, maar het boegbeeld vertelt het verhaal, vertelt het verhaal en vertelt het verhaal. Zorg vervolgens dat mensen die zich hebben geregistreerd ook het verhaal kunnen vertellen. Dus en een goed verhaal, maar ook de tools om het verhaal door te vertellen.

    Bonustip: lees Tribes van Seth Godin!


    24 november 2008 om 06:25
    jwenl

    Volgens mij zijn er sowieso een aantal zaken waar meer aandacht aan besteedt zou moeten worden:

    – de site is bij mij af en toe heel erg traag (op dit moment , ma 8:26 uur werkt het helemaal niet)

    – er lijkt niet echt aandacht te zijn besteedt aan zoekmachine optimalisatie (URL’s kunnen stukken beter, titels van pagina’s ook)

    Wellicht kunnen ze ook nadenken over extra functionaliteit zoals het aanbieden van je eigen advertentie in je Hyves profiel (weet niet of Hyves daar blij van zal worden maar goed).


    24 november 2008 om 06:27
    erwblo

    Wij van Beer & Innovation geven alleen advies tegen betaling! Maar als de broers woensdag met een pint in de aanslag naar een Amsterdamse kroeg willen komen, dan worden ze graag 3/4 uur te woord gestaan door een tafel specialisten 😉

    Als er anderen zijn, die willen, mail even naar startup@beerandinnovation.nl want er is nog 1 plek vrij!


    24 november 2008 om 06:29
    mgvandenbroek

    @Erwin: Kun je niet alvast een teaser weggeven, voor de rest van de lezers? Amsterdam ligt zo ver weg 😉


    24 november 2008 om 06:38
    erwblo

    Ik sluit me bij Marco aan, zorg dat het verhaal goed en makkelijk doorverteld kan worden. Maar nog belangrijker: doe dat zelf overal en altijd. Je kunt een boegbeeld zoeken en inhuren, maar de bedenkers kunnen nog beter vertellen waar hun behoefte vandaan kwam en waarom dit ook voor anderen interessant is. Het staat dicht bij hun praktijk.

    @matthijs Ik lees nergens in het stuk waar ze wonen 😉 Maar Arnhem komt ook aan de beurt, hoor 😉


    24 november 2008 om 06:49
    media

    Komen die jongens niet uit Huissen? Dat ligt aan de andere kant van Nederland @erwblo; wordt het toch tijd dat we die Beer & Innovation eens naar Arnhem halen. Zodra ik weer fit ben om avond in de kroeg te hangen, pak ik het op!


    24 november 2008 om 06:50
    media

    @erwblo: onze reacties kruisen en vullen elkaar prima aan! 😉

    Vwb keuze boegbeeld, eens dat je dit bij voorkeur zelf moet doen alleen niet iedereen heeft de capaciteiten om het boegbeeld te zijn. Op dat punt ben ik het dan ook niet eens met Seth Godin. Niet iedereen is een leider. En als je geen leider bent, maar wel goede ideeën hebt, zoek dan een leider die je verhaal vertelt. Wil je het snel realiseren, kies dan voor iemand die al een ‘leider’ is.


    24 november 2008 om 06:53
    Luuk Boonstra

    Heren,

    Heel mooi dat de reactie zo snel loskomen.

    Wij komen idd uit Huissen(tegen Arnhem aan) en Arnhem. @JWEshuis, vreemd dat de site langzaam loopt, als ik nu kijkt loopt ie als een trein. Wat betreft de zoekmachineoptimalisatie zal ik direct de bouwers van de site aan de “haren trekken” aangezien de afspraak is dat dit in orde zou zijn.

    @Erwin, bedabnt voor je uitnodiging alleen ben bang dat ik dat niet ga redden(geen onwil!), zit namelijk tot 19.00 in cursus in Limburg en gezien de weersvoorspellingen is Limburg-Amsterdam geen uurtje rijden…

    Wat betreft de eigen frustratie is het iets waar iedereen zich in zal herkennen. Namelijk “even” een vakantie boeken. Echter om een vakantie te boeken die exact aansluit bij je wensen zul je veel tijd en moeite moeten investeren… nog een idee om dit communiceren naast het doorvertellen?

    @Marco, het boek zal ik gaan lezen!

