Geef je mening: “Iedereen wordt beter van internetmarketing”

12 juni 2009, 06:12

{title}Annemarijn van der Vlist en Danielle de Frankrijker zijn beide studenten aan de Hogeschool te Rotterdam. Komende week hebben zij hun afstudeerpresentatie met de daarbij behorende verdediging. Hun scriptie omslaat een strategische marketingplan voor een marketingcommunicatiebureau in Heemstede.

Zij stuurde mij een email met de volgende vraag: “Wij zouden het erg leuk vinden om nog iets ‘vernieuwend’ aan onze presentatie toe te kunnen voegen, zodat het publiek tijdens de presentatie geïnteresseerd blijft en wij niet in de herhaling vallen. Omdat wij bij het schrijven van onze scriptie vooral van de kennis van onze opdrachtgever zijn uitgegaan zouden wij de blik van een externe deskundige erg waarderen. “

Vervolgens kreeg ik 6 vragen en een stelling in mijn mailbox. Het doel van dit interview is dat zij hun visie willen verbreden en deze dus niet alleen gebaseerd is op de kennis van hun opdrachtgever.

Nu lijkt het mij leuk dat de lezers van Marketingfacts deze vragen (1 of meerdere) beantwoorden (graag met naam, functie en bedrijfsnaam). Ik ben namelijk ook benieuwd naar de antwoorden. Crowdsourcing op Marketingfacts 😉

1) Wat voor invloed heeft de kredietcrisis op de marketingcommunicatiebranche op dit moment én wat zijn volgens u de gevolgen/verwachtingen voor de toekomst?

2) Veel bedrijven maken steeds meer gebruik van online marketing. Hierdoor wordt er minder gebruik gemaakt van gedrukte media, zoals advertenties in tijdschriften en kranten. Hoe ervaart u deze ontwikkeling?

3) Personal branding is een steeds vaker gebruikt begrip, in hoeverre denkt u dat bedrijven uit de marketingcommunicatiebranche dit moeten toepassen?

4) Hoe kan een relatief klein bedrijf in de marketingcommunicatiebranche zich volgens u onderscheiden van de vele concurrenten?

5) Bijna elk bedrijf in de marketingcommunicatiebranche gebruikt tegenwoordig het woord creatief, wanneer is een idee of concept nu echt ‘creatief’ te noemen?

6) Welke trend denkt u dat de meeste invloed heeft op de marketingcommunicatiebranche?

7) Stelling: Mee eens of oneens!? En natuurlijk waarom? ‘Iedereen wordt beter van internetmarketing’

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

9 Reacties

    Tim S.

    1) Wat voor invloed heeft de kredietcrisis op de marketingcommunicatiebranche op dit moment én wat zijn volgens u de gevolgen/verwachtingen voor de toekomst?

    Verschuiving van budgetten naar online advertising. Groei van aantal online marketing-bureaus is ongekend. Offline marketing wordt schaarser en minder gedurfd ingezet. Het kaf wordt van het koren gescheiden!

    2) Veel bedrijven maken steeds meer gebruik van online marketing. Hierdoor wordt er minder gebruik gemaakt van gedrukte media, zoals advertenties in tijdschriften en kranten. Hoe ervaart u deze ontwikkeling?

    Positief, alhoewel synergie nog steeds van toepassing. Zorg voor media exposure via zoveel mogelijk media als het budget het toelaat. Offline marketing kent nog steeds een hoge betrouwbaarheid, helemaal ten opzichte van het internet.

    3) Personal branding is een steeds vaker gebruikt begrip, in hoeverre denkt u dat bedrijven uit de marketingcommunicatiebranche dit moeten toepassen?

    Geen nuttige mening.

    4) Hoe kan een relatief klein bedrijf in de marketingcommunicatiebranche zich volgens u onderscheiden van de vele concurrenten?

    Heel simpel, wees creatief, waai niet met alle winden mee. Pak hier en daar een briesje op van de concurrent maar zorg voor eigen(aardige) koers.

