Leve Twitter: ‘20.000 deelnemers aan Numpa.nl’

20 januari 2009, 07:11

{title}‘Microbloggen groot succes in Nederland: 20.000 deelnemers aan Numpa.nl’. Dat is de kop van het persbericht van gisteren. Als je dienst écht een groot succes is, en je beweegt je in de wereld van blogging en social media, dan doe je geen persberichten uit om borst te kloppen, zo was mijn eerste gedachte. En: wanneer is iets een succes? Bij 20.000 Nederlandse deelnemers? Zóu kúnnen. Was mijn tweede gedachte.

Uit het persbericht: ‘Het in 2008 [ik dacht 2007, MvdB] gelanceerde microblog Numpa () maakt een stormachtige groei door. Met name de opkomst van Amerikaanse evenknie Twitter stimuleerde deze groei. Inmiddels meer dan 20.000 mensen in Nederland plaatsen korte berichten (max 140 tekens) op Numpa, en foto’s die ze zo met anderen delen.’ Ik hoor nooit iets of iemand over Numpa, was mijn derde gedachte. Maar: n=1.

‘Veel gebruikers beginnen hun dag met Numpa, en gaan niet naar bed dan na hun mede-numpers een goede nachtrust te hebben gewenst.’ Da’s een verwijzing naar Twitter. We vinden er nog meer in het persbericht: ‘Recent bleek ook de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen, een fervent microblogger.’

Verhagen zit op Twitter. Marco Derksen deed zijn laatste update op zaterdag, 14 juli 2007 (hij was in Franse feeststemming). Over de twitterende Maxime Verhagen meldt het persbericht: ‘Al moet hij [Verhagen, MvdB] kennelijk nog ontdekken dat er ook Nederlandse platforms voor bestaan, waar hij bovendien zijn uitspraken met een foto kan illustreren. Wellicht een suggestie voor Nederlandse politici om via Numpa de band met de achterban te versterken door beknopte, inhoudelijke communicatie. Dankzij een koppeling kunnen berichten op Numpa desgewenst automatisch worden doorgeplaatst op Twitter.com.’

Tja. Volgens mij is microbloggen helemaal geen GROOT succes in Nederland. Als ik het zou hebben over een groot succes, zou ik Hyves als voorbeeld nemen. Of Nu.nl. GeenStijl voor mijn part. Microbloggen staat in de steigers, is misschien klaar om groot te worden. En als je de hele dag op Twitter zit, kan het zo maar zijn, dat je denkt dat iederéén in Nederland dat doet. Is niet zo.

Henk de Hooge schrijft op Dutchcowboys ‘Numpa populairder dan Twitter?’: ‘De kracht van Numpa wordt door de bedenkers gezocht in de besloten thematische gebruikersgroepen die al of niet desgewenst soms volledig gesloten –en onzichtbaar- zijn voor anderen dan (uitgenodigde) deelnemers. Het is de vraag of Numpa hiermee hun eigen businessmodel heeft ontdekt voor de dienst.’

Dat vraag ik me ook af. Mooi om te horen is, dat Numpa merkt dat er veel internationale belangstelling is. ‘In de afgelopen maanden bleek ook een steeds groter aantal niet-Nederlandstaligen gebruik te maken van Numpa.’ Voor die groep is er nu een Engelstalige site ontwikkeld.

Parasiteren op Twitter (‘Nu micoblogsite Twitter […] een groot succes is in vele landen, kon een variant van Nederlandse bodem niet uitblijven, schrijft Sync in juni 2007), dat lijkt me niet het allersterkste fundament om een succesvolle dienst op te bouwen. En of Maxime Verhagen zin heeft om al zijn tweets direct te illustreren met fraaie foto’s, dat moesten we hem maar eens vragen. Via Twitter. Of via Numpa? Of Babl?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Zag het persbericht voorbij komen en vroeg me eerlijk gezegd ook af waar dan dat succes zit. Als het aantal van 20.000 klopt dan is het inderdaad populairder dan Twitter (wellicht door de samenwerking destijds met kindersongfestival van AVRO?), maar wie naar de stroom van berichten kijkt kan niet anders dan concluderen dat beperkt wordt gebruikt. Veel berichten zijn automatische doorpost vanuit andere platformen. Dit geldt overigens ook voor Babl, Jaiku en andere microblogsites die eigenlijk steeds meer lijken op digital life aggregators.


