Dik.nl is live: Wat vinden we ervan?

17 december 2008, 07:07

{title}Het Dik.nl van Vincent Everts is sinds gisteren open voor het publiek (‘eerste onafhankelijke Nederlandse internetvideo community gelanceerd’ brult het persbericht). Everts heeft de afgelopen tijd als een dolle zijn site lopen pitchen (zie ook: ‘Dik introduceert Dik channels voor Picnic08’), en nu is de site live en open voor iedereen. Dik.nl is een ‘Nederlandse internetvideo community waar video van meer dan 35 verschillende bronnen samenkomt. Bezoekers kunnen op Dik.nl internetvideo vinden, verzamelen en verspreiden. Er zijn inmiddels al circa 400 kanalen door gebruikers gemaakt met daarin zo’n 7300 video’s,’ zo valt te lezen in het persbericht.

Met Dik.nl kun je video afkomstig van verschillende websites verzamelen in één of meer kanalen. ‘Je kan bij Dik.nl bijvoorbeeld video van Uitzending Gemist heel gemakkelijk combineren met filmpjes van YouTube en Hyves.tv.’ Zie ook onderstaande demovideo.

De kanalen die je zelf aanmaakt op Dik.nl kunnen met verkorte url’s en met widgets op externe sites geplaatst worden. Dik.nl is nadrukkelijk bedoeld als community voor liefhebbers van internetvideo. De afgelopen zes weken heeft Dik.nl in besloten beta gedraaid. In deze periode zijn rond de 300 gebruikers toegelaten. Deze gebruikers hebben circa 400 kanalen gebouwd op Dik.nl waarin zo’n 7300 video’s te vinden zijn. De kanalen gaan over uiteenlopende onderwerpen.

‘Na een jaar gewerkt te hebben aan het concept en de techniek is het fantastisch om dit product te kunnen lanceren,’ zegt Ronald van Woensel, technisch verantwoordelijk voor Dik.nl. ‘Maar het is nog lang niet af. We werken aan verschillende ideeën en verbeteringen die we de komende maanden verder gaan uitrollen.’

Vincent Everts zegt in het persbericht: ‘Dik.nl is wereldwijd de allereerste dienst waarmee gebruikers zelf verhalen kunnen vertellen met internetvideo die ze halen uit alle hoeken en gaten. De kracht is dat we ingewikkelde technische processen eenvoudig genoeg hebben gemaakt voor iedereen om te gebruiken. Daarmee kan je mooie dingen maken voor jezelf of om te delen met de rest van het internet.’ Dik.nl wordt nu gelanceerd voor de Nederlandse markt. Begin volgend jaar wordt de wereldwijde versie gelanceerd onder de naam Yubby.com.

Ik ben benieuwd wat de lezers hier op Marketingfacts.nl van het concept vinden! Vincent, veel succes met de lancering en internationale uitrol.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Hans Keeren

    Leuk introfilmpje. Ik wil alleen wel makkelijk terug naar Home kunnen nadat ik Home heb verlaten. De blauwe “Home” knop zou wat groter mogen. Ik zie iets staan over “meta zoekmachine” en die kan ik niet meteen vinden. Ik ben afgehaakt.


    17 december 2008 om 07:26
    Wouter Neyndorff

    Interessante dienst. Wij gebruiken het soms ook op onze site.

    Wat ik me wel afvraag is hoe Dik.nl haar geld gaat verdienen?


    17 december 2008 om 08:25
    Oli4000

    Gelijk maar even aangemeld. Mijn eerste indruk is dat de site technisch best aardig in elkaar zit, maar dat er wat functionaliteiten betreft een aantal cruciale dingen missen. Eenvoudige maar belangrijke zaken als een zoekfunctie op de homepage, tools om video’s eenvoudig aan je kanaal toe te voegen (is mij nog helemaal niet gelukt) en meer van dat soort features.

    Overigens vind ik dat het mooi is neergezet en zeker potentieel heeft. Daarbij is het ook goed om eens een degelijk Nederlands initiatief te zien op het gebied van online video.


    17 december 2008 om 08:34
    Remco de Vries

    Gefeliciteerd vincent. Ziet er erg goed uit, en werkt voor zover ik het heb kunnen testen ook naar behoren.


    17 december 2008 om 10:16
    Hans Keeren

    @vincent, ik probeer je zo via skype te bereiken.


    17 december 2008 om 11:07
    Arthur Kruisman

    Ik heb er ook op rondgekeken. Ik zocht me al een paar keer suf naar de bestaande kanalen, maar ik zal zelf niet goed hebben gekeken. Ik vraag me ook af of de youtube bekendheid deze dienst niet overbodig maakt. Verder even geen comments.


