Bing van Microsoft op 3 juni Live

29 mei 2009, 05:39

Bing & DecideDe afgelopen maanden gingen de geruchten al over het internet: Microsoft zou bezig zijn met het opnieuw in de markt zetten van zoekmachine Live Search. Zie: ‘Microsoft start testen zoekmachine Kumo: Eerste screenshots’. Daarbij zou niet alleen de functionaliteit veranderen, maar ook de naam. Gisteren maakte Microsoft officieel bekend dat het inderdaad die plannen heeft. Bing, zoals de nieuwe zoekmachine gaat heten, wordt 3 juni gelanceerd.

Maar is de nieuwe naam het enige wat gaat veranderen? Volgens Microsoft zelf niet. Het bedrijf wil zichzelf opnieuw positioneren in de zoekmarkt, waarbij Bing geen antwoord gaat geven op een vraag die je de zoekmachine stelt. Nee, Bing gaat mensen helpen bij het maken van “complexe beslissingen”. Met andere woorden: geen webpagina’s, maar directe antwoorden.

Verticals opnieuw uitgevonden

Wat dit precies inhoudt is nog niet geheel duidelijk, aangezien Bing pas vanaf volgende week het levenslicht voor het grote publiek zal zien. Maar om ons hierin tegemoet te komen heeft Microsoft een teaser/promotie site opgezet met enkele video’s. Hieruit wordt duidelijk dat Bing je gaat helpen bij beslissingen rondom online winkelen, reizen, local search en zelfs medische informatie. Maar deze voorheen vertical searches geven je niet alleen een direct antwoord, maar ook de mogelijkheid om vanuit het zoekvenster filters toe te passen, data te vergelijken en over sommige gebieden zelfs trenddata op te halen.

Daarnaast zal Bing de content/resultaten gaan filteren op relevantie bepaald door de zoeker en niet vanuit een algoritme. Door onderzoek te doen naar de resultaten die het meest relevant waren voor de zoeker, heeft Microsoft de Bing resultaten pagina zo ingedeeld dat deze de informatie laat zien die de hoogste kans heeft om door zoeker gewaardeerd te worden. Dit is dus anders dan bij traditionele zoekmachines waar algoritmes posities bepalen.

Wat betekent dit voor SEO/SEA?

De 8% die Live Search momenteel heeft in de wereldwijde zoekmarkt, maakt het vaak oninteressant om te gebruiken als onderdeel van je Search Advertising campagne. De verwachting is (van onder andere onderzoeksbureau Forrester) dat Bing wel eens verandering kan gaan brengen in die eerder genoemde 8% marktaandeel.

Waar zoekmachines momenteel alle pagina’s laten zien die passen bij de opgegeven zoekopdracht, zal Bing slechts 3 resultaten laten zien per subcategorie. Stel dat je zoekt op “Robbie Williams” (want hij schijnt met een nieuw album te komen), dan is het goed mogelijk dat de categorieën “Biografie”, “Video’s”, “Afbeeldingen” en “Muziek” worden weergegeven. Hierdoor zal een SEO campagne zich niet alleen focussen op keywords, maar meer richting het optimaliseren van de content gaan, om terug te komen onder een van de categorieën.

{title}

Zoekmachines als portal in plaats van doorgeefluik

Toegegeven: als Bing zo goed gaat werken als in de video wordt aangegeven, dan staat een mooi nieuw product van Microsoft in de startblokken. Uiteraard rijst de vraag of Bing een bedreiging voor Google gaat vormen. Die is lastig te beantwoorden zonder er echt gebruik van gemaakt te hebben. Daarnaast zal Bing meer een portal zijn dan een zoekmachine zoals wij die nu kennen en gebruiken. Waar Google je doorstuurt naar de website die je hebt aangeklikt, zal Bing dit juist niet doen. Een zoekopdracht naar “vliegticket Barcelona” zal je niet alleen informatie over de tickets geven, maar ook prijstrends, aankoop aanbeveling en een knop om direct te kopen. Misschien moet de vraag zijn: zet Microsoft hiermee de nieuwe standaard voor zoekmachines?

Een ding is heel duidelijk: de aankomende Bing reclame campagne, die 80 tot 100 miljoen dollar gaat kosten, zal een directe aanval op Google zijn.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

13 Reacties

    Dennis Sievers

    Bing ziet er wat mij betreft erg goed uit, en vult wat mij betreft een gat op dat eigenlijk al jaren voor het grijpen ligt: een goede integratie van vertical search binnen één omgeving. Door informatie te bundelen in topics die van belang of hot zijn binnen een bepaalde zoekopdracht, biedt je de gebruiker direct de mogelijkheid om zijn of haar zoekopdracht te verfijnen binnen het thema waarin hij of zij op zoek is.

