Marketing executives zijn Web 2.0 beu: Back to basics in 2009

8 januari 2009, 08:15

{title}Marketing executives gaan back to basics dit jaar. Ze gaan inzetten op het tevreden stellen en behouden van hun klanten, gaan investeren in onderzoek en ‘insights’ en ze zijn nieuwe dingen horen over Web 2.0 helemaal beu. Dat blijkt uit een onderzoek(je) van Anderson Analytics voor de Marketing Executives Networking Group (MENG). Die club laat wel vaker onderzoeken uitvoeren (via: MC). Zie ook dit bericht van Hugo Louter: ‘Online marketing niet grootste prioriteit van marketeers’. En: ‘MENG: Marketeers moeten nog veel leren over Web 2.0’. Maar ook: ‘MENG survey: Blogs zijn nog steeds hot’.

Uit het tweede jaarlijkse Top Marketing Trends Survey van MENG zijn verder een aantal trends te destilleren. Zo denkt de helft van de marketeers dat hun uitgaven aan marketing zullen dalen, de andere helft verwacht dat het budget gelijk blijft of stijgt. Hieronder de Top 5:

  • Insight en innovatie is ‘key’
  • Customers staan bovenaan het prioritetenlijstje
  • Groene marketing en Global warming worden minder belangerijk
  • Marketeers zijn ‘sick’ van Web 2.0: ‘Twice as many marketers are “sick” of hearing about Web 2.0 and related buzzwords such as “blogs” and “social networking” compared with last year’s survey.’
  • China is het land waar internationaal gezien de grootste kansen liggen

Bekijk hier het MENG Marketing Trends Report 2009 op de site van Anderson Analytics. Je moet je wel even registreren voordat je kunt downloaden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

15 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Niet verbazend. Je budget wordt met tientallen procenten verminderd en er wordt gebeukt op resultaat, resultaat, resultaat. Finance briest in je nek, omdat je vrijwel niet accountable bent.

    Ga je je dan verdiepen in nieuwe, onbewezen dingen ?

    Nee. Je gaat kijken wat werkt en wat werkte. Daar zet je je centen op. Als je voorzichtig bent, in ieder geval.

    Maar dit is gemiddeld gesproken. Er zijn plenty bedrijven, die gewoon blijven doorgaan met online, met uitproberen, met groen en met global warming. Want: voorzichtigheid is goed als je morgen misschien failliet gaat. Als je overmorgen nog steeds onderscheidend wilt zijn, dan kan je nu niet de weg naar die onderscheidenheid verlaten.


    8 januari 2009 om 09:23
    Paul Hottinga

    Web 2.0 is dus meer een modewoord gebleken dan een trend? Misschien te kort door de bocht.

    Bij economische onzekerheid wordt nu eenmaal gekozen voor meer zekerheid, innovatie of geheel nieuwe dingen lanceren wordt vaak geschaard onder de noemer risicovoller.


    8 januari 2009 om 10:01
    Erik

    “Marketeers zijn ‘sick’ van Web 2.0”

    Hieruit kunnen we concluderen dat marketeers slechts een jaar of vier achterliggen op de rest van de wereld..


    8 januari 2009 om 10:04
    Martijn van Well

    Klinkt als “tijd voor bezinning”.

    De marktgroei is er uit (algemeen gesproken) dus valt omzet groei vooral te realiseren bij bestaande klanten. Dat betekent beter omgaan met de klanten en inspelen op hun behoeften. Lijkt me niet vreemd dat 2009 daarvoor gebruikt gaat worden.

    Web 2.0 waren we toch sowieso klaar mee, ik dacht dat we al met web 3.0 bezig waren hier 😛


    8 januari 2009 om 10:11
    Marc Drees

    Als marketeers sociale media links laten liggen is dat wel buitengewoon stom. Waar zitten gebruikers ook alweer? Zoeken marketeers soms ook een verloren sleutel onder de straatlamp omdat het daar licht is?


    8 januari 2009 om 14:30
    koningwoning

    Ik denk dat marketeers juist web 2.0 kunnen gebruiken voor klanttevredenheid.

    Wat ze zat zijn is dat ze elke keer denken dat ze nu eindelijk zo ver zijn dat ze weten wat belangrijk is en wat niet…. en dat ze dan WEER opgeschrikt worden door een nieuw fenomeen. moeten ze WEER terug naar de schoolbanken.

    Dat snap ik wel.

    Of het verstandig is je kop dan maar in het zand te steken is een tweede…. dat hangt af van het product wat je aanbied.


    8 januari 2009 om 14:50
    Emiel Amsterdam

    Tuurlijk, web 2.0 moe ben ik ook wel een beetje … van de term dan, maar de onderliggende trends / technology is here to stay! ook in 2009…


    8 januari 2009 om 15:09
    Joery Bruijntjes

    Ik denk dat ze eerder moe beginnen te worden dat de term voor van alles en nog wat gebruikt wordt. Vrijwel elk concept dat enigzins vernieuwend is wordt als web 2.0 gepitched, persoonlijk heb ik het daar ondertussen ook wel een beetje mee gehad eerlijk gezegd.


    8 januari 2009 om 15:10
    Annet

    Ik had het al gehad met web 2.0 toen Seth Godin ermee aan de haal ging. Toen zeiden we al: ik moet even naar het toilet 2.0 als in: drie dimensionaal communiceren met de wcpot. Flauwekul allemaal 😉

    Eindelijk dan toch het licht … waarin we vrolijk verder gaan met termen als crowdsourcing en authority, yekkk.

    Ik geloof niet dat groene marketing en global warming minder belangerijk worden, waar ik dat op baseer? Alleen op mijn vertrouwen in de mensheid I guess.


    8 januari 2009 om 15:39
    chi666

    Denk dat ze vooral web2.0 term moe zijn, en de vele inhoudsloze adviseurs die niet weten wat het inhoud (echt inhoud) en daarover dus onzin lopen te verkopen voor veel geld. Klantcontact op één, dus ook web2.0, tenminste, de inhoud erachter. Niet de bla bla van de hype term.


    8 januari 2009 om 20:41
    Edouard

    Ha ha,

    Wat nou als (old school) marketeers, lees executives, zich gewoon helemaal niet met internet bezig moeten houden. Onbekend maakt onbemind.


    9 januari 2009 om 13:54
    Auto

    Dit is absoluut ongeloofelijk, hoe bouw je een social network site zonder web 2.0?


    10 januari 2009 om 02:21
    Matthijs Tielman

    Ik denk juist dat je in de meeste gevallen als merk zelf geen sociaal netwerk moet bouwen, maar juist op zoek moet naar de plek waar je consumenten op een natuurlijke manier samenkomen. En juist hierom haken de meeste execs af denk ik, omdat ze het zoeken niet onder de knie hebben en omdat ze geen controle hebben over het medium…


    10 januari 2009 om 07:57
    John Meulemans

    Op zich ook logisch, dat als je niet van de hoed en de rand weet, je een beetje gek wordt van alle terminologie. Blijkt ook uit eerder onderzoek:

    “However, marketers still admit they don’t know enough about it. This was evident in results from a November 2008 MENG social media study showing 67% of executive marketers consider themselves beginners when it comes to using social media for marketing purposes.”

    Overigens is het met buzzwords toch altijd het geval dat je er op een gegeven moment je buik van vol hebt? Verder dus geheel met @emiel amsterdam eens…


    12 januari 2009 om 10:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!