Campaignspotting (15): Jillz.nl

25 mei 2009, 10:32

{title}Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Wencke van Amstel, creative director bij Pink and Poodle.

Met deze campagne promoot Jillz dit fruitige ‘vrouwendrankje’ (5% alcohol) onder andere online. Bijzonder aan dit project is dat de viral, die reeds in 2008 online kwam, als test werd ingezet: vinden vrouwen het acceptabel om op een dergelijke wijze te worden aangesproken? Ja dus, en er werd besloten er ook een TV commercial van te maken. De commercial is een korte videoclip waarin vier sexy, appel plukkende mannen de vrouwen toezingen met een Fresh-remake van Kool and The Gang. Niet alleen de commercial, maar ook de virals (wegens succes geprolongeerd) vind je op de site. Hiermee kun je je vriendinnen laten toespreken door een sexy barman.

Voor wie is de site precies?

‘De focus voor de campagne ligt op vrouwen tussen de 20 en 35 jaar, al is Jillz niet uitsluitend voor vrouwen in deze leeftijdscategorie. Ook mannen kunnen het drinken. Maar we merken dat met name vrouwen en ook homo’s de campagne weten te waarderen.’

Waarom de campagne op deze manier?

‘Vrouwen vinden het veel leuker om naar mannen te kijken en te luisteren dan naar andere vrouwen. De vrouwelijke modellen zijn vaak te mooi en niet zoals de doorsnee vrouw. Dit roept irritatie op waardoor er minder snel wordt geluisterd naar de boodschap.’

Waarom spreken jullie vrouwen aan met ‘Hey Sweetheart, Gorgeous, etc.’? Vrouwen verafschuwen deze manier van praten over het algemeen toch vaak? Of is dit alleen als een bouwvakker dit naar haar roept?

‘Complimentjes zijn altijd welkom, een vrouw voelt zich daardoor goed. Vooral als het van buitenlandse mannen komt, het voelt dan als flirten met een vakantie gevoel. Er zijn altijd vrouwen die hierover zeuren, maar vrouwen vinden het leuk om te kunnen kiezen uit leuke mannen. De acceptatie van een compliment is gekoppeld aan status, daarom vinden vrouwen het niet prettig als een bouwvakker dit soort termen gebruikt.’

Hebben jullie hier onderzoek naar gedaan?

‘We hebben een link-test gedaan via internet waarmee we hebben gekeken bij welke scène we de aandacht vasthouden, of waar de vrouwen juist afhaken. Vooral voor de viral hebben we kwalitatief onderzoek gedaan om vast te stellen of vrouwen zich op zo’n manier willen laten aanspreken.’

Wat zijn de reacties op de campagne? Ik las ergens: gay-reclame?

‘De reacties zijn erg positief. Vrouwen vinden het fantastisch dat zij nu eindelijk ook iets hebben waar hun vriend jaloers op kan zijn. Gay-reclame is eigenlijk de ‘ergste’ reactie die we tot nu toe hebben gehad. Dit is natuurlijk ook een kwestie van smaak, een intellectueel zal deze campagne misschien erg plat vinden. Niet alleen de vrouwen zijn erg positief, maar ook de homo’s. Over het algemeen vinden zij Silver de lekkerste man.’

Hoezo is één van de barmannen bijvoorbeeld een ‘lelijke, dikke’ Mexicaan?

‘Behalve de mooie mannen hebben we ook een charmante grappenmaker, Pancho, om de humor van de campagne over te laten komen. Achteraf gezien was dit niet nodig omdat vrouwen liever allemaal leuke mannen wilde zien. De virals zijn zo over the top dat de humor wel duidelijk is.’

Bruce is dus niet homoseksueel?

‘Nee helemaal niet. Er komen wel veel vragen of Game uit de commercial geen homo is, maar ook hij hetero. Mooie, lekkere mannen zoals Brad Pitt, Orlando Bloom en George Clooney zijn voornamelijk ‘vrouwelijke’ mannen. Een echt biergast is vaak niet zo stunning…’

Speaking of the subject: Lesbiennes worden wel een beetje gediscrimineerd…

‘Jillz richt zich voor nu op het overgrote deel van de doelgroep, dat is de doorsnee vrouw. Daar vallen de lesbiennes niet onder. Dit zouden we later altijd nog kunnen doen. Hiervoor moeten we natuurlijk wel goed onderzoek doen of de lesbiennes hier op zitten te wachten.’