    Verticals hebben de toekomst, en zijn ook direct een van de grootste bedreigingen voor Google als zij hier niet adequaat op reageren de komenden maanden. Iemand die op vakantie wil, wil niet zoeken in een algemene vergaarbak, maar doelgericht in die resultaten zoeken die voor hem of haar relevant zijn. Prijzen, tickets, bestemmingen, vluchten, etc. Mensen zoeken immers niet om te zoeken, maar om te vinden, en zo snel mogelijk als het even kan.

    Daarnaast gun ik het MS ook wel, Google heeft in NL een te grote ‘poot aan de trapper’, daar mag best wat concurrentie tegenover staan.

    ps. ik ben blij dat ik de tekst even gekopieerd had voordat ik het poste; er zat een fout in de code, en bij terugkomst was de tekst dus verdwenen. Misschien puntje ter verbetering van MF..


    29 mei 2009 om 05:57
    mgvandenbroek

    @Dennis: Heb je toevallig ook een screenshot van de fout die je kreeg? Mail graag even de error naar redactie@marketingfacts!


    29 mei 2009 om 06:14
    Dennis Sievers

    @ Matthijs,

    Ging om de code die ik over moest typen 🙂 maar toen ik terugkwam op de pagina waren de velden niet meer ingevuld. Op zich geen huge probleem, omdat ik altijd voor het posten de reactie wel even kopieer, maar wellicht weer een kleine verbetering in de usability.


    29 mei 2009 om 07:21
    Backup

    @Jaap Zeker, de interface is absoluut fantastisch en het is ontzettend goed te zien dat Microsoft de druk op Google opvoert.

    Maar als de engine van Bing niet beter is dan de huidige Live Search engine (en dit lijkt het geval te zijn), zal het enige resultaat zijn dat Google haar interface zal verbeteren en zo haar marktaandeel van 95% behoudt.

    Ik heb als experiment na een schone installatie van mijn pc eens geprobeerd van Google naar Live Search te switchen door de default zoekmachine in IE niet te wijzigen, maar dat heb ik niet lang volgehouden…


    29 mei 2009 om 12:11
    sjongsma

    @Backup de manier waarop ze de search beleving gaan aanbieden is compleet anders dan Google. Tenminste, zo ziet het er naar uit qua video’s. Waarschijnlijk wordt het daardoor lastig om de twee te vergelijken. De ene geeft een lijst van websites (Google), dan ander geeft informatie in zijn eigen omgeving.

    Wat uiteraard wel blijft: hoe goed is het antwoord op de vraag die stel. En dat is zeker te vergelijken qua indexatie/database/resultaten. Maar wellicht past de BING index perfect bij de BING interface, waardoor je vind wat je zoekt, ondanks een kwalitatief mindere index dan Google.

    Ik kijk uit naar volgende week als BING live gaat!


    29 mei 2009 om 12:37
    Gert

    @Remi: Dan denk ik dat je naar de Nederlandse versie zit te kijken die nog niet live is. Als je rechtsboven als land United States selecteert dan denk ik dat je een hele andere indruk hebt.

    Volgens mij heeft Google er een serieuze concurrent bij. Toch denk ik dat Google zich niet echt druk hoeft te maken. Firefox was (en is) ook 10 keer beter dan Internet Explorer, maar dat heeft er na jaren nog steeds niet voor gezorgd dat IE haar leidende positie kwijt is.


    1 juni 2009 om 21:30
    sjongsma

    @Gert: ik denk wat Remi hier op doelt zijn de soms rare resultaten bij high-volume searches. Keywords waar je bepaalde sites in de top10 verwacht, staan er (nog) niet. Maar ze hebben volgens mij niet voor niets het label “beta” er op geplakt. Ze zijn nog steeds functionaliteit aan het toevoegen, aldus Nathan Buggia (twitter.com/nathanbuggia)

    Hopelijk worden de resultaten steeds beter. Het zou volgens mij voor iedereen goed zijn als er een serieuze partij zich zou roeren op de search engine markt.


    2 juni 2009 om 04:46
    Luc van Poelje

    Microsoft mist focus en de cultuur.

    Het gefaalde pers momentje is pijnlijk en niet verbazingwekkend. Ik hoor een boel PR machines ratelen. Waarom is dit zoveel beter dan Live? Is het alleen een andere wijze van visualisatie? Gebruik dan de Google API… Viewzi of searchme zijn aardige voorbeelden. Er is ruimte voor alternatieven uiteraard. Maar ik geloof niet dat we die uit de hoek van Microsoft gaan verwachten, ondanks de investeringen en de wens zo’n piece of the internet pie te kunnen bemachtigen.

    Microsoft met Vista, Zune, IE tabs en Bing, etc. neemt iemand de club nog serieus?


    2 juni 2009 om 07:06
    Online

    Iemand enig idee wanneer Bing hier uit de Beta status gaat?


    27 augustus 2009 om 05:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!