    @Guido de uitnodiging voor IPAN had ik ook al via een andere weg gekregen en hier zullen we gebruik van gaan maken. Wta betreft de tijdsinvestering, onze huidige banen laten genoeg ruimte om er samen een full-time dienstverband aan tijd in te stoppen en dit hebben we afgelopen maanden ook gedaan.


    24 november 2008 om 07:27
    Guido van Nispen

    Luuk leuk dat jullie komen en goed om te horen dat de IPAN boodschap al rond gaat. Ik zie je volgende week, ciao Guido


    24 november 2008 om 07:43
    Remco de Vries

    A & C lijken mij inderdaad de beste opties. Betrouwbaarheid en bekendheid zijn wat mij betreft belangrijke factoren bij zo een concept. Testimonials van gebruikers en ervaringen van jullie zelf zijn hier dan ook erg waardevol in.


    24 november 2008 om 08:12
    jorrit kreek

    belangrijkste vraag: waarom zou iemand op beabo z’n vraag/behoefte plaatsen ipv op marktplaats.nl of speurders.nl? daar kan je precies hetzelfde doen en er is al de kritische massa aan traffic, die zo noodzakelijk is voor het welslagen van een marktplaats.


    24 november 2008 om 08:16
    luuk Boonstra

    @jorrit

    MP en Speurders zijn aanbod gestuurde marktplaatsen. Hier zijn ze functioneel ook op gebouwd en om deze reden zie je ook dat er weinig gebruik wordt gemaakt van de optie gezocht.

    Beabo is functioneel gebouwd als een vraag gestuurd handelsplatform. Hierbij hebben wij ervoor gezorgd dat een klant dmv overzicht, gemak en transparantie het beste aanbod (op maat!) kan kiezen voor zijn of haar individuele informatie. Onderscheidend is met name de transparantie, het feit dat een aanbod van een verkoper niet alleen bestaat uit een prijsvoorstel en BeaboXL… een mogelijkheid voor klanten om zich te verenigen, zodat er een collectieve vraag ontstaan naar een zelfde product of dienst,

    Wij zijn er van overtuigd, mede op basis van onze eigen ervaring/frustratie, dat de komende jaren er een verandering gaat plaatsvinden onder het koopgedrag van consumenten. Zoals overal in de maatschappij en op het internet zal de gebruiker(en dus de consument) zich zelf steeds meer centraal zetten (denk aan Hyves, Nujij etc…). Waarom moet ik als klant alle moeite en tijd investeren voor het beste aanbod op maat? Wie betaald wie nou eigenlijk?

    Beabo is een platform die in deze behoefte voorziet door een handelsplatform aan te bieden waar een klant echt centraal staat!


    24 november 2008 om 08:54
    Ton Wesseling

    Waarom roept niemand hier iets over de conversiecijfers? 50 registraties op 3000 bezoekers klinkt niet hoopgevend. Wat voor een bezoek is langsgeweest? Was dit in potentie geinteresseerd bezoek, of slechts vakidioot bezoek omdat er over het concept is geschreven?

    1) funnels nalopen, drempels wegnemen en zorgen voor een geweldig persuasive registratieproces

    2) nu pas meer traffic -> mijn tip zou zijn -> focus je op een niche door een gepassioneerd voorman of vrouw te vinden die als gezicht van die niche kan optreden. Werkt dat? Uitbreiden naar andere niches.


    24 november 2008 om 10:06
    Luuk Boonstra

    @Ton

    De conversiecijfers zijn idd niet om over naar huis te schrijven…. maw het loopt als een trein, maar dan wel de betuweroute!

    Nuance hierbij is wel dat de bezoekers die zijn geweest idd voornamelijke geintresseerde zijn geweest die de artikelen op FW en MF hebben gelezen en de aangeschreven personen uit onze eigen netwerk. Daarnaast moeten de bezoekers op dat moment ook maar net een aankoopintentie hebben.

    Wat betreft je 1e advies… zou je dit wat toe kunnen lichten, wij zijn (nog) niet thuis in de termonologie. De drempels voor gebruikers zijn ons inziens al laag, gratis registratie en voor bedrijven alleen een geringe bemiddelingsvergoeding als een aanbod wordt geaccepteerd(no cure no pay principe dus).