    17 december 2008 om 14:04
    Kim Spinder

    De widget functie vind ik erg handig! Ga het zeker uitproberen wanneer mijn flip hd binnen is.

    Eén opmerking: hier bij de gemeente Amsterdam werken we helaas nog met Internet Explorer 6.

    Ik krijg de volgende melding wanneer ik naar de site van Dik ga: De browser Internet Explorer versie 6.0 wordt niet ondersteund. Gebruik Internet Explorer versie 7 of hoger of FireFox versie 3 of hoger.


    17 december 2008 om 14:26
    Karel Geenen

    Ik vind het een geweldig idee! Punt uit! Hoop voor je dat het een succes wordt Vincent.


    17 december 2008 om 14:53
    media

    Erg goede promotievideo, complimenten!

    Ben ook erg benieuwd naar het verdienmodel van Dik.nl; het bepaalt namelijk voor uitgevers ook of en hoe te gebruiken. Met andere woorden, wat is het artgument voor een uitgever om Dik.nl in te zetten? Wat en hoe gaat de uitgever er aan verdienen? Zie zeker wel mogelijkheden voor privegebruikers (zonder winstdoelstelling) die op hun blog of profielpagina een verzameling video’s willen plaatsen maar voor een uitgever die ook wil verdienen aan video? Kan ik er ook mijn eigen advertenties in kwijt? Deel ik mee in de winst?

    Ben benieuwd naar de uitrol!


    17 december 2008 om 14:57
    vincente

    @olivier als we echt live gaan dan kun je ook zoeken naar video’s op de home page. Nu kun zoeken op kanalen op de http://www.dik.nl pagina. (sinds 3 uur vanmiddag)


    17 december 2008 om 15:11
    Oli4000

    @Vincent Complimenten! Ik zie dat er hard gewerkt wordt.


    17 december 2008 om 15:27
    Hans Keeren

    @vincent, bedankt voor het skype gesprek. Ik heb de video bekeken. Het ziet er goed uit. Net als de video van vanmorgen trouwens. Ik ga er deze week mee aan de slag. In elk geval veel succes met je project. n


    17 december 2008 om 15:28
    J Visser

    Ik denk niet dat dit initiatief echt iets toevoegt. Gebruikers zien de toegevoegde waarde niet. Daarnaast zijn youtube en het vergelijkbare nederlandse zie.nl eenvoudiger in gebruik.

    Ziet er wel leuk uit maar er is niet naar behoren over nagedacht.


    18 december 2008 om 14:25
    Carlo Kempers

    Hoe kan ik zoeken in Dik… Vind ik een beetje mager…

    Op mijn computer is de site een beetje traag, maar wellicht dat dit aan mijn Internet ligt.

    Gewoon zo veel mogelijk content verzamelen komt helemaal goed!!!!

    Succes met het concept…

    Mis ik Adsense of komen die er nog op????


    19 december 2008 om 08:14
    Remco de Vries

    Ik vraag me af waarom de stemming op Frankwatching zo negatief is, in de top of flop. Aangezien niemand zijn negatieve stem daar nog heeft beargumenteerd.


    22 december 2008 om 14:50
    Richard vd Boogaard

    @Vincent: leuk initiatief. Net als bij PC-Zapper maken jullie slim gebruik van de videobronnen die anderen bieden. Gunstig voor het beperken van de hosting-bill, dat is een ding wat zeker is.

    In die zin zijn jullie vooral een meta-engine voor liefhebbers – niet voor casual videosurfers die van de ene video naar de andere hoppen (“het bekende avondje youtuben”). De related videos functie mis ik vooral in de site. Andere videosites zijn vaak een ontdekkingstocht waarbij je semantisch van de ene op de andere video terechtkomt. Binnen dik.nl is dat hooguit het geval van het ene naar het andere kanaal, niet van video naar video.

    Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Ook commercieel gezien.


    22 december 2008 om 15:18
    Torsten Colijn

    Voor consumenten kan DIK erg handig zijn, je hebt dan 1 plak waar je favoriete video’s kan combineren. En deze ‘kanalen’ kunnen verspreiden is inderdaad erg belangrijk. Daar zijn waar de consument is.

    Verbetertip: om het kanaal ‘Foute Kerstnummers’ als voorbeeld te nemen; men verwacht denk ik dat de video’s achter elkaar worden afgespeeld. Als je dat realiseert, krijg je meer de beleving van een ‘kanaal’.


    23 december 2008 om 08:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!