Campaignspotting met ICblog (5): Nieuwsquiz

16 maart 2009, 14:20

{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Heleen van Lier van de Volkskrant.

Het laatste nieuws wordt tegenwoordig razendsnel verspreid. Maar welke feiten blijven hangen? Test jezelf in de Volkskrant Nieuwsquiz op Hyves of Netlog. Voeg de gadget toe aan je eigen pagina en speel tegen je vrienden, collega’s en de rest van Nederland. De test bestaat uit meerkeuzevragen zoals: ‘Wie is de producent van de iPhone?’ en ‘Hoelang is de langste man ter wereld?’. Dagelijks worden er nieuwe vragen aan de quiz toegevoegd. Elke maand wint degene met de hoogste score een prijs.

“Het doel van de campagne is het bereiken van een doelgroep die onze site normaal gesproken niet zo snel vindt: een jonge doelgroep. Daarbij willen we het imago van de Volkskrant als innovatief neerzetten,” zegt Heleen van Lier, Redacteur Newsroom bij de Volkskrant en verantwoordelijk voor de strategie.

Hoogste prioriteit is volgens Van Lier niet traffic naar de website van de Volkskrant. “In de gadget zitten linkjes. Als je meer wilt weten over een vraag of een antwoord kun je doorklikken naar het desbetreffende artikel. Maar dit is niet ons eerste doel. Dat is toch om ons zichtbaar te maken bij de doelgroep op een plek waar we niet zo zichtbaar zijn.”

Over de resultaten kan Van Lier nog weinig zeggen. “Bij dit soort dingen geldt sowieso het sneeuwbaleffect. Je kunt wel campagnes opzetten, maar de beste verspreidingmethode is natuurlijk via Hyves zelf. Dat proces heeft tijd nodig en de campagne loopt net een week.” Uiteindelijk hoopt de Volkskrant dat ongeveer tienduizend gebruikers de quiz op hun blog of profiel opnemen.

Toch zijn er altijd zaken die beter kunnen. Als eerste noemt Van Lier de vraagstellingen: “We zijn nog een weg aan het vinden hoe we de vragen formuleren. Sommige mensen vinden ze te lang of te moeilijk. Daar moeten we dus nog een goede balans in vinden. Ook hadden we er bijvoorbeeld geen rekening mee gehouden dat mensen direct heel fanatiek zijn. Zo was er iemand die de eerste dag alle tweehonderdvijftig vragen al had beantwoord. We dachten dat een database met zoveel vragen voldoende zou zijn, maar dat bleek dus niet. Toch blijft het moeilijk om dagelijks nieuwe vragen aan de quiz toe te voegen. Het blijven natuurlijk nieuwsvragen. Er zijn niet elke dag veel actuele dingen waar je een leuke vraag over kunt stellen. Daarbij moet het niet te specifiek zijn zodat mensen op Hyves redelijkerwijs het antwoord kunnen weten.”

De campagne wordt online maar licht gepromoot. Zo zijn er enkel banners te vinden op de sites van de Volkskrant, Hyves en Netlog zelf. “Verder staan er stoppers in de krant, maar daar wil ik mijn vraagtekens bij zetten. Als mensen deze in de krant zien, weet ik niet of ze ook daadwerkelijk naar de website gaan om de gadget te installeren. Maar het is leuk voor erbij om aandacht te creëren.”

De vraag is dus er wel voldoende aandacht aan seeding is besteed, maar gelukkig is Van Lier goed op de hoogte van de beginselen van viral marketing “Ik heb al mijn vrienden uitgenodigd en gevraagd of zij ook hun vrienden uit wilden nodigen. Om het sneeuwbaleffect te vergroten.”

CampaignCredits

Nieuwsquiz en banners: Open en Sociaal

Strategie, design en techniek: Wilbert Baan in samenwerking met Open en Sociaal

Strategie en redactioneel: Heleen van Lier

Verantwoordelijk voor de campagne: Ron Doolaar

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!