Markt performance based online advertising groeit 65% in Q4 2008

5 februari 2009, 18:32

Volgens het IAB blijven online advertising bestedingen vrijwel gelijk in het vierde kwartaal 2008 ten opzichte van 2007. Vijf grote aanbieders van performance based online advertising zien echter hun omzet juist flink groeien.

De bedrijven die vandaag hun gezamenlijke groei bekendmaken zijn Online Marketing Group (OMG), Daisycon, Testnet, M4N en Scoot Media. Zij rapporteren flinke groeicijfers in het laatste kwartaal 2008 ten opzichte van 2007. De groei varieert per bedrijf van 40% tot bijna 100% en bedraagt gemiddeld 65%. Google, veruit de grootste aanbieder van performanced based online advertising in Nederland, publiceert haar cijfers helaas niet.

Eerder heeft het IAB een lichte daling in de online advertising bestedingen van 0,6% gerapporteerd over het vierde kwartaal van 2008. In deze cijfers zijn de omzetgegevens van een aantal van bovenstaande bedrijven ook opgenomen, wat zou betekenen dat de bestedingen op online bereik (CPM) zijn gedaald. Op basis van schattingen maakt performance based de helft uit van alle online bestedingen exclusief search engine marketing aldus het persbericht van de vijf aanbieders.

Performance based online advertising is grofweg in te delen in affiliate marketing, waarbij vooral op verkoop of transacties wordt afgerekend en leadwerving (Direct Response Marketing) waarbij vooral leads en prospects wordt afgerekend op “no cure no pay” basis. De genoemde stijging is het grootste bij affiliate marketing.

Omdat de cijfers die nu bekend gemaakt zijn door IAB geen volledig beeld geven maken bovenstaande bedrijven deze aanvulling bekend. De Nederlandse bedrijven OMG/Netdirect, Daisycon, Testnet, M4N en Scoot Media vertegenwoordigen zo’n ‘80 procent’ van de performance based online advertising markt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    Erik Lodenstein

    Dat de in het artikel genoemde bedrijven verantwoordelijk zijn voor zo’n 80% van de performance based online advertising markt klopt niet! Ik ben benieuwd naar hun cijfers!

    TradeDoubler, Zanox en TradeTracker, drie grote en belangrijke affiliatenetwerken, worden in het artikel niet genoemd. Deze drie partijen samen schat ik al in op zo’n 40% – 50% van de performance based markt!

    Ik zie met name in het shoppingchannel nog grote groeipotentie voor 2009 (en later). Vele merken komen nog met een online webwinkel en performance based afrekenen is hierbij “the magic word”.


    5 februari 2009 om 19:30
    media

    @Erik: inderdaad scherp opgemerkt; ik had (pers)bericht al op details gewijzigd want de allergrootste partij op gebied van performanced based hebben ze namelijk ook niet meegenomen in hun berekeningen en dat is Google. Nemen we ook TradeDoubler, Zanox en TradeTracker mee dan zullen deze 5 minder dan 25% van de totale markt op gebied van performanced based vertegenwoordigen.


    5 februari 2009 om 19:40
    Erik Lodenstein

    @Marco: het is jammer dat de performance based markt zo ondoorzichtig is. De meeste partijen doen geen mededeling over hun omzetten waaronder Google en dat is idd. veruit de grootste speler.


    5 februari 2009 om 20:47
    DannyK22

    Wij hadden vorige week iemand van Sanoma bij ons op op school. Was volgens mij hoofd online diensten.

    Die had het ook over omzet van online advertenties en dat ze ervan balen dat Google hun cijfers niet prijsgeeft.

    Wat hij wel vertelde was dat ongeveer de helft van alle omzet, die online wordt behaald door middel van advertenties, voor Google is.


    5 februari 2009 om 22:11
    Paul Hottinga

    Vooral de huidige economische omstandigheden zal voor de affiliate partijen een goede kans bieden om hun marktaandeel te vergroten.

    Er wordt in Adformatie aangegeven dat deze partijen 80 % van de markt vertegenwoordigen, dit is natuurlijke vele malen kleiner.


    6 februari 2009 om 07:34
    Paul Schoenmakers

    @Erik @Marco;

    Ik verbaas me ook over het feit dat deze partijen claimen ‘80% van de Nederlandse Performance Based markt te vertegenwoordigen’ misschien qua personeelsbestand ofzo, maar qua omzet zeker niet.

    Alleen ik snap jullie redenering over Google niet, wat doet Google in Nederland Performance Based?