    5) Bijna elk bedrijf in de marketingcommunicatiebranche gebruikt tegenwoordig het woord creatief, wanneer is een idee of concept nu echt ‘creatief’ te noemen?

    Creativiteit is niet eens origineel of uniek zijn. Een bestaand concept kan creatief uitgevoerd worden zodat men het alsnog als toegevoegde waarde ervaart.

    6) Welke trend denkt u dat de meeste invloed heeft op de marketingcommunicatiebranche?

    Affiliate marketing

    7) Stelling: Mee eens of oneens!? En natuurlijk waarom? ‘Iedereen wordt beter van internetmarketing’

    Bedrijven met offline focus, die niet flexibel genoeg of gewoon niet toepasbaar online zijn, worden er niet beter van.

    Tim Sanders, Internet Consultant/ Digital Marketeer , Sanders Inc/ Sam Media


    12 juni 2009 om 07:42
    Barry Adams

    Ik doe wel mee. 🙂

    Vraag 2: De aandacht van consumenten verschuift van offline naar online, dus is het logisch dat marcom-activiteiten ook verschuiven. Ga naar waar je klanten zijn.

    Vraag 4: Marketing & communicatie is een erg breed vakgebied. Kies één aspect uit wat je het beste ligt en zorg dat je dat HEEL ERG GOED doet.

    Vraag 5: Creativiteit is een hype. Marcom is slechts gedeeltelijk creativiteit, en een groot deel procedure. Vooral online marketing is bijna wetenschappelijk te noemen. Proberen, meten, testen, verbeteren.

    Vraag 7: Oneens – marketeers en bedrijven worden beter van internetmarketing. De consument is, zoals altijd in de geschiedenis van marketing, de dupe. Het internet wordt vervuild door een overdaad aan marketingboodschappen en het originele, pure uitgangspunt van het World Wide Web is allang uit het zicht verdwenen.

    Barry Adams, Online Marketeer, Seopa Ltd.


    12 juni 2009 om 07:53
    Tom Ederveen

    1) Wat voor invloed heeft de kredietcrisis op de marketingcommunicatiebranche op dit moment én wat zijn volgens u de gevolgen/verwachtingen voor de toekomst?

    Zoals gebruikelijk in crisistijd wordt er snel bezuinigd op de marketingkosten. Enerzijds omdat dit vaak variabele kosten zijn en bedrijven in staat stelt hier snel op in te grijpen anderzijds omdat veel bedrijven het belang van marketing en communicatie dan lager waarderen dan andere bedrijfsonderdelen. Maar ook in crisistijd zijn er voldoende verbeteringen te realiseren die geen grote budgetten vragen. Voorbeelden hiervan zijn: content op de website, zoekmachine optimalisatie en het openen van nieuwe communicatiekanalen. Bij nieuwe communicatiekanalen kan worden gedacht aan een actieve bijdrage in sociale netwerken als ook RSS en e-mail marketing voor bestaande relaties. Veel bedrijven vergeten met name te communiceren naar hun bestaande relaties waardoor ze in de vergetelheid raken.

    2) Veel bedrijven maken steeds meer gebruik van online marketing. Hierdoor wordt er minder gebruik gemaakt van gedrukte media, zoals advertenties in tijdschriften en kranten. Hoe ervaart u deze ontwikkeling?

    Prima. We hebben er met zijn allen een mooi communicatiekanaal bij gekregen. Een communicatiekanaal met nieuwe mogelijkheden en altijd beschikbaar. Grootste voordeel van internet t.o.v. traditionele media blijft dat je de interactie met je (potentiële) klant kunt vergroten.

    3) Personal branding is een steeds vaker gebruikt begrip, in hoeverre denkt u dat bedrijven uit de marketingcommunicatiebranche dit moeten toepassen?

    De aandacht voor personal branding onderstreept het belang van company branding. Elke onderneming heeft tegenwoordig een winkel, namelijk de website. Deze moet qua branding de activiteiten en dienstverlening van een onderneming ondersteunen. De marketingcommunicatiebranche kan bedrijven helpen om een aantal internet basisprincipes te realiseren bij de presentatie middels een website, te weten: Eerlijkheid, duidelijkheid en altijd in het belang van de klant.

