De winnaars van de Website van het Jaar 2008

15 december 2008, 11:25

{title}De winnaars van de verkiezing van de website van het jaar 2008 zijn vandaag bekend gemaakt. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Dit jaar werden 230 websites genomineerd, over 18 categorieën. In totaal is er tussen 1 november en 10 december meer dan 1.500.000 keer gestemd.

Per categorie waren er twee prijzen te winnen. De award voor ‘Beste Website van het Jaar’ is gegaan naar de website met de hoogste gemiddelde score voor navigatie, inhoud en design. De award voor ‘Populairste Website’ gaat naar de website met het hoogste aantal stemmen. Google was dit jaar met 24.042 stemmen de populairste genomineerde van alle deelnemers. Onderstaande websites zijn de winnaars. Omdat er zoveel categorieen zijn, is de lijst lang.

  • Funda.nl: Beste én populairste huizen site
  • Rabobank.nl: Beste én populairste financiële site
  • PSV.nl: Beste én populairste sport site
  • Kika.nl: Beste én populairste non-profit site
  • Youtube.com: Beste én populairste video site
  • Autowereld.com: Beste automotive site
  • Marktplaats Auto’s: Populairste automotive site
  • Habbo.nl: Beste community
  • Hyves: Populairste community
  • Fabchannel: Beste entertainment site
  • TMF.nl: Populairste entertainment site
  • Spelpunt.nl: Beste games site
  • Spele.nl: Populairste games site
  • Happinez.nl: Beste lichaam & geest site
  • Receptenweb.nl: Populairste lichaam & geest site
  • Bellen.com: Beste ISP en Telecomsite
  • Hi.nl: Populairste ISP & Telecomsite
  • Bijbanen.nl: Beste carrièresite
  • Monsterboard.nl: Populairste carrièresite
  • Tweakers.net: Beste nieuws site
  • Nu.nl: Populairste nieuws site
  • Symbaloo.com: Beste portal
  • Buienradar.nl: Populairste portal
  • Google.nl: Beste & populairste zoekmachine
  • Pdashop.nl: Beste shopping site
  • Marktplaats.nl: Populairste shopping site
  • NS.nl: beste reis site
  • Zoover.nl: Populairste reis site
  • BNN.nl: Beste televisie en radio site
  • Uitzendinggemist.nl: Populairste televisie en radio site

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Mark de Bruin

    Matthijs, dat je hier nog aandacht aan besteed vanlt mij een beetje van je tegen 😉

    Deze verkiezing was echter wel slecht uitgevoerd vond ik zelf. Veel te veel categorien met een onduidelijke indeling. Ik heb meerdere malen bij de organisator de vraag neergelegd waarom NS in de categorie REIZEN zit en 9292ov in ZOEKEN EN VINDEN. Lijkt mij dat 9292ov in dezelfde categorie als NS zou moeten zitten (of andersom)? Nooit antwoord gekregen….

    1,5 mio potentiele panelleden voor MetrxLab. Ook altijd leuk die verkapte wervingsmethoden van onderzoeksbureaus….


    15 december 2008 om 13:33
    Sandor

    Ik vind dit ook (geen sterke =) een zwakke verkiezing. Er zitten echt titels tussen die er naar mijn mening niet tussen horen te zitten. Voor veel sites uit de lijst zijn veel betere professionelere titels te vinden.

    Ik heb mijn vraagtekens bij de wijze waarop deze lijst is samengesteld. Al bij de start van deze verkiezing vond ik de lijst erg verassend.. (lees: onbegrijpbaar/onrealistisch/niet samenhangend).


    15 december 2008 om 21:57
    Multus

    Mee eens. Open deuren al die sites. TMF entertainment???


    16 december 2008 om 08:51
    MaxPeen

    Dit is natuurlijk een verkiezing die zelfs de Bloggies achter zich laat qua pure nietszeggendheid en gebrek aan relevantie.

    Naast de bovenstaande terechte kritieken, was de stemmethodiek natuurlijk ook bepaald niet waterdicht.

    Een clubsite (of het nu Feyenoord.nl, Ajax.nl, ADODenhaag.nl of Psv.nl is) kan wel beste site worden (indien beoordeeld door een vakjury), maar populairste sport site riekt naar een goedbedoeld stemadvies van Psv supporters. Een sport- of voetbalfan gaat nl. nooit naar een clubsite, maar eerder naar een algemene site.

    Met deze uitslag diskwalificeert deze verkiezing zich als serieuze graadmeter wat mij betreft en krijgt daarmee een plaatsje tussen de talrijke webawards die al even nietszeggend door goedbedoelende leken worden uitgereikt.


    16 december 2008 om 10:02
    Mark de Bruin

    @MaxPeen: mooi verwoord!


    16 december 2008 om 11:24
    Paulo Lopes

    mis winnaars in categorie adult en gokken qua traffic,historie, mogelijkheden etc niet de minste volgens mij


    16 december 2008 om 11:55
    Walter Vos

    Dit vindt ik een vreemde: “Buienradar.nl: Populairste portal”

    Sinds wanneer is buienradar een portal?


    16 december 2008 om 14:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!