    Het afrekenen per CPA is vorig jaar stopgezet, verder is Google Affiliate Network in Nederland niet actief. Zie ik iets over het hoofd of verwisselen jullie een niet Performance Based model (adwords) met afrekenen puur op resultaat?

    Ik heb bovenstaande bericht ook om genoemde reden hierboven niet geplaatst op AffiliateBlog.nl aangezien ik van mening ben dat het bericht oncontroleerbaar is. Er worden door enkele partijen samen groei percentages genoemd. Wie zegt dat deze cijfers onafhankelijk, objectief en vooral eerlijk zijn?

    Het zou deze partijen sieren om er gewoon een onafhankelijke accountant op te zetten, in dat geval hecht ik al weer iets meer waarde aan het oordeel. Ook ik zie het belang van het weergeven van cijfers, maar dan moeten ze niet zo uit de lucht gegrepen lijken te zijn.

    Dat de Performance Based partijen het beter doen in deze tijden is geen nieuwe ontwikkeling, in de US ware het ook juiste deze bedrijven die juist ten tijde van de internetbubbel extra hard zijn gaan groeien. Afrekenen op resultaat is één van de meest eerlijke afreken modellen, voor adverteerder, en publisher.

    Ik denk dat dit een leuke discussie is om voort te zetten op de Affiliate Dag 2009!


    6 februari 2009 om 07:41
    media

    @Paul Hottinga: adformatie heeft volgens mij niet echt inhoudelijk gekeken naar het persbericht en het als zodanig overgenomen. Jammer, want daardoor ontstaat opnieuw een verkeerd beeld van de toch al complexe markt.


    6 februari 2009 om 07:41
    media

    @Paul Schoenmakers: Het IAB onderscheidt betalen op basis van bereik (CPM) en betalen op basis van resultaat (CPx). Performanced based is afrekenen op basis van resultaat ook wel aangeduid met CPx (waarbij CPx kan staan voor CPC, CPL, CPA). Binnen deze definitie valt Google dan ook onder performanced based.


    6 februari 2009 om 07:48
    Edwin Basten

    Om misverstanden te voorkomen, als wij het over Perfomance Based hebben dan hebben we het over concreet resultaat voor de adverteerder, dus een lead, proefabonnement of sales.

    CPC valt niet onder de groeicijfers die wij noemen, zelf verwacht ik dat die markt in navolging van de VS snel zal dalen. Dan blijft over CPM voor branding, e-mailmarketing en performance based.

    Ik ben het er wel mee eens dat formeel CPC (en dus ook Adwords) wel onder performance based valt, kwestie van definities.

    Overigens gaat onze bericht over de sterke groei van onze markt, en of wij samen 60% of 80% van die markt doen lijkt me niet relevant. Wel dat we een significant deel van de markt vertegenwoordigen dus kunnen stellen dat onze groei representatief is voor de markt.


    6 februari 2009 om 08:09
    media

    @Paul Schoenmakers: waar de meeste van deze bedrijven het over hebben is inderdaad affiliatemarketing, daar valt Google inderdaad niet onder. Maar dan hadden ze het affiliatemarketing moeten noemen in persbericht en niet performanced based.

    @Edwin: inderdaad definitiekwestie. Feit blijft staan dat inderdaad performanced based op dit moment harder groeit dan de markt. Recessie versnelt verschuiving van betalen op basis van bereik naar betalen op basis van performance.


    6 februari 2009 om 08:17
    Edwin Basten

    @Marco

    Het is zeker niet door de recessie. Wij verwachten juist pas in 2009 meer groei omdat door de economische omstandigheden bedrijven veel kritischer zijn geworden. De groei in 2008 is autonome groei omdat perfomance based vaak een alternatief kan zijn voor adverteren op bereik (niet altijd). Performance based adverteren is voor veel bedrijven onbekend, vooral als zij via mediabureaus inkopen. Overigens zien wij performance based inderdaad breder als affiliate marketing. Binnenkort volgt daar meer over.


    6 februari 2009 om 08:33
    media

    @Edwin: wel lezen, ik schrijf “de recessie versnelt deze verschuiving naar performanced based’! Volgens mij wordt het toch tijd dat de aanbieders van affiliatemarketing aanschuiven bij IAB zodat we ook in de mediabestedingen hier serieus werk van kunnen maken. Hoever staan jullie nu in de markt vwb professionalisatie?


