Nationale Search Engine Monitor: Google en de rest

17 februari 2009, 09:00

Google Search Engine Mediabureau Checkit komt elk half jaar met de Nationale Search Engine Monitor. Dit onderzoek naar de bekendheid en de trends in het gebruik van de verschillende zoekmachines in Nederland wordt gehouden in samenwerking met onderzoeksbureau RMI. De laatste editie is eind 2008 uitgevoerd.

De belangrijkste conclusie is dat Google de markt blijft domineren, zowel qua gebruik als op het gebied van naamsbekendheid. 99 van de 100 representatieve Nederlandse computergebruikers kent het merk Google. Zoekmachine Ilse, de nummer twee op deze lijst, blijft steken op een geholpen bekendheid bij driekwart van de ondervraagden, 7 procent minder dan in februari 2008, nog altijd ruim meer dan Yahoo (67%). MSN Live Search komt er met een geholpen bekendheid van slechts 29% bekaaid vanaf; dat was in februari 2008 nog 63%.

Nationale Search Engine Monitor geholpen bekendheid

Onbekend maakt onbemind

Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine. Maar liefst 95% van de ondervraagden zegt deze Google het meest te gebruiken. Vinden.nl is met 2% wederom de runner up, wat gerust opvallend genoemd mag worden.

Nationale Search Engine Monitor meest gebruikte zoekmachine

De titel die Checkit aan het onderzoek meegeeft, Onbekend maakt onbemind, lijkt in het zoekmachinelandschap zeker op te gaan. Waar Google hard aan de weg blijft timmeren met steeds nieuwe producten en de concurrentie enkel in het nieuws komt als het gaat om overnameperikelen, lijkt deze situatie voorlopig niet drastisch te veranderen.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Paul Hottinga

    Geen hele spannende uitkomsten dus. Ilse blijf ik erg hoog vinden!


    17 februari 2009 om 17:36
    wouterkiel

    @Paul

    Klopt. Ik zie het aandeel Ilse bij de meeste sites tussen 0.00% en 0.05% terug in de statistieken. Live wil nog wel eens over de halve procent komen. Mensen noemen kennelijk andere zoekmachines dan ze daadwerkelijk gebruiken.


    17 februari 2009 om 18:11
    Tom – Estate

    Ik bekijk dagelijks heel wat statistieken en zie nog maar nauwelijks bezoekers via Ilse.

    De afgelopen maanden kwam vinden.nl opvallend vaak terug in de lijstjes met verkeersbronnen.


    17 februari 2009 om 21:48
    Ralf Fleuren

    Altijd weer goed deze informatie. De dominantie van Google blijft groot, maar wie of wat gaat het alternatief voor Google worden? We denken steeds in termen van zoekmachines, maar wanneer gaat de internetgebruiker een alternatief krijgen voor de manier van ‘navigeren’ op internet?

    Mooie case lijkt me…


    18 februari 2009 om 08:01
    Paul Aelen

    @ralf: grappig dat je het aangeeft…Google is de manier geworden van navigeren. Uit ’t onderzoek komt mede dat de gebruikers steeds minder gebruik maken van hun browser en het intikken van een ‘www-adres’ maar dit via Google doen…


    23 februari 2009 om 10:50
    Smitha883

    I really enjoy reading on this website, it holds great articles. Don’t put too fine a point to your wit for fear it should get blunted. by Miguel de Cervantes. gdefbefeegeeeffd


    20 oktober 2014 om 02:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!