Interview: Lexa.nl wijzigt pay off en logo nóg een keer

18 mei 2009, 06:45

{title}De Nederlandse online datingmarkt is druk en de concurrentie is fel. De topspelers schermen met cijfers; wie is de grootste, wie is de betrouwbaarste, wie heeft de beste matchmaking propositie (ook leuk: ‘Online dating valt vaak tegen’ uit 2004).

Relatieplanet.nl is de grootste. Lexa.nl is de betrouwbaarste. En wijzigt vandaag voor de derde keer binnen anderhalf jaar de marketingpropositie, het logo en de pay off. Snelle wereld, die online datingmarkt. ‘Segmentatie,’ dat is volgens directeur Stefan van den Berg van Lexa.nl key in de hedendaagse datingmarkt. Hieronder een interview met Van den Berg over wéér een andere pay off. ‘Het kan niet zo zijn dat een internetsite bepaalt met wie jij je leven gaat delen.’

Stefan van den Berg. Jullie kondigen vandaag alwéér een nieuwe pay off aan. Lexa.nl gaat van ‘Same game, New rules’ naar ‘Lexa.nl, de ware datingsite’ en nu is het ‘Als het om daten gaat’ geworden. Da’s binnen pak hem beet 1,5 jaar 3 keer verandering. Jullie zijn aan het zwabberen?

‘Lexa.nl is honderd procent gericht op dating. Dat ‘ware’ in de vorige pay off past niet meer bij het huidige Lexa.nl. Lexa.nl moet om daten gaan. Daten, zonder relatie als doel op zich. Bij Lexamore gaan we matchen, op basis van een persoonlijk profiel. We hebben nu dus twee merken naast elkaar. We onderscheiden ons daarmee van onze concurrenten. Relatieplanet is qua positionering en pay off meer een matchmaking site. Parship is wel een matchmaking site. Met als idee: “Bij ons vind je de persoon die bij je past.” Wij zeggen: het kan niet zo zijn dat een internetsite bepaalt met wie jij je leven gaat delen. Wij maken een selectie van personen die bij je passen, je besluit uiteraard zelf met wie je verder gaat.’

Jullie zijn de ‘betrouwbaarste’ las ik ergens in een persbericht. Maar Relatieplanet.nl is nog steeds de grootste. Hoe gaat het met de concurrentieslag? Je bent en blijft de nummer twee?

‘Het ligt eraan waar je naar kijkt. Wij kijken alleen naar de mensen die nu in de database staan. Bij Relatieplanet kijken ze naar het aantal ingeschrevenen sinds de start. Bedenk: er zijn maar 2,5 miljoen singles in Nederland. Wij adverteren met cijfers die daadwerkelijk kloppen. Het komt dus neer op appels met peren vergelijken.’

Waarom publiceren jullie het aantal succesvolle matches niet, dat lijkt me pas écht betrouwbaar en zinnig.

‘Dat weten we niet, die cijfers hebben we niet. Wanneer is iets een succes? Wat doen mensen na een date? Wat is succesvol? Relatie, trouwen, kinderen krijgen?’

Wat is volgens jou de belangrijkste trend in online dating? Gaat het nog steeds om de ‘fun’ van het daten of is dat inmiddels ook alweer veranderd?

‘Segmentatie. Het uit elkaar trekken van je doelgroep. Maar je moet in de gaten houden dat de doelgroep groot genoeg blijft, anders heeft het geen zin.’

Jullie YouTube filmpje over de chocoladefontein is nu 270 keer bekeken. Hoe gaat het met de online pr-strategie van Lexa.nl?

‘We zijn een interactief medium, we zien hoe onze klanten op ons reageren. We zijn wat er op weblogs en fora over ons gezegd wordt steeds belangrijker gaan vinden. Het belangrijkste aan pr rondom online dating is mond tot mond reclame. Mensen vertellen, juist online, steeds meer over dating, omdat de acceptatie veel groter is geworden. Het filmpje dat jij noemt is trouwens geen onderdeel van onze online pr-strategie.’

Hebben jullie ook een webcareteam dat zich mengt in discussies?

‘Ja. Als mensen vragen hebben over het product reageren we zelf actief op blogs en op fora. Dat vinden we belangrijk. En ja, dat doen we onder naam en toenaam. En dat doen we expres. Wat ik zie, is dat er vaker negatieve berichtgeving te vinden is, dan positieve. Wij vinden het vervelend dat mensen niet gewoon bellen. We hebben daarvoor een gratis telefoonnummer, zijn zes dagen per week bereikbaar.’

Lexa.nl is voor 11,5 miljoen euro in cash naar Meetic gegaan in 2006. Zijn ze daar in Frankrijk nog steeds blij met jullie?

‘Ze zijn erg tevreden in Frankrijk, dansen nog nét niet op tafel. In 2008 hebben we alles verdubbeld. Omzet, registraties, personeel is zelfs meer dan verdubbeld.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Bram Fasseur

    @Alex, wellicht omdat betaalde datingsites meer marketingbudget en dus waarschijnlijk meer naamsbekenheid hebben?


    18 mei 2009 om 09:12
    roy

    ‘Ze zijn erg tevreden in Frankrijk, dansen nog nét niet op tafel. In 2008 hebben we alles verdubbeld. Omzet, registraties, personeel is zelfs meer dan verdubbeld.’

    Eh … resultaat?


    19 mei 2009 om 04:57
    Mike

    Het lijkt me niet handig en vooral verwarrend voor de leden om logo en pay off zo vaak te veranderen. Lexa.nl begon met ‘Liefde begint hier’, ik denk dat dit de beste pay off was aangezien het doel van daten uiteindelijk een relatie is. En @Alex: Ik denk dat het voordeel zit in het screenen van profielen, goede ledenservice en meer investeringen om de kwaliteit van de service te verbeteren. Daar hebben gratis datingsites over het algemeen onvoldoende cash voor.


    19 mei 2009 om 16:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!