Hoe Google inzet op mobiel

8 december 2008, 06:13

{title}Marc Vanlerberghe, Global Director Product Marketing Mobile bij Google, sprak op het “Web goes Mobile” seminar in Grimbergen (België), afgelopen vier december. Vanlerberghe, Belg van geboorte, gaf een interessante inkijk in de visie van Google op mobiel internet.

Hieronder de tips van Marc Vanlerberghe. Over inzetten op het web, gemakkelijk zoeken, locaties die meer en meer belangrijk worden, over het onlangs gestartte Voice Search (zie ook: ‘Google voegt spraakherkenning toe aan iPhone’) en over relevantie in informatie en advertenties.

Bet on the web

Google geeft de voorkeur om mobiele websites te ontwikkelen in plaats van applicaties. Door de 24-uurs innovatiecyclus die wordt gehanteerd (A-B testen > aanpassen > monitoren >aanpassen) is het met mobiele websites mogelijk om wijzigingen door te voeren die voor elke gebruiker direct zichtbaar zijn. Bij een applicatie zou het nodig zijn dat de gebruikers de applicatie opnieuw moeten downloaden. De time-to-market van mobiele websites is korter, evenals de tijd om de user experience te verbeteren.

Snel en makkelijk zoeken

Het is belangrijk dat gebruikers met één klik de mogelijkheid hebben om te zoeken, uiteraard geoptimaliseerd per type toestel. Naast de mobiele website van Google zijn ze ook bezig om met fabrikanten het zoekformulier te “embedden” in toestellen. Suggesties maken het zoeken ook makkelijker (typ een letter in en Google geeft voor de hand liggende zoeksuggesties). Daarnaast is onlangs “Voice Search” gestart: zeg een zoekwoord en Google geeft resultaten. En niet te vergeten Google Android, het besturingssyteem waar het op diverse manieren mogelijk zal zijn om eenvoudig te zoeken.

Locatie alsmaar belangrijker

Google gelooft in locatie gebaseerde diensten op de mobiele telefoon die het dagelijks leven makkelijker maken. Zoeken naar winkels, restaurants en informatie bieden afhankelijk waar je op dat moment bent en behoefte aan hebt. De informatie van o.a. Google Maps heeft Google opengesteld voor developers. Voorbeeld: Mobilizy.com herkent de locatie (via Google Maps) en vertelt via een ‘overlay’ op het beeldscherm waar men op dat moment naar kijkt. Heel erg indrukwekkend als je het mij vraagt. Bekijk de video:

Biedt relevante informaties en advertenties

Google biedt geen platte advertenties, maar relevante informatie. Google ziet ook op mobiel vlak de relevantie als belangrijkste factor. Denk hierbij aan het tonen van relevante advertenties bij het zoeken, Google Maps, het content netwerk en tonen van video advertenties op bijvoorbeeld YouTube. Marc Vanlerberghe ziet mobiel adverteren als een onderdeel van de totale marketing mix, op dit moment is het als separaat kanaal nog te klein. Daar komt zeker verandering in, is mijn voorspelling.

Kasper de Wijs (1982) is eigenaar van iPublishing. iPublishing bedenkt en exploiteert websites en social media kanalen om het leven van mensen makkelijker en leuker te maken. We bereiken dagelijks 450.000 consumenten en zijn actief in diverse branches. In mijn tijd als Marketing Manager bij Mobillion heb ik op Marketingfacts ook een aantal artikelen geschreven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Kasper de Wijs

    Interessante presentatie Marco!


    8 december 2008 om 08:08
    Elja

    Dat overlay met informatie is wel erg strak. Moet natuurlijk nog wel wat verder doorontwikkeld worden.

    Het zou ook leuk zijn als je zo in de toekomst op een feestje personen kunt identificeren. 😉


    8 december 2008 om 10:23
    Paul Hottinga

    Interessant visie, overal zie je iPhone apps geboren worden. Google kiest hier dus heel bewust niet voor. Het wordt ook bijna ondoenlijk om voor elke merk/model een applicatie te ontwikkelen.


    8 december 2008 om 20:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!