Verslag Google Zeitgeist Forum 2009

22 mei 2009, 10:24

{title}Jaarlijks organiseert Google het Zeitgeist forum. Hierin wordt een beeld geschetst van de actuele situatie in de wereld, hoe we daar zijn gekomen en waar het heen gaat. Afgelopen maandag en dinsdag vond de Europese versie plaats in Londen. Mark van Werven (CEO, Tribal Internet Marketing) was daar. Hieronder een verslag (eerder al verschenen op Tribal Talk) van wat hem is bijgebleven van hetgeen verschillende sprekers te vertellen hadden:

Het forum wordt traditiegetrouw opgeluisterd door een aantal zeer aansprekende namen. Dit jaar was het jaar van de kroonprinsen Felipe van Spanje, Haakon van Noorwegen en Prins Charles. Verder waren onder de sprekers ook Richard Branson en Larry Page van Google zelf aanwezig. Google Zeitgeist is niet een forum waarbij je wegloopt met een aantal concrete punten in je broekzak die je de volgende dag kunt oppakken. Het is een evenement waarbij je door je oogharen heen terug moeten kijken om een beeld te vormen van de huidige tijdgeest.

Voorbij de crisis

Wie naar de actuele situatie in de wereld kijkt, kan uiteraard niet om de financieel-economische crisis heen waarin we momenteel verkeren. Nadat het communisme een aantal jaren geleden al ten gronde is gegaan, betekent de huidige crisis ook het failliet van het pure marktkapitalisme waarin het individu en volledige vrijheid van handelen in de markt centraal stonden. Grote vraag is echter hoe we onze samenleving dan gaan organiseren en welke rol en plaats de politiek daarin heeft.

Moet de overheid met meer regelgeving komen? Ongetwijfeld zal aanvullende regelgeving nodig zijn, maar de overheid zal nooit in staat zijn om de economie dicht te timmeren. Dat zou bovendien verstikkend werken en de politiek zal de dynamiek van de markt ook niet kunnen bijbenen.

De rol van het internet

Veel meer ontstaat een maatschappij waarin het collectief weer aan waarde wint en waarin morele en ethische grondslagen ons handelen bepalen. Collectieve druk vanuit de mensen zelf zal de richting van onze maatschappij bepalen. Het internet zal daarin een belangrijke rol spelen.

Het internet is een plaats waar grote groepen mensen zich snel kunnen verzamelen en meningen delen. Nike mobiliseerde hardlopers over de hele wereld om gelijktijdig aan wedstrijden mee te doen. Eén van grootste demonstraties uit de geschiedenis, die tegen de Farc uit Colombia werd georganiseerd met behulp van Facebook en Obama wist zijn campagne enorm kracht bij de zetten met behulp van het internet.

Klimaat

Maar wie trekt ons uit de economische crisis. China? Traditioneel minder ontwikkelde landen hebben in de loop der jaren een enorme inhaalslag gemaakt en kloppen aan de deur en zullen de nieuwe motor van de economie worden. Niet alleen goed voor ons, maar vooral ook voor de levensstandaard in die landen zelf. Echter die economische ontwikkeling maakt een ander probleem – namelijk het klimaatprobleem – alleen maar groter. Voorspellingen over het milieu worden niet positiever, volgens sommige onderzoekers is de opwarming van de aarde nu al onomkeerbaar.

De groten der aarde zetten zich inmiddels volop in om de negatieve gevolgen te beperken. Charles richt zich op het redden van het regenwoud. Google ondersteunt door de ontbossing via Google Earth te monitoren en Richard Branson kijkt hoe vanuit ondernemerschap oplossingen gevonden kunnen worden.

Al met al zorgelijke tijden. Tijden waarin we ongetwijfeld ook gaan uitkijken naar afleiding en leukere zaken. Zijn die er dan? Ja, we gaan met zijn allen naar de ruimte.

Na een studie communicatiewetenschap en daaropvolgend een jaar filosofie belandde hij in de online wereld. Bauke Bergstra (1982) werkt inmiddels bij Tribal Internet Marketing in Den Bosch. Op dit moment als 'pr-man', daarvoor als SEA-specialist. Voor MarketingFacts richt hij zich op zowel nieuws als inhoudelijke artikelen omtrent online marketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Frank Visser

    Wat een mager verslag, of valt er gewoon niets opzienbarenders over te melden?


    22 mei 2009 om 12:27
    vincente

    @bauke ik nam ook de moeite om het te lezen. Las het nog een keer op zoek naar iets nuttigs maar dit kan toch niet het verslag zijn? Kom op! Ga nog eens kijken wat al die brilliante types te vertellen hadden


    22 mei 2009 om 20:08
    Maikel

    niet echt een bijzonder verslag, jammer -1


    23 mei 2009 om 18:45
    Jelle

    Hoe groter de namen, hoe gevaarlijk het is voor hun image om slecht gefundeerde dingen te vertellen. Voor echt grote uitspraken moet je op zoek gaan naar de kleine onbekende creatieve denker… en dat is het punt, ze zijn onbekend en hebben niets te verliezen. De grote namen verliezen langzaam in aanzien naarmate ze niks nieuws/interessants te melden hebben en worden gedwongen weer wat gedurfdere uitspraken te doen om in de spotlights te belanden.

    Verwachten dat er grote uitspraken worden gedaan op dit soort conferenties is verspilde tijd 🙂 dat is tenminste mijn mening. Het is wel interessant als een soort reminder wat er allemaal gebeurd, om overzicht te houden, maar ik verwacht er niets schokkends of vernieuwends van.


    24 mei 2009 om 11:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!