Je wordt gewoon warm van het product

11 april 2009, 06:49

Deze week aandacht voor het programma She van Blue Shots TV. In ‘She’ gaan Simone Brummelhuis en Marianne van Leeuwen afwisselend in gesprek met vrouwelijke ondernemers. In deze aflevering aan tafel Stephanie Dijkstra, oprichtster en eigenaar van Simply Colors: een webwinkel met kinderkleding die gepersonaliseerd kan worden met tekst of plaatjes. Kenmerkend naast deze personalisatie zijn de uitgesproken kleuren.

Dijkstra legt uit hoe ze op het idee kwam, hoe ze startte en waarom ze koos voor online only. Ze introduceerde het concept op de 9 maanden beurs en vanaf dat moment ging het hard. Na zes weken zei haar man zijn baan op en kwam ook hij in het bedrijf. Op dit moment is Simply Color actief in 16 landen (Europa, USA, Canada, Australie, Zeeland en Azie) en draaide het in 2008 in Nederland een omzet van 4 miljoen euro…

{title}Producten

Op dit moment verkoopt Simply Colors nog alleen maar kleding voor kinderen. 95% ervan wordt door klanten gepersonaliseerd. Nu alleen nog door tekst en ‘preselected’ afbeeldingen, maar er wordt door Simply Colors ook gekeken naar de mogelijkheid van eigen afbeeldingen. Kwaliteit staat echter voorop. Het resultaat moet ook na 20x wassen nog goed zijn. Daarnaast wordt door Simply Colors gekeken naar andere producten, logisch, maar hierover is Stephanie nog niet expliciet. Ze vertelt dat assecoires eraan komen nog dit jaar, maar verwachting is ook een uitbreiding in productlijn.

Over de doelgroep

De focus ligt op gezinnen met kinderen tot 4. Deze groep vinden een shirt met eigen naam het allerleukst. Binnen deze gezinnen zijn ook de momenten als geboorte en verjaardag belangrijk en dit zijn tevens belangrijke momenten voor Simply Colors. De meeste kopers zijn de vrouwen. Dit wordt duidelijk op vaderdag, wat een topmoment is op de site (‘mijn papa is de allerliefste’). Op moederdag is het een stuk rustiger. In de groep 6 tot 12 jaar zit nog veel groei en wordt het aanbod ook anders. Denk aan sportkleding, maar ook aan simpele concepten als een eigen tekst op de de band van de onderbroek!

Internationaal

Internationaal is altijd een optie geweest, vanaf de start, vandaar ook een naam die daaraan voldoet. Hoe begin je met internationaal uitrollen? Dit ging eigenlijk vanzelf, doordat Stephanie al vrij snel werd benaderd door iemand uit Belgie en vlak daarna door iemand uit Zweden. Dit bracht hen tot het uitrollen van een franchise formule. Kleding en webshop wordt centraal geregeld, de rest lokaal (marketing, productie bestellingen, etc.).

De franchisenemers zijn ook veel vrouwen, of koppels. Achter iedere franchisenemer zit in ieder geval een vrouw. Ze zitten bijna allemaal in de doelgroep. De volgende stap die wordt gedaan is het onderzoeken van de verschillen (denk aan marketingtools per land, populariteit van kleuren, plaatjes, teksten, internetpenetratie, etc.) per land. Ze gaan dit duidelijk samen doen met de lokale ondernemers. Nederland is nu nog de belangrijkste markt en ook een fijne markt, volgens Stephanie. Ze praten graag hier (zeker vrouwen, volgens Marianne) en daarom werkt mond tot mond hier heel sterk.

Programma’s volgen van Blue Shots kan via e-Mail, RSS, iTunes, of via Twitter.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Laurens

    Had hem al gezien, maar erg leuk verhaal om te horen! Ik ben benieuwd hoe omgegaan wordt met concurrentie.


    11 april 2009 om 09:24
    Card

    Leuk interview. Even zeuren: Wat een ontiegelijk lelijk en bekrompen decor. Waar is de ruimte?..

    Anyway.. prettig zaterdag!


    11 april 2009 om 11:53
    Annelies Verhelst

    ” actief in 16 landen (Europa, USA, Canada, Australie, Zeeland en Azie) ” Leuk om te lezen dat Zeeland als apart landje wordt gezien, maar er wordt vast Nieuw-Zeeland bedoeld..;)

    Verder erg leuk concept, maar ik ben dan ook zelf een vrouw.


    11 april 2009 om 12:58
    ronnieo

    @card: we proberen juist anders dan anders vorm te geven, dus kiezen brutaal voor een afwijkend, ‘edgy’ decor, mooi van lelijkheid zeg maar ;). Wat betreft de ruimte, daar zit wat in, maar helaas beschikt Blue Shots (nog) niet over budgetten om grote studio’s te huren. Fijn dat het belangrijkste iig deugt…het interview.

    @annelies: klopt 🙂 en wat mannen ervan vinden doet er niet toe, jullie zijn de doelgroep 😉


    13 april 2009 om 05:38
    evroekel

    Als vader van 3 kids kan ik je zeggen dat zo’n beetje elke ouder in mijn omgeving Simply Colors wel kent. Op kraamvisite is iets van Simply Colors altijd leuk kadootje en meteen wil iedereen weten waar je zo’n personalised rompertje of shirt vandaan hebt. Goede kwaliteit èn concept zijn in dit geval echt de beste reclame. Leuk om eens “kennis te maken” met de oprichters!


    13 april 2009 om 09:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!