Online advertising 2008 volgens eMarketer en IAB

Online advertising 2008 volgens eMarketer en IAB

{title}Dinsdag publiceerde het IAB het jaarlijkse ‘Internet Advertising Revenue Report 2008’ (persbericht, zie hier overzicht tot 2001, ook op MC). De online advertentieopbrengsten van 23 miljard dollar blijven, ondanks de moeilijke tijden, doorgroeien. Zij het in een wat langzamer tempo.

In 2007 bedroegen de totale opbrengsten nog 21,2 miljard dollar. Een stijging van 10,6 procent. In het vierde kwartaal van 2008 knalde de opbrengst voor de eerste keer over de 6 miljard dollar heen. Bij eMarketer zetten ze het verhaal in een ander daglicht. Aldaar spreekt men van ‘maar’ een groei van 11 procent: de laagste sinds 2002.

‘We are seeing an ongoing secular shift from traditional to online media as marketers recognize that ad dollars invested in interactive media are effective at influencing consumers and delivering measurable results,’ jubelt IAB-bobo Randall Rothenberg in het persbericht van IAB.

{title}

Uit het persbericht van het IAB:

“Search remains the main driver of revenue growth according to the report, showing a 19.8% increase over 2007. Digital video, though still a small overall contributor, more than doubled its revenue with an increase to $734 million from $324 million in 2007, demonstrating how both marketers and consumers are embracing this dynamic platform.”

{title}

Bij eMarketer hebben ze deze grafiek samengesteld:

{title}

Bovenstaand plaatje laat zien, dat de rek er nu wel uit is. Al dan niet powered by de kredietcrisis. eMarketer zou eMarketer niet zijn, als ze zelf een voorspelling zouden doen voor de toekomst van de groei van online advertising. “According to eMarketer’s revised projections, released today, the rate of US online ad spending growth will halve again in 2009, falling to 4.5%.” Het leidt tot onderstaande tabel:

{title}

En dus ook tot deze tabel:

{title}


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Leuk om te zijn dat de besteding aan digital video sterk groeit. Wel maar van 2 naar 3% maar dat is toch meer dan twee keer zoveel dollars uitgegeven als vorig jaar.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.