Ad:tech 2009 San Francisco – Dag 1

22 april 2009, 05:37

{title}Het is kwart over acht als we het Moscone Center in San Francisco binnenlopen. De 2009 editie van de Ad:tech lijkt rustig te beginnen. Maar schijn bedriegt. Zoals het echte online marketeers betaamt loopt de zaal pas om 9:00 uur, de tijd waarop de keynote eigenlijk zou moeten beginnen, langzaam vol.

Drew Ianni, Chairman van de Ad:tech, bijt het spits af. Hij vertelt dat er 12.000 vooraanmeldingen zijn, een nieuw record. Als we echter de zaal rondkijken lijkt het erop dat in ieder geval niet iedereen is komen opdagen voor de eerste dag. Als er 2.000 mensen in de plenaire zaal zitten, is het veel. Het blijft echter lastig inschatten. Ianni vervolgt daarna met een State of the Industry waarin hij onder andere ingaat op de verdere verschuiving van offline naar online en de gevolgen van de financiële crisis voor de uitgaven aan online marketing.

Er komen veel cijfers voorbij, allemaal gebaseerd op de situatie in de VS. Interessant om toch even te noemen: online ad spend is ongeveer 8% van total ad spend in de VS. IAB en Price Waterhouse Coopers hebben onderzoek gedaan naar de online spend. Ook daar zullen, volgens de voorspellingen, de uitgaven voor het eerst in jaren dalen vanwege de economische situatie.

Daarna wordt het interessant: Jimmy Wales, founding father van Wikipedia, maakt zijn opwachting. Wales gaat allereerst in op Wikipedia zelf en legt de encyclopedie uit als ‘free access’. De vele vrijwilligers die meewerken aan het verder uitbreiden van de grootste encyclopedie in de geschiedenis, dragen bij aan de som van menselijke kennis. De missie van Wikipedia? Gratis informatie genereren voor mensen waar dan ook ter wereld. Met een bereik van 301 miljoen unieke bezoekers per maand in 64 talen lijkt dat aardig te lukken.

User generated content en awareness, volgens Wales een vorm van social media, zijn essentieel voor elk bedrijf en elke website. Brand awareness wordt bij voorkeur gegenereerd door gebruikers. Zijn tip: nodig de community uit om content te genereren en hun mening en ervaringen te delen met (potentiële) klanten. Een voorbeeld dat genoemd wordt zijn sportverslaggevers van een hoog gewaardeerde krant als de New York Times. Er zijn fans die naast erg betrokken met de sport van hun voorkeur ook erg goede bloggers, ofwel verslaggevers, zijn. Vaak gaan publicisten als reactie de concurrentie met deze vrijwillige verslaggevers aan. Maar waarom geen gebruik maken van deze mensen? Waarom zou iemand betaald moeten krijgen voor iets wat een betrokken iemand net zo goed of wellicht beter kan en het ook nog gratis en voor niets wil doen?

Bijzonder interessant is zijn visie op branding versus sales. Volgens hem is online advertising sterk richting result driven online marketing gegaan in de afgelopen periode. Meten heeft de voornaamste focus maar wordt volgens Wales lichtelijk overgewaardeerd. Online marketing zou ook gericht moeten zijn op het verhogen van brand awareness. Wij zijn benieuwd wat jullie van dit standpunt vinden…

Parallelsessies

Na de keynotes volgen er een aantal parallelsessies gebaseerd op verschillende thema’s. Hieronder een verslag van een aantal van deze sessies.

Survying the mobile landscape 2009 gaf niet veel vernieuwende informatie waar we overigens wel op hoopten. Ook hier vliegen de cijfers je om de oren. Verrassend is dat de penetratie van mobile marketing aangeeft dat Spanje in Europa leading is met een penetratie van 48%, terwijl ze op het gebied van online marketing juist achterlopen. Daarnaast was het een bevestiging om te horen dat 60% van de geconsumeerde data op mobiele telefoons de iPhone betreft, hoewel ik denk dat dit percentage in Europa toch iets lager ligt. Dan waar het hier om gaat, in 2009 zal er wereldwijd 453,2 miljard euro uitgegeven worden aan adverteren. De uitgaven op het gebied van mobiel adverteren zal stijgen met 9%. Veelbelovend dus. En waarom zou je niet investeren in mobiel adverteren? Ze kunnen immers de belofte van 1 op 1 marketing bieden. Het is persoonlijk, gericht en heeft een hoge betrokkenheid. Maar er zijn ook obstakels. De doelstellingen voor 2009 zijn het bereiken van meetbare ROI, het creëren van geïntegreerde marketing programma’s en het meten van brand awareness.

