Campaignspotting (14): Zonneradar.nl

18 mei 2009, 10:08

{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week.

Deze week lichten we Zonneradar.nl van Wieckse uit. Op Zonneradar.nl zie je in een handomdraai op welke terrassen de zon schijnt, maar ook wat de temperatuur en windkracht is. Of, in de woorden van Jacqueline van Faassen en Peter Everts van Heineken: ‘De Zonneradar is bedoeld als platform voor de consument, zodat zij optimaal kunnen genieten van een Wieckse Witte of een Wieckse Rosé. Met de Zonneradar proberen we te laten zien dat de zon veel vaker schijnt dan de meeste mensen denken, je moet alleen even weten waar…’

Hoe serieus moeten we dit nemen? Ik bedoel, wat hebben we er in de praktijk aan?

‘De Zonneradar is net zo serieus als de Buienradar. Uit onderzoek is gebleken dat sommige mensen bereid zijn een half uur of meer te reizen om in de zon te kunnen zitten. Weervrouw Helga van Leur heeft de Zonneradar gelanceerd en zij koppelt haar naam niet zomaar aan iets als dat niet serieus bedoeld is. Hoelang de zon ergens blijft schijnen, kunnen wij niet aangeven. De Zonneradar geeft wel een goede indicatie van waar de kans groot is dat de zon na een half uur nog schijnt. Zodra de mobiele toepassing live gaat, kun je onderweg ook up to date blijven, waardoor de kans zeer klein is dat je in de schaduw zit.’

Heeft u zelf de Zonneradar al gebruikt?

‘Ik heb de Zonneradar vorig weekend gebruikt. Ondanks dat er niet overal een weerstation staat, zie je wel ongeveer waar de zon nog meer schijnt. Ik ben bijvoorbeeld naar Bloomingdale in Bloemendaal geweest waar de zon scheen, terwijl ik in Amsterdam woon.’

Zijn de weerstations vergelijkbaar met die van de KNMI?

‘Onze weerstations zijn net zo professioneel als die van de KNMI. De informatie uit de weerstations van de KNMI wordt verstuurd via een satelliet waardoor de informatie om de tien minuten ververst wordt. Met onze weerstations gaat dit veel sneller, om de twee minuten, omdat deze rechtstreeks in verbinding staan met de site. De gegevens lopen automatisch door zonder dat er iets of iemand aan te pas hoeft te komen.’

Is de site een blijvertje?

‘De site is zeker een blijvertje en dient de komende jaren als platform voor de consument. Binnen enkele weken is Zonneradar ook mobiel, waar inmiddels ook veel naar gevraagd wordt. De campagne voor de Zonneradar is gestart op 11 mei en loopt einde zomer af, maar de site blijft dus online.’

Er zijn nu 55 weerstations geplaatst op terrassen, tot hoever gaat dit oplopen?

‘Er zijn duizenden Wieckseterrassen, maar deze kunnen we niet allemaal voorzien van een weerstation. Horecagelegenheden die vlak bij elkaar liggen kunnen we wel aan elkaar koppelen, dat scheelt weer kosten. Ook kunnen we de weerstations van de KNMI koppelen aan de Zonneradar, zodat het overzicht zo precies mogelijk wordt.’

Wie gaat er over het plaatsen van een weerstation?

‘Dit gaat in overleg tussen met beide partijen. Er komen natuurlijk wel wat kosten kijken bij het plaatsen van een weerstation. Voor ons heeft het weinig zin om verschillende weerstations op één en hetzelfde plein te plaatsen. Wel hebben we al veel verzoeken binnen gekregen, maar ook hier geldt weer dat we de terrassen aan elkaar kunnen koppelen. Een nadeel is wel dat de gegevens dan minder terrasspecifiek worden.’

Verdienen jullie de campagne al een beetje terug?

‘Het trekt in elk geval heel veel ondernemers die ook Wieckse willen schenken. Dit is uiteraard goed voor de verkopen in de horeca. De campagne moeten we uiteindelijk terug verdienen met al die biertjes die er verkocht gaan worden op de zonnige terrassen. We verwachten ook dat de Wiecksebiertjes meer thuis op het zonnige balkon meer worden gedronken.’

Hieronder de reactie van Edwin Rijkaart van Buienradar op de campagne.

‘Het is een leuke, ludieke actie, maar niet vergelijkbaar met Buienradar. Wij werken via een satelliet waardoor wij ook een weersverwachting kunnen geven. Zonneradar kan alleen een update geven van het moment zelf, waardoor je kans hebt dat de zon een uur daarna niet meer schijnt. Meteorologisch gezien werkt de Zonneradar niet hetzelfde als de Buienradar en dus ook niet te vergelijken.’

Credits

Bureau: 2009 Amsterdam

Jeroen de Bakker, Remko Posthuma, Martijn Sengers, Ramon Stalenhoef, Mischa

Schreuder, Liat Azulay, Bela Stamenkovits,

Technische realisatie: Virtual Affairs

Dit artikel is geschreven door Jody Brouwer.

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Menno Hes

    Leuk concept, alleen de uitwerking kan zeker nog beter. De site is zwaar en soms traag, wat niet stimuleert om even snel te kijken. Verder zou een webcam van ieder terras een mooie toevoeging zijn!


    18 mei 2009 om 12:47
    Emiel Kamzol

    Vind het concept erg leuk. Zou inderdaad handig zijn als er ook een voorspelling aangekoppeld kan worden. Dat moet toch te regelen zijn met buienradar. Zou ook een leuke gadget zijn voor Hyves zo kunnen je “vrienden” kijken of bij jou de zon schijnt.

    Verder vind ik de muziek op de achtergrond ook erg prettig..


    18 mei 2009 om 13:52
    Rudy

    Inderdaad, leuk concept. Alleen vind ik zo’n zware flash site niets. Dus om even snel te kijken moet je wel geduld hebben.


    19 mei 2009 om 06:23
    Pieter

    Emiel,

    de muziek van Stevie Ann heeft The Missing Sync geproduceerd ism Bas Kennis van BLOF.

    Bedank hen maar.


    19 mei 2009 om 07:49
    zonradar.nl

    dankzij heineken heeft http://www.zonradar.nl een stijging van bezoekersaantallen van meer dan 3000% genoteerd. http://www.zonradar.nl staat nu in verkoop, wellicht dat grolsch interesse heeft


    23 juni 2009 om 13:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!