    24 november 2008 om 11:03
    Polle

    Wellicht een leuke widget of embed-optie maken, zodat gebruikers gevraagde items gemakkelijk door kunnen plaatsen op een blog of social network?


    24 november 2008 om 13:16
    Bart Stevens

    @Luuk ik denk dat Jorrit absoluut de enige juiste vraag stelt.

    En als je voor optie A gaat gaat dat de eerste (en meest cruciale) vraag zijn.

    Alle andere opmerkingen zijn secundair aan het antwoord op die vraag

    Succes

    Bart


    24 november 2008 om 13:25
    JS Barnhoorn

    @Luuk, je zegt “Wij zijn er van overtuigd, mede op basis van onze eigen ervaring/frustratie, dat de komende jaren er een verandering gaat plaatsvinden onder het koopgedrag van consumenten.”. Er is toch wel uitgebreider marktonderzoek geweest? Lijkt mij van essentieel belang om een investeerder te vinden. Beginnen met een focus-groep is misschien een goed idee.

    Het sterke punt van dit concept vind ik het collectieve vraag gedeelte. Toevallig kocht ik vandaag een iPod via apple.nl. Op de site van dixons zag ik dat zij er een gratis FM-tuner bij gaven, had dit een adapter of het juiste hoesje geweest was ik naar hen gegaan. Zoiets zou ik via Beabo kunnen laten weten. En er zijn natuurlijk nog veel sterkere voorbeelden (promotie-idee?).

    Echter, uiteindelijk ben ik van mening dat als een consument een product wil hebben, hij of zijn niet wil wachten of er misschien wel een aanbieder komt, maar het direct wil kiezen en kopen.


    24 november 2008 om 13:45
    Luuk Boonstra

    @Bart, klopt wat je zegt… het is ook een veel gehoorde reactie. Zie ook mijn reactie hierop.

    Jij ook succes met de ontwikkelingen…

    @JS Barnhoorn

    Wij hebben geen marktonderzoek laten doen. Maar voor het aantrekken van investeerder zal dit zeker wel moeten. Wanneer je echter een parallel trekt met andere ontwikkelingen in de maatschappij en internet, is het mijn inziens (uiteindelijk) een logisch ontwikkeling dat consumenten zich zelf centraal gaan zetten bij het aankopen van producten of diensten. Je ziet bijv. bij een site als werkspot.nl dat dit al heel goed werkt.

    En idd de tijdsduur voor het krijgen van een aanbod moet in overeenstemming zijn met het product of de dienst die men wil aanschaffen. Voor een nieuwe auto mag dit wel even duren, maar voor een nieuwe ipod moet dit direct gebeuren. Vandaar ook de vraag of wij ons niet beter eerst op een niche kunnen richten, hierdoor zal een marktonderzoek ook gerichter uitgevoerd kunnen worden…


    24 november 2008 om 16:06
    Tako

    @ luuk: ik sluit me aan bij JS Barnhoorn & Jorrit. Waarom gaan consumenten hun vraag bij Beabo uitzetten?

    Heb net test gedaan. Mijn vraag aanmelden gaat bij marktplaats net zo makkelijk als bij Beabo.

    Belangrijke key-vragen waarop ik eerst een antwoord zou vinden:

    – waarom is de vraag-gestuurde optie bij marktplaats geen succes? (vind uitleg dat ze functioneel anders zijn gebouwd te kort door de bocht)

    – als klanten hierin wel geinteresseerd zijn, waarom kan Beabo dit dan beter invullen dan MP? (of kopieren ze dit binnen 1 week en ben je out-of-business?)

    Aanpak:

    – doe echt eerst wat marktonderzoek voordat je er veel energie/geld in stopt. Bv. nodig de een aantal consumenten die zich geregistreerd hebben uit en vraag ze waarom ze dat hebben gedaan/wat ze aantrok (filter de bloggers er uit:)). Dat geeft je eerste hints waar je mee kan scoren;

    – kies een niche waarvan je vermoedt dat zowel consumenten als leveranciers moeite nemen om ene dienst/klant te vinden op internet buiten bestaande paden en die jullie cashflow oplevert;

    – pas eventueel dienst nog wat aan (optisch/functioneel) om niche optimaal te bedienen;

    – promoot niche zowel naar consument als leverancier en organiseer dit zo dat ze beide bij hun eerste trial direct “scoren” om positieve buzz te creeeren. Oftewel, dat ik als consument snel een aantal reacties krijg op mijn eerste vraag en dat ik als leverancier direct een aantal interessante leads vind als ik ga kijken. Tip: wees bijzonder creatief hierin om deze ervaring te creeeren

    En afhankelijk van tempo dat je wil maken (of dat marktplaats maakt) kun je om te versnellen investeerder zoeken

    Succes,

    Tako


    24 november 2008 om 18:49
    Luuk Boonstra

    @Tako, bedankt voor je advies! heel helder.