De Social Media sessie wordt geleid door guru Seth Goldstein himself, de bedenker en claimer van de term social media en die nu het gelijknamige bedrijf runt. CNN presenteert een interessante case study die helemaal draait om het informeren, betrekken en empoweren van het gesprek omtrent het nieuws in plaats van het traditioneel brengen van nieuws. Een discussie die ook in Nederland zeer actueel is.

In samenwerking met YouTube hebben ze een debat opgezet rondom de presidentiële verkiezingen van 2008. Via YouTube kon je vragen uploaden die jij wilde stellen aan de kandidaten.

Ook hebben ze een partnership opgezet met Facebook: facebook connect. Zo kun je converseren met je vrienden en zien wat zij interessant vinden op CNN. Tijdens de presedential inauguration konden facebook gebruikers live hun ervaringen en meningen delen met hun vrienden en familie.

De boodschap van deze sessie: de sleutel tot succes met social media is het betrekken van je klanten, bezoekers en ‘fans’ door te kijken naar hun gedachtegang. Wat hebben zij aan deze betrokkenheid? Trigger ze met incentives, promoties en exclusieve content.

Conclusion of the day: user engagement & user generated content can to be used to your advantage to increase brand awareness & sales.

Er is ook aandacht voor Web Analytics en dan vooral voor het kunnen vertalen van data naar alle lagen binnen de organisatie. Veel organisaties lopen nog steeds tegen het probleem aan dat het niet lukt om de KPI’s van de verschillende afdelingen te koppelen aan de online resultaten. Het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal blijft dan ook nog steeds de grootste uitdaging volgens Omniture. Lastig daarbij is dat je tegenwoordig 32 marketingkanalen moet monitoren en kunnen beoordelen ten opzichte van 3 vroeger. Een leuke voorbeeld case kwam ook van Omniture die door klanten foto’s te laten nemen van een billboard een coupon actie hadden opgezet.

De laatste parallelsessie die we bezoeken en het noemen waard is, gaat in op de opkomst van nieuwe displaynetwerken en het onder druk staan van de CPM-tarieven, iets wat in de VS al weer een stapje verder is dan hier. Tijdens de sessie wordt Google opnieuw aangevallen op het grote marktaandeel en de overname van DoubleClick. Verrassend genoeg kwam er bijstand voor Google uit de hoek van een aantal netwerken, omdat zij ruimte zien om betere targetting toe te passen dan Google en zich op die manier te onderscheiden. Vooral niche netwerken zouden goede deals kunnen krijgen met het juiste prijsmodel en een duidelijk overzicht van de inventory.

Evening keynote

Steve Hayden (Ogilvy) – verkozen tot beste reclamemaker ooit met zijn ad voor Apple – verzorgt the evening keynote presentavtion: Fear, Love and Advertising. Tijdens zijn sessie laat hij enkele voorbeelden zien van nieuwe innovaties die ons op zeer korte termijn te wachten staan. Het meest in het oog springende is Intelevision, dat tijdens de keynote voor het eerst aan de wereld wordt getoond. Intelevision is een combinatie van het beste van Internet en het beste van TV om zo compellevision (compelling television) te krijgen. Via het platform van Intelevision kan de TV worden aangestuurd, terwijl er tegelijkertijd interactieve content beschikbaar is, zoals games, extra trailers, etc. Iets om in de gaten te houden.

Morgen dag 2 met dan veel sessies over search, want dit jaar is ook de SMX van Danny Sullivan aanwezig op de Ad:tech.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!