
Burger King is een actie begonnen op Facebook: Whopper Sacrifice. Voor één gratis Whopper moet je als Facebook-gebruiker 10 vrienden deleten. Het staat al overal, maar is toch het vermelden wel waard, vind ik (zie: Hyped, BelgianCowboys, Idealize, Recruitmentmatters).
‘Install Whopper Sacrifice on your Facebook profile, and we will reward you with a free flame-broiled Whopper when you sacrifice ten of your friends,’ zo valt op de actiesite te lezen. De actie lijkt een succes: er zijn al meer dan 207.000 Facebook-matties geslachtofferd.
Marco van Hurne schrijft op Recruitmentmatters: ‘Na installatie kun je een paar “vrienden” selecteren die je wilt verwijderen. Normaal zien mensen het niet als je ze verwijdert uit je netwerk, maar deze applicatie zorgt er juist wel voor dat ze het zien. Je ruilt hen in voor een tiende Whopper.’
Interessante ontwikkeling. Koren op de molen van Hyves-criticasters en mensen die zeggen ‘dat je online geen echte vrienden kunt hebben’. Zie je wel. In de analyses wordt hier en daar al Social Network Fatigue in de mond genomen. De-friending, schrijnt ook een belangrijke trend te zijn onder jongeren. Het is tegenwoordig cooler om minder vrienden te hebben op social networks.
Bij mijn ziet mijn keuze menu voor het deleten van mijn vrienden er zo uit. Het begint alfabetisch. Zal ik mijn vader en Daan Jansonius doen, die niet eens een profielfoto hebben geupload? Of toch maar Ayman van Bregt? ‘Friendship is strong, but the Whopper is stronger.’ ;-)

Wie nu denkt de rest van 2009 te bezuinigen (moeten we allemaal, immers) op ontbijt, lunch of avondmaaltijd door zijn vriendenbestand op Facebook volledig te killen kan het shaken. Je krijgt maar 1 Whopper per persoon. Zolang de voorraad strekt…