    4) Hoe kan een relatief klein bedrijf in de marketingcommunicatiebranche zich volgens u onderscheiden van de vele concurrenten?

    Inlevingsvermogen en betrokkenheid zijn essentieel om tot goede resultaten te komen. Inlevingsvermogen is een persoonlijke eigenschap. Kleine bedrijven kunnen dit minstens net zo goed als grote bedrijven. Betrokkenheid omdat investeringen in online niet eenmalig zijn maar een continu proces. Op basis van rapportage en analyse bijsturen of uitbreiden blijft belangrijk.

    5) Bijna elk bedrijf in de marketingcommunicatiebranche gebruikt tegenwoordig het woord creatief, wanneer is een idee of concept nu echt ‘creatief’ te noemen?

    Elke toepassing die beter aan de verwachting van gebruikers voldoet is in feite creatief. Bijvoorbeeld de beschikbaarheid van een hotelkamer, het op voorraad zijn van een product of simpel de formulering van een vraag die noodzakelijk is voor een commercieel vervolg.

    6) Welke trend denkt u dat de meeste invloed heeft op de marketingcommunicatiebranche?

    Ontwikkeling van apparatuur zoals de mobiel en internet-TV en nieuwe toepassingen zoals Google Wave.

    7) Stelling: Mee eens of oneens!? En natuurlijk waarom? ‘Iedereen wordt beter van internetmarketing’

    Zeker mee eens. Enerzijds omdat het altijd beschikbaar is en je als consument zelf kunt bepalen wanneer en hoe je er gebruik van maakt. De vele reclames tijdens het uitzenden van een goede film blijft irritant. Anderzijds omdat de mogelijkheid tot interactie nieuwe mogelijkheden biedt voor “creatieven”. Iedereen is een groot woord maar veel mensen zullen hier meer en meer gebruik van maken.


    12 juni 2009 om 08:29
    Eric Woning

    1) Wat voor invloed heeft de kredietcrisis op de marketingcommunicatiebranche op dit moment én wat zijn volgens u de gevolgen/verwachtingen voor de toekomst?

    Gevolg op marketingcommunicatiebranche is tweeledig:

    a) adverteerders gaan op zeker spelen (dus TV/evt. radio) – er gaat minder in innovatie gestopt worden.

    b) adverteerders willen meer zekerheid hebben – dus accountability gaat een grotere rol spelen – dus online heeft nu de kans zich te bewijzen….

    2) Veel bedrijven maken steeds meer gebruik van online marketing. Hierdoor wordt er minder gebruik gemaakt van gedrukte media, zoals advertenties in tijdschriften en kranten. Hoe ervaart u deze ontwikkeling?

    Aangezien ik in online media werkzaam ben is dit muziek in mijn oren. Ik zie echter dat er door de grote adverteerders ook meer op andere traditionele middelen wordt ingezet. Print heeft het echter wel zwaar. Al dan niet terecht.

    3) Personal branding is een steeds vaker gebruikt begrip, in hoeverre denkt u dat bedrijven uit de marketingcommunicatiebranche dit moeten toepassen?

    Moeilijk te zeggen… als iemand te veel aan personal branding doet, zonder het bedrijf erbij te betrekken wordt wel veel afhankelijk van die ene persoon. Als je daarbij weet hoe honkvast men is in deze branche (en hoe veel mensen op een gegeven moment freelancer worden) zou je kunnen zeggen dat het voor de diverse bedrijven een bedreiging is. Ik zou het echter als bedrijf wel proberen zo veel mogelijk in te zetten en de assets die je hebt onder de aandacht brengen (dus duidelijk maken dat persoon X bij je werkt en waarom dat is… en zodoende een onderwerp claimen.)

    Er zitten dus, zoals je wel leest zowel positieve als negatieve kanten aan