    Wat betreft de vergelijking met MP… bedankt voor het compliment dat een advertentie plaatsen op MP net zo makkelijk is als op Beabo;).

    Het verschil zit hem echter niet in de wijze waarop je de advertentie plaatst, dit moet simpelweg makkelijk en laagdrempelig zijn.

    Waar wij ons op onderscheiden is dat de klant door middel van overzicht, gemak en transparantie het beste aanbod kan kiezen voor zijn of haar specifieke situatie. Het overzicht zit hem in de wijze waarop de aanbiedingen worden getoond, hierdoor zijn ze makkelijk te vergelijken. Gemak doordat het aanbod naar jou komt en de inriochting van de website. En het belangrijkste is de transparantie.

    Transparantie wordt bereikt doordat een aanbod niet alleen bestaat uit een prijsvoorstel(dit is bij MP wel!). Het gaat ons om het beste aanbod… de beste prijs en kwaliteitsverhouding voor ieder zijn specifieke situatie. In het aanbod kan worden meegenomen zaken als service, garantie, levertijd, uploaden documentatie en vrije tekst. Verder wordt elke vorm van communicatie tussen gebruikers, klanten en aanbieders geplaatst in het advetentieforum. Hierdoor zal er een sociale controle plaatsvinden aangezien het advertentieforum voor iedereen zichtbaar is, en worden verkeerde keuzes door een klant(obv verkeerde info/verkooppraatje) voorkomen/beperkt.


    25 november 2008 om 10:24
    Luuk Boonstra

    @tako

    Wat ik nog vergeet te noemen is het waarderingssysteem(feedback). We maken gebruik van echte waarderingen, dat wil zeggen een verkoper kan alleen beoordeeld worden door een klant die een aanbod van hem heeft gewaardeerd. Hierdoor kan een klant in zijn keuze ook de kwaliteit van verkoper mee laten wegen en voor de verkoper is het een middel om zich te onderscheiden…. MP heeft dit ook niet.

    Al met al genoeg zaken waarbij wij ons duidelijk onderscheiden tov MP…


    25 november 2008 om 10:28
    Tako

    @ Luuk: heldere richting & overtuiging. Ik ben enthousiast. Duidelijk ook wat onderscheid is tussen Beabo en MP. Ben benieuwd naar de eerste feedback van gebruikers. Is het onderscheid relevant en wordt het ook ervaren?

    Succes,

    Tako


    25 november 2008 om 11:27
    Raph.

    Ik heb het verhaal op het VRMevent aangehoord. Ik vind het dapper om zo te beginnen, maar ben bang dat het niet gaat vliegen. Er zijn teveel keuzes, teveel rubrieken te complexe producten. Jullie strategie om het nog verder uit te breiden, meer opties aan te bieden, zal door het grote publiek dan ook niet begrepen worden. Begin met iets eenvoudig, kijk naar wat iChooser heeft gedaan. Een simpel product op eenvoudige wijze aanbieden. Dat begrijpt het grote publiek. Dat werkt.

    Zoek het in de eenvoud.

    verder veel suc6 toegewenst!


    25 november 2008 om 18:35
    Luuk Boonstra

    Ik wil bij deze iedereen die zijn mening/advies heeft gegeven bedanken voor de input. Erg nuttig en helder en wij gaan er ons voordeel mee doen. We houden jullie op de hoogte.

    Uiteraardt Maarten en MF bedankt voor het maken en plaatsen voor deze post!

    Als lezers van MF nog advies, feedback of interesse in samenwerkingen/investeringen hebben mail mij dan even op l.boonstra@beabo.nl!!


    28 november 2008 om 08:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!