Groei netto mediabestedingen online display advertising in 2008: 10 procent

29 januari 2009, 15:03

IAB Nederland heeft samen met 20 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het vierde kwartaal van 2008 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen in dat kwartaal betroffen € 44,5 miljoen, nagenoeg gelijk aan de bestedingen in het vierde kwartaal van 2007. Over heel 2008 bedroegen de netto bestedingen aan online display advertising € 159,5 miljoen, een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van 2007.

De kredietcrisis heeft inmiddels wel een effect op de online advertentiebestedingen. In november stabiliseerden de bestedingen ten opzichte van het jaar daarvoor en in december zagen we voor het eerst in jaren dat er minder werd besteed aan online display advertising dan in december 2007, waardoor het percentage voor het hele kwartaal uitkwam op -0,6 procent ten opzichte van het laatste kwartaal in 2007.

Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: RTL Nederland, Adformatie, Funda, WebAds, MSN, Netdirect, Tradedoubler, RealGames, Daisycon, Sanoma Mens Magazine’s (via Ilse Media), Veronica (via Adlink), Lycos (via Adlink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Bij de brancheverdeling in het vierde kwartaal van 2008 valt een aantal zaken op:

  • Ten opzichte van Q4 2007 zijn de sectoren Transportmiddelen (+52%), Personeel en lokaal volume (+32%), Industrieprodukten (+26%) en Telecom/ICT (+17%) de sterkste stijgers.
  • De bestedingen vanuit de sector Financiële dienstverlening daalden dit kwartaal met 19 procent ten opzichte van Q4 2007. Het marktaandeel van deze sector daalde navenant naar 13 procent, maar is nog altijd goed voor een tweede plek (na Telecom/ICT met een marktaandeel van 15 procent in Q4 2008). De bestedingen vanuit de sector Horeca, Toerisme en Recreatie daalden dit kwartaal met 15 procent.

IAB implementeert dit jaar, samen met Nielsen Media Research, een nieuwe registratiemethode voor de online mediabestedingen en deze meting toont eens te meer aan dat het daar hoog tijd voor is. De cijfers over Q4 van 2008 zijn ‘oude stijl’ en bevatten voor een groot deel banners en buttons op basis van CPM. Aan zaken die nu sterk in opkomst zijn, zoals performance-based advertising, classifieds en mobile advertising, wordt in de nieuwe methodiek beter recht gedaan. Over een paar maanden beschikken we over de cijfers ‘nieuwe stijl’ en we zijn benieuwd hoe die er uit zullen zien.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Paul Hottinga

    Statistieken die de markt verwacht had geen schokkende dingen.

    Doet het IAB ook een raming voor 2009?


    29 januari 2009 om 18:14
    ewout@onedaycompany.nl

    Paul, we hadden natuurlijk een donkerbruin vermoeden over de Financiele Dienstverlening. Maar -20% ? Nee. Blijft een vervelend bericht om naar te kijken, al was het maar omdat deze sector zo groot is voor online marketing.


    30 januari 2009 om 06:11
    Paul Hottinga

    Ewout, inderdaad 20 % is een grote daling. Goed naar de markt kijkend en de enorme klappen die de financiële markt krijgt had dit percentage nog veel groter kunnen zijn.

    Wat is jullie visie op het weer aantrekken van deze markt, wanneer kunnen we dit weer verwachten?


    30 januari 2009 om 06:40
    martinm

    ik ben inderdaad ook wel heel erg benieuwd naar een voorspelling voor 2009.

    Uitgaande van een dalende trend. Waar zitten dan de winnaars voor 2009?


    30 januari 2009 om 12:11
    media

    Zal proberen dit weekend eens wat analyses te doen op basis van huidige cijfers!


    30 januari 2009 om 12:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!