Bureaudirecteuren ontvluchten spreadsheet

23 januari 2009, 09:01

{title}De afgelopen maanden zijn verschillende directeuren bij grote internationale netwerkbureaus opgestapt. De meeste verlieten ook direct het reclamevak. Toeval? Ik denk het niet. Na afgelopen zomer werd namelijk gestart met de plannen voor 2009. In deze -vooral financieel gedreven- plannen hadden de meeste directeuren wat ruimte gecreëerd om te investeren in de digitalisering van reclame. Ook zij hadden inmiddels door dat binnen hun bureaus nu echt iets moet gaan veranderen. Om de ontwikkelingen van media en marketing te volgen en om aansluiting te houden met de snel veranderende vraag van adverteerders.

De gesprekken om de plannen te verdedigen met de Europese CFO’s in Parijs of Londen vielen vervolgens niet mee. De recessie in de VS was al voorzichtig ingezet en de number crunchers hadden voor de voorgestelde investeringen geen ruimte in hun spreadsheets. Sterker nog, ze gaven direct aan geen lagere of gelijkblijvende groei- en winstcijfers te accepteren voor 2009.

Alleen maar hogere. Fors hogere liefst. De koers van het beursgenoteerde reclamebedrijven moet immers stijgen. Dat is de aandeelhouders namelijk beloofd. Gefrustreerd kwamen een groot aantal bureaudirecteuren in het najaar van 2008 terug op Schiphol. Op kantoor werden de plannen met tegenzin snel aangepast. Zodat de rest van de werkdag er nog genoeg tijd was om een paar headhunters te bellen…

Bron: jeroendebakker.com

I am a brand lover and marketing pioneer, at the nexus of creativity, business transformation and technology. For 20 years, I advised top-tier European companies on branding, disruptive business planning, go-to-market, growth strategy, PR, e-commerce, technology and startup culture. I co-founded and managed several upstarts and actively contribute to the rise of startups as an angel investor in tomorrow's economy. My last job was managing director Product & Growth audio at Talpa Network. Currently I combine a my role as managing partner of audio agency Airborne with being a board advisor at several innovative and creative companies. I started my career in advertising and in 1997 I co-founded Qi, the most successful digital branding agency in the Netherlands at the time. After 7 years we sold the company and I became managing director and director strategy & innovation at TBWA\​ Amsterdam. In 2010 I launched Lab1111, a creative company that develops digital communication products. One of our innovative initiatives became a separate company funded by SHIFT Invest, an impact investment company initiated by Rabobank, the World Wide Fund for Nature, Delft University of Technology, Wageningen University & Research Centre and Menzis. Over the years I have received numerous awards for creativity, innovation and effectiveness for international clients. In 2013 and 2019 I was mentioned as one of the best marketeers in the Netherlands, while in 2010, I received a Coq d'Honneur award from the Society of Advertising for my continuous efforts in spreading the digital word.

Categorie
Tags

4 Reacties

    luuk.ros

    En waar worden ze door de headhunters gestald Jeroen? Gaan ze nou iets leuks voor zichzelf doen? En wie volgt hen op? Een nieuwe frisse generatie, of zijn de bureaus aan de goden overgeleverd en kan het grote saneren beginnen? Dit leest als het eerste kwart van een geweldig artikel 😉


    23 januari 2009 om 13:01
    Lisa

    Wat een flauwekul. Dit is een heel normaal proces. Oude generatie stapt op, nieuwe gaat door. Het valt alleen erg op omdat deze generatie veel te lang is blijven zitten.

    Ja, en voor de Adformatie is het natuurlijk een beetje rot. Die hadden enkel een goed contact met de oude garde.


    25 januari 2009 om 19:26
    jeroendeb

    @ Lisa :: Dank voor je reactie. Voor de goede orde, de directeuren die opgestapt zijn, zijn helemaal niet oud en zitten er zeker niet (te) lang.

    @ Luuk :: Ga aan de slag met deel 2 😉


    25 januari 2009 om 20:11
    media

    Scherp opgemerkt Jeroen en ik zie uit naar deel 2! 😉


    26 januari 2009 om 04:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!