Lezersonderzoek Marketingfacts 2009 (resultaten)

12 mei 2009, 09:26

Op 20 maart 2009 was de kick off van het lezersonderzoek voor Marketingfacts. Via het artikel “Heb jij vijf minuten voor Marketingfacts?” werden lezers en bloggers uitgenodigd om hun mening te geven. Dit leverde in een paar dagen 536 volledig ingevulde vragenlijsten op, alle deelnemers nog heel erg bedankt daarvoor! Met het onderzoek wilden we voor Marketingfacts weten:

  1. wie de bezoeker is;
  2. wat de bezoeker doet;
  3. hoe de bezoeker Marketingfacts beoordeelt.

In 2006 hebben we in samenwerking met het Marktonderzoeksbureau RMI een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd. Omdat nu weer voor RMI is gekozen kan een vergelijking met het lezersonderzoek 2006 worden gemaakt. Zit Marketingfacts nog steeds op het juiste pad? Hieronder staan per categorie de meest opvallende veranderingen. Exacte resultaten zijn te lezen in de SlideShare boven aan dit artikel.

Profiel van de bezoeker

  • De gemiddelde leeftijd van bezoekers aan Marketingfacts is gestegen.

    Het aantal bezoekers met een leeftijd van 45 tot 54 jaar is gestegen van 13 procent in 2006 naar 21 procent in 2009. Het aantal bezoekers in de leeftijdsgroep 25 tot 39 en 24 jaar en jonger is beide afgenomen.

  • Ook is het aantal vrouwelijke lezers toegenomen.

    In 2006 was 1 op de 10 bezoekers vrouwelijk, dit is in 2009 gestegen naar 2 op de 10 bezoekers.

  • Marketingfacts trekt voornamelijk bezoekers met een HBO- of universitaire opleiding.

    Het aandeel HBO-ers is hierbij toegenomen van 47 procent in 2006 naar 53 procent in 2009.

  • De meest genoemde functies zijn directeur (25 procent) en adviseur/consultant (16 procent).
  • Slechts 18 procent werkt in de consumentenmarkt, 47 procent werkt in de zakelijke markt en 32 procent in een combinatie van beide.
  • Bezoekers van Marketingfacts verdienen goed, 35 procent zegt 2 keer modaal of meer te verdienen.

Gedrag van de bezoeker

  • Marketingfacts wordt minder frequent bezocht dan in 2006. In 2009 kwam 14 procent van de bezoekers, tegenover 35 procent in 2006, meerdere keren per dag op de site. De groep die Marketingfacts 2 tot 3 keer per week bezoekt is gestegen van 13 procent in 2006 naar 25 procent in 2009.
  • De belangrijkste redenen om Marketingfacts te bezoeken zijn het actuele nieuws, achtergrond informatie en cijfers en feiten.
  • Meer dan 60 procent zegt regelmatig of een enkele keer een reactie op een artikel achter te laten. De overige 38 procent reageert niet op artikelen omdat zij dit niet nodig vinden, het tijd kost of dit liever aan andere overlaten.

Hoe beoordeelt de bezoeker Marketingfacts?

  • Bezoekers zijn erg tevreden over de actualiteit en betrouwbaarheid van de berichten en de onderwerpskeuze.
  • Met de reacties van andere bezoekers, de vormgeving en het aantal berichten per dag zijn bezoekers minder tevreden.
  • De hoeveelheid berichten wordt, net als in 2006, door 82 procent van de bezoekers als goed ervaren.
  • Van de bezoekers bekijkt 50 procent geen video-interviews, toch zegt 39 procent een toegevoegde waarde in deze video’s te zien.
  • Opvallend is dat veel bezoekers de vaste rubrieken niet herkennen. Bezoekers die de rubrieken wel herkennen beoordelen ze over het algemeen positief.
  • Twee derde van de bezoekers vindt Marketingfacts een belangrijke informatiebron en zal de site missen als deze zou verdwijnen.
  • Gemiddeld geven bezoekers Marketingfacts een 7,4 als eindoordeel, bij het vorige lezersonderzoek was dit een 7,6.

Suggesties voor verbetering

Een hoog percentage (24 procent) van de respondenten heeft een suggestie gegeven voor het verbeteren van Marketingfacts. Dat is super, natuurlijk! Uit deze suggesties blijkt dat veel lezers behoefte hebben aan cases met een cijfermatige onderbouwing. Ook wordt er om meer onderbouwing en een betere focus op online marketing gevraagd. Ondanks het gegeven dat weinig bezoekers de video-interviews bekijken wordt vaak de suggestie gegeven om meer video te plaatsen.

Het lezersonderzoek heeft Marketingfacts veel bruikbare informatie opgeleverd. De suggesties gaan we gebruiken bij het verbeteren van de site, want we zijn er nog lang niet! Iedereen bedankt voor de medewerking!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mark de Bruin

    Sheet 10: Gemiddelde leeftijd stijgt van 31 jaar (in 2006) naar 34 jaar (in 2009). Hoezo vaste bezoekers? 😉


    12 mei 2009 om 12:10
    Paul van Veenendaal

    Dank voor het onderzoek Marco!

    Viral Friday: Hoogste uitstekend %, slechts 16% nooit van gehoord 🙂 Wel benieuwd waarom 21% de Viral Friday rubriek matig vind.


    12 mei 2009 om 14:45
    media

    @Paul: dank maar alle eer gaat dit keer naar Bram en RM Interactive die het onderzoek hebben opgezet en uitgevoerd.


    12 mei 2009 om 16:41
    Arnoud Rademaker

    Hoi Marco,

    Opmerkelijk vind ik de volgende bevinding:’Opvallend is dat veel bezoekers de vaste rubrieken niet herkennen. Bezoekers die de rubrieken wel herkennen beoordelen ze over het algemeen positief.’ Je zou toch van hoger opgeleiden verwachten dat zij de vaste rubrieken herkennen of daar zelfs wekelijks voor terugkomen. Heb je een verklaring voor het feit dat de vaste rubrieken niet worden herkend? Overigens lijkt me dit een aandachtspunt.

    Erg leuk om te lezen dat MF voor veel bezoekers een belangrijke bron van informatie is. Dat ze MF zullen missen zodra de site van de aardbodem verdwijnt moet een goede opsteker zijn 😉

    Groet,

    Arnoud


    13 mei 2009 om 19:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!