    6 februari 2009 om 08:39
    Edwin Basten

    @Marco

    Volgens mij zijn Daisycon, Scoot en OMG (Netdirect) al een tijdje lid van IAB……..


    6 februari 2009 om 08:48
    media

    @Edwin: Daisycon en Scoot zijn voor zover ik weet geen lid, OMG wel evenals TradeDoubler en Zanox. Maar belangrijker, leveren deze partijen ook hun cijfers aan Nielsen voor de periodieke rapportage van de mediabestedingen?


    6 februari 2009 om 09:02
    Adverteerdertje

    performance=resultaat

    als de impressies die ik CPM betaal geleverd zijn is het ook performance-based.

    waarom groeit de besteding op cpc, cpl en cponzin? Omdat marketeers en marcom specialisten nog steeds bang en onwetend zijn.

    kijk maar eens goed naar wat je krijgt als je op deze basis gaat verkopen.. dan schrik je hoeveel ipods, playstations en andere meuk er wordt weggegeven aan consumenten. Kwalitatieve leads uit CPx? fijne business gewenst aan eenieder die niet zelf meer wil nadenken en accountable wil zijn voor zijn marketing.

    Complimenten voor het omarmen van deze verarming van een branche!


    6 februari 2009 om 18:19
    Erik Lodenstein

    Hoezo verarming, verrijking bedoel je!? CPM en CPx gaan prima samen! De discussie moet helemaal niet zijn óf CPM óf CPx. Het heeft gewoon verschillende doelstellingen! CPM is branding, CPx heeft meer een resultaat doelstelling.

    Kijk maar naar de telecombranche, alle grote merken adverteren zowel op CPM basis, als op CPA basis. De één versterkt de ander!

    Sommige producten zoals fast moving consumer goods en luxe goederen als zeiljachten zijn minder geschikt voor CPx, omdat je geen kuipje blue band online bestelt, maar zeer grote adverteerders als Dell en eBay betalen geen cent aan CPM, omdat ze alles koppelen aan een cost per order en branding er gratis bij krijgen.


    6 februari 2009 om 19:55
    jkivit

    @erik lodenstein: Ik zag laatst een leuke quote: “Branding is for cattle” 🙂


    6 februari 2009 om 21:21
    Adverteerdertje

    @Erik.. verschillende doelstellingen? let je ook op de effecten? branding levert ook sales op en sales kan ook afbreuk doen aan branding. Makkelijk om dat te vergeten als je dat niet meet.

    Meten=weten.. maar dan moet je wel meer meten dan alleen je bottomline.

    CPX maakt je lui. Je denkt dat je lekker verkoopt maar je onderscheidende vermogen verdwijnt met elke lead die je scoort.


    7 februari 2009 om 15:07
    Erik Lodenstein

    @ Adverteerdertje: branding kan best sales opleveren, alleen wijst de praktijk uit (meten=weten) dat het in de regel niet zo is. Ik zei al dat branding CPx wel goed ondersteunt. Bekende en goed gepositioneerde merken verkopen vaak beter op CPx basis daardoor.

    Het bekende AIDA model illustreert het helder:

    Attention: CPM

    Interest: CPC

    Desire: CPL

    Action: CPA

    Waarom zou performance based adverteren je lui maken? Je kunt je juist onderscheiden t.o.v. je concurrenten met slimme promotieacties op kwaliteit, prijs, unieke eigenschappen e.d. Krijg je ook nog gratis branding erbij;-)


    7 februari 2009 om 21:30
    Adverteerdertje

    @ Erik Lodenstein

    de dag dat Tradedoubler (jouw werkgever) een multimediaal onderzoek laat uitvoeren tijdens een CPx campagne om de neveneffecten van wat jullie doen in kaart te brengen (is ook meten=weten) kom ik een campagne bij je inboeken.

    tot die tijd….


    7 februari 2009 om 23:07
    Adverteerdertje

    @ John Kivit

    grappig dat jij dat dan weer tegenkomt… ironie kan zo mooi zijn!

    seriously John, jij als Multiscope medewerker zou een beetje onderzoek toch juist moeten toejuichen?


    7 februari 2009 om 23:09
    Erik Lodenstein

    @ Adverteerdertje

    Ik werk al bijna een jaar niet meer bij TradeDoubler. Ze zijn ook actief op het gebied van CPC/CPM campagnes en video advertising, dus voor jou zeker interessant om eens contact op te nemen!

    Het is overigens wel zo netjes om je identiteit te onthullen…


    8 februari 2009 om 07:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!