    20 januari 2009 om 07:47
    chi666

    Automatisch doorposten is op zich natuurlijk iet verkeerd. Ik houd wel van een open systeem 🙂


    20 januari 2009 om 08:18
    ThEED

    Wat Marco zegt idd. Ter vergelijking: In de Numpa newsfeed staan precies 8 tweets tussen 09:00 en 10:00 deze ochtend. Alleen in mijn directe twitter netwerk heb ik al meer dan 100 Nederlandse tweets voorbij zien komen in diezelfde 30 minuten. Numpa is dus wellicht groter qua Nederlandse gebruikers maar zeker niet populairder dan Twitter.


    20 januari 2009 om 08:18
    Dennis Sievers

    Heb me er ook een goed anderhalf jaar geleden een keer geregistreerd, en was er niet direct van onder de indruk. Daar waar twitter vooral ook zakelijk veel potentie heeft, zie ik numpa toch meer als een hyves-variant onder de socialnetworks. De samenwerking met het kindersongfestival verraadt die insteek ook een beetje.

    Maargoed, wie weet, wat niet is kan nog komen 😉


    20 januari 2009 om 08:22
    Remco de Vries

    @Dennis, inderdaad, toen ik net naar de Numpa site ging, kreeg ook ik een beetje het hyves gevoel. Heb me dan ook niet geregistreert, ik heb al een hyves.


    20 januari 2009 om 08:26
    Ronald van den Hoff

    het kenmerk van “besloten” omgevingen is dat er nauwelijks organische groei is en dat veel groepen een zachte dood sterven. Openheid doet groeien, dus dat voorspelt voor alle besloten netwerken niet veel goeds.Je moet immers zorgen voor een “verbinding” met de buitenwereld/omgeving wil je een integraal onderdeel blijven van iemands “pheriphal vison”…


    20 januari 2009 om 08:44
    Henk

    @Paul die laatste is niet zo slecht. We houden het maar eens op die 11.000, dit lijkt mij tot nu toe nog de meest betrouwbare meeting!


    20 januari 2009 om 09:56
    jkivit

    Vergeten jullie dan niet iedereen die niet aangeeft wat zijn locatie / woonplaats is op zijn/haar Twitter pagina? Volgens mij wordt dit erg vaak niet ingevuld. Kun je je getallen weer ophogen, zeker als ik zie dat we nu weer vooral de grote steden aan het tellen zijn (en dat is niet gelijk aan Nederland)


    20 januari 2009 om 16:57
    paul keijzers

    Ik denk dat dit weer een aftreksel is van twitter…

    Ik gebruik zelf twitter om ervoor te zorgen dat ik up to date ben en direct in contact sta met de technische mensen van sharepoint.

    Ik kan me niet voorstellen dat een numpa.nl dit ook heeft misschien een leuke addin voor hyves ofzo maar denk voor de zakelijke markt dat twitter zich al heeft laten zien. Ook denk ik dat twitter aantal in NL per dag met een paar 100 toeneemd omdat er steeds meer over geschreven word.

    Voor mijzelf is het belangrijkste dat er technische icters op zitten maar kan me voor andere markten voorstellen dat het belangrijk is om daar ook wat van te weten.

    Overigens denk ik dat er voor twitter nu al zoveel tools zijn die het vergemakkelijken. Zodra Numpa dit ook krijgt kunnen ze misschien nog een kans maken.


    21 januari 2009 om 05:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!