Tot wanneer loopt de campagne?

‘De virale campagne loopt al vanaf 22 april 2008 en de commercial vanaf 16 april 2009. Aan beide zullen nog wat handjes en voetjes komen, maar de viral en de campagne blijven online.’

Hoe promoten jullie de site?

‘Met de virale campagne hebben we in 2008 Jillz op Hyves gepromoot met een eigen Hyvespagina en banners. Voor de huidige campagne was er geen extra budget geld meer voor ondersteuning, maar de commercial zorgt voor veel traffic naar de site omdat de vrouwen meer willen weten over de mannen uit de commercial. Ook wordt de commercial veel bekeken op YouTube.’

En zelf ben je natuurlijk ook een echte Jillz-drinker..

‘Jazeker, gisteren heb ik het nog gedronken. De laatste paar keren dat ik het wilde kopen was het zelfs uitverkocht. Over het algemeen zijn vrouwen, inclusief mijzelf, geen bierdrinkers. Op een voor iedereen herkenbare vrijdagmiddagborrel nemen de mannen een biertje, maar als vrouw ga je niet snel op een vrijdagmiddag aan de wodka en de wijnen zijn vaak slecht. Een Jillz is dus een lekker en licht alternatief. Daarnaast vind ik een flesje Jillz er mooi en elegant uitzien, het is alleen al leuk om dat in je koelkast te hebben staan.’

Wat zou je volgende keer anders doen?

‘Alles kan altijd beter. Ik ben zelf erg perfectionistisch, maar ik denk wel dat echte schoonheid zit in imperfectie. Het zijn voornamelijk de creatieve frustraties die dan opkomen. Kijk bijvoorbeeld naar de video, daar had de styling wel iets beter gekund, of het shot waarin één van de jongens net de andere kant op kijkt, had opnieuw gemoeten. Alles kan met veel geld, maar door het limiet ben je vaak wel creatiever en houd je een oorspronkelijk product over. Ik denk dat de video zijn charme zou verliezen als er teveel geld ingepompt zou worden, het wordt dan tè geproduceerd. Wel had ik eigenlijk nog virals en foto’s willen maken van de jongens uit de commercial. Misschien komt dat nog in de toekomst, maar dat hangt af van de campagne en natuurlijk de krediet crisis.’

Dit artikel is geschreven door Jody Brouwer.

Credits:

Bureau : Pink and Poodle Amsterdam

Concept & strategie : Wencke van Amstel en Olaf Zwetsloot

Account : Ella-Roosa Tenhunen

RTV : Jones Kuhne

Productie Nederland : Fat Fred’s Service Company Amsterdam

Regisseurs : Matt Nee en Orlando Cubitt (Youthclub)

DOP : Terence Maritz

Executive producer : Suzanne Huisman

Productiemanager : Emily Scott

Offline Editor : Martin Heijgelaar

Muziek : Steven Craenmehr (Massive Music Amsterdam)

Geluid : Ignaz Bruens (Kaiser Sound Studios)

Post-productie : Glassworks Amsterdam

Webdesign : Wencke van Amstel (Pink and Poodle) & Bert van der Bosch (Driebit)

Flash design design : Martijn Swart (Driebit)

Klant: Heineken Nederland

Herwin van den Berg, Pascal van Ham, Baukje ten Herkel, Marelie Steensma, Ralph Rijks

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Lisa

    Ik dacht serieus dat deze campagne een grap was.

    Dit is werekijl de slechtste strategie die Heineken ooit heeft gedaan. Heb ik het niet eens over de waardeloze uitvoering.

    Bijna sexistisch ten opzichte van vrouwen. Welke idioot denkt dat vrouwen dit leuk vinden?


    25 mei 2009 om 11:29
    mgvandenbroek

    “Welke idioot denkt dat vrouwen dit leuk vinden?”

    @Lisa: Zie credits. Zijn er best veel. Geloof er zelf ook niet echt in. Ik vind de mannen inderdaad nogal ‘vrouwelijk’. 😉


    25 mei 2009 om 11:35
    Jacobien

    Mwah, ik vind ze best prettig om naar te kijken.

    Van mij mogen er meer van dergelijke reclames komen;-)


    25 mei 2009 om 12:03
    Maurice

    Ondanks dat ik me na het zien van de reclame niet kon herinneren dat er werd gerefereerd naar de site van het drankje heb ik toen spontaan toch even gekeken. Ik denk dat het kijkje achter de schermen op de site een slimme zet is, als is het maar om de nieuwsgierige mensen nog net even iets meer inside info te laten ‘zien’.

    Het koppelen van het drankje aan de heren zou wellicht nog verder doorgetrokken kunnen worden door ze vanaf nu neer te zetten als terugkomende “typetjes”. Ik denk dat er echter wel iets meer humor/zelfspot in zou kunnen, om het niveau boyband te ontstijgen.

    PS: as we speak komt mijn collega hier binnen en zegt “Hebben jullie die reclame van jillz gezien? Mijn vrouw die begon ineens van “Dat lijkt me lekker”. Het is een of ander vrouwenbier”

    De uitwerking op de vrouw lijkt dus goed gegaan te zijn, haar man (mijn collega) begreep het niet helemaal:)


    25 mei 2009 om 12:52
    Jorik Heins

    Goh, de breezer is weer terug.

    …voor een wat oudere doelgroep…


    25 mei 2009 om 12:53
    rickert

    Echt niemand die aan jizz denkt bij het zien van de mannen en de spuitende flesjes?


    25 mei 2009 om 13:38
    Paul Berends

    Pijnlijk slechte campagne dit.

    Lijkt alsof Heineken dronken was toen ze dit erdoor lieten glippen.

    Ik zou de verantwoordelijke marketeer plus bureau op staande voet ontslaan.

    Dit kan toch niet meer anno 1009?


    26 mei 2009 om 10:59
    David Barens

    Sjonge, wat een zuurheid hier. Het is overduidelijk dat hiermee een vette knipoog wordt gegeven en dat het over de top is. Het gaat hier om een nieuw vrouwendrankje, we hebben het niet over een overlijdensverzekering.


    30 mei 2009 om 06:58
    Robert Doggers

    Eens met David, dit soort dingen worden al decennia gemaakt maar dan andersom, en dat zal altijd zo blijven. gebeurt het een keer andersom, en dan sabelen de moraalridders binnende reclame het neer met “slechte campagne’. Beetje te kort door de bocht vind ik, om het zo te kwalificeren. En, het is geen representatieve steekproef, maar als de eerste geluiden om mij heen van de dames een voorteken zijn, gaat het goedkomen met Jillz.


    2 juni 2009 om 15:54
    nanja

    Ze zijn heerlijk…de mannen dan…het drankje weet ik niet 🙂 Goed gelukt om de doelgroep aan tespreken. (ik vrouw, 25)


    6 juni 2009 om 15:24
    Valerie

    Overweldigend en adembenemend! Wat een heerlijke! Meer van dit soort reclame please! Ik betaal graag voor frisse drankjes die door sterke mannen worden gebrouwen!


    9 juni 2009 om 18:03
    Fabienne

    HOU TOCH OP!

    Eindelijk, echt eindelijk, hoe ‘over de top’de reclame volgens jullie ook is, eindelijk hebben wij

    vrouwen iets knaps om naar te kijken op televisie. Geen slowmotion op en neergaande borsten meer maar knappe mannen die het water uit komen. Jillz heeft de stap gezet die veel eerder had moeten worden gezet. Namelijk televisie weer vrouwvriendelijk maken.

    Ik hoop dat Jillz nog een honderd van deze reclame’s gaan maken, dat onze vriendjes ‘savonds eens voor de spiegel staan te kijken naar hun hangborstjes en love handels.

    Paul Berends: Dit kan toch niet meer anno 2009?

    En de coca cola reclame’s wel? Of bedoel jij met Anno 2009 dat er alleen nog maar schaars geklede vrouwen op tv zijn en knappe mannen p[ tv dus echt niet meer kan? Is dit de wereld waar wij tegenwoordig in leven?


    9 juli 2009 om 15:00
    Katinka

    Hoewel ik de reclamespot echt TOP voor vrouwen vind… het drankje is en blijf gewoon BIER. En bier is absoluut GEEN vrouwendrank. Heinken doet zijn best om jillz als vrouwendrank te profileren maar bier is bier en dus MANNELIJK.

    Een vrouwendrank is bijvoorbeeld Coebergh Sparkle. Vrouwelijke kleur, vrouwelijke smaak, vrouwelijke geur. Op en top vrouw dus.

    Ik wil Jillz niet neerhalen, ik vind het gewoon bier!


    13 juli 2009 om 13:00
    Melissa

    Inderdaad! eindelijk een goede en verfrissende reclame over mooie mannen en een lekker drankje… ik word er nou niet gelukkig van om te kijken naar een reclame als; coca cola zero en hun frase:

    As a breakup should be…..

    heerlijk deze reclame en het drankje ook trouwens!


    11 september 2009 om 18:19
    Masja

    Mjammie! Ik ben het eens met Fabienne. Normaliter worden we zowat doodgegooid met beelden van ‘over the top’ mooie vrouwen, nu is er eindelijk ook wat voor ons! Ik vind het juist héél goed bedacht door Heineken…. ^-^

    Vrouw (30)


    24 september 2009 om 15:50
    Riette

    Afgelopen zomer kreeg ik nou niet echt het gevoel dat Jillz zich als een vrouwendrankje wilde positioneren. Het ultieme vrouwendrankje vind ik toch wel de Coebergh Sparkle. Het is lekker fris en fruitig. Aan Jillz vond ik niet zoveel smaak zitten eigenlijk, en bovendien, toen ik het een keer had besteld, kreeg ik het in een bierglas geserveerd waardoor net leek alsof ik een lauw biertje aan het drinken was. Niet bepaald vrouwelijk!


    1 oktober 2009 om 10:04
    Roos

    Mannen maar zeuren!

    Ik vind dat eindelijk de vrouw eens krijgt wat ze verdiend. Een lekker verfrissend drankje(vind ik) gepresenteerd door leuke mannen.

    Precies zoals hier al vaak gereageerd is. In deze samenleving wordt het ronduit geaccepteerd dat er borsten en vrouwelijke rondingen voorbij vliegen, maar over een ‘over de top’ reclame voor vrouwen wordt moeilijk gedaan.

    Ik moest hard lachen met een vriendin van mij om de reclame. We genoten ervan hoe ‘cheesy’ die was en aan de hand daarvan wilden we toch het drankje proberen.

    Ik zeg dat heineken goed ingespeeld heeft op de vrouw. Behoor zelf ook tot de doelgroep, dus GESLAAGD!


    30 oktober 2009 om 15:37
    Lisa

    k


    26 september 2010 om 15:12
    Lisa

    Dankje dankje dankje. Toen ik deze reclame zag kwam er zoon brede glmlach op me gezicht. om de één

    of andere reden blijft die glimlach ook maar komen wanneer ik het weer zie (en ik heb m al tig x gezien).

    Komt waarschijnliijk door die overheerlijke mannen in de reclame.

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik idd die vrouwonvriendelijke reclames meer dan spuugzat ben. Ik vind bijv.

    de saphh BHs erg mooi, maar ik koop het niet, omdat ik een beetje strontziek word van hun manier

    van promoten. Doe dan op zn minst een vrouw op zoon bord die omringd wordt door twee lekkere mannen ofzo.

    Dit mag veel vaker op televisie komen en ik hoop dat Jillz deze reclames blijft maken:D Ik ga idd maar is

    wat Jillz in me koelkast stoppen. Top gedaan!

    xxxx


    26 september 2010 om 15:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!