Delete tien Facebook-vrienden voor een Whopper

Delete tien Facebook-vrienden voor een Whopper
{title}

Burger King is een actie begonnen op Facebook: Whopper Sacrifice. Voor één gratis Whopper moet je als Facebook-gebruiker 10 vrienden deleten. Het staat al overal, maar is toch het vermelden wel waard, vind ik (zie: Hyped, BelgianCowboys, Idealize, Recruitmentmatters).

‘Install Whopper Sacrifice on your Facebook profile, and we will reward you with a free flame-broiled Whopper when you sacrifice ten of your friends,’ zo valt op de actiesite te lezen. De actie lijkt een succes: er zijn al meer dan 207.000 Facebook-matties geslachtofferd.

Marco van Hurne schrijft op Recruitmentmatters: ‘Na installatie kun je een paar “vrienden” selecteren die je wilt verwijderen. Normaal zien mensen het niet als je ze verwijdert uit je netwerk, maar deze applicatie zorgt er juist wel voor dat ze het zien. Je ruilt hen in voor een tiende Whopper.’

Interessante ontwikkeling. Koren op de molen van Hyves-criticasters en mensen die zeggen ‘dat je online geen echte vrienden kunt hebben’. Zie je wel.  In de analyses wordt hier en daar al Social Network Fatigue in de mond genomen. De-friending, schrijnt ook een belangrijke trend te zijn onder jongeren. Het is tegenwoordig cooler om minder vrienden te hebben op social networks.

Bij mijn ziet mijn keuze menu voor het deleten van mijn vrienden er zo uit. Het begint alfabetisch. Zal ik mijn vader en Daan Jansonius doen, die niet eens een profielfoto hebben geupload? Of toch maar Ayman van Bregt? ‘Friendship is strong, but the Whopper is stronger.’ ;-)

{title}

Wie nu denkt de rest van 2009 te bezuinigen (moeten we allemaal, immers) op ontbijt, lunch of avondmaaltijd door zijn vriendenbestand op Facebook volledig te killen kan het shaken. Je krijgt maar 1 Whopper per persoon. Zolang de voorraad strekt…


Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Geweldig! Doe eens een Hyves versie? Ik trap er wel 10 uit. Volgens mij was het inderdaad altijd cool om 500+ 'vrienden' te hebben, leuk om daar de draak eme te steken. En de tagline: "Friendship is strong, But the whopper is stronger", is briljant.

    geplaatst op
  • Leuke communicatieactie. Dat Facebook dat zomaar toestaat, of zou het een set-up zijn?

    Wel zouden we in 2009 onszelf als marketeers een soort prijs moeten kunnen geven voor de mooiste benaming van niet onderbouwde, trends. Ik denk zelf dat de-friending ver komt dan. Maar ik ben ook benieuwd of web4.0 in 2009 al langskomt.

    geplaatst op
  • Weer terug naar een echt ipv een 'opgeblazen' netwerk!

    geplaatst op
  • Het staat ook op MT (boos mailtje van de redactie). Er schijnt iets mis te gaan in Google News, aldaar ;-(

    geplaatst op
  • En.. als je nu eerst snel 10 vrienden toevoegt en daarna allemaal weer verwijdert, krijg je dan ook een Whopper? ;)

    geplaatst op
  • Jij wel, Jeroen, jij wel! ;-) Weet ik eigenlijk niet. Je zou maar zo'n vriend zijn. Toegevoegd op Facebook voor een Whopper. Pijnlijk. Beetje zelfde idee als dat boek van Jan de Zanger: 'Voor een halve zak drop'.

    geplaatst op
  • Wat krijgen de slachtoffers te horen?
    "Je bent samen met nog negen 'vrienden' ingeruild voor een whopper."
    Is dit guerillia marketing ala 2009?

    Volgende actie:
    "Maak het uit met je vriendin en ontvang een jaar lang de nieuwste actie-films"

    geplaatst op
  • Op Contagious Magazine is te lezen dat de Whopper Sacrifice app simpel te hacken is met wat javascript code. Als reactie op de Whopper Sacrifice app heeft Appmunkey de application Who's Removed You gelanceerd, waarmee je kan zien wie jou verwiijderd heeft voor zo'n tasty burger.

    geplaatst op
  • @Paul - dat weet je zonder dat script ook wel. Elke vriend die wordt opgeofferd krijgt een melding op zijn of haar 'wall' dat de relatie is verbroken in ruil voor een burger.

    Ben benieuwd wat Facebook hier zelf van vind, aangezien zij zelf nogal hameren op privacy en zo'n melding niet geven wanneer iemand een 'vriendschap' verbreekt.

    geplaatst op
  • Sneller dan verwacht, maar hier is het antwoord al:
    http://www.techcrunch.com/2009/01/14/facebook-blows-a-whopper-of-an-opportunity/

    geplaatst op
  • Ik zou me de Whopper heerlijk laten smaken en vervolgens die vrienden weer toevoegen.

    geplaatst op
  • Was de whopper lekker? Baal er wel van dat ik nu niet meer op je lijst sta :-(

    geplaatst op
  • @Ayman: het is alfabetisch, en jij staat bij de A, deze mensen zijn niet verwijderd. Kan ook niet, de actie loopt alleen in de VS dacht ik.

    Teller staat trouwens op 233.000. Facebook heeft de actie nu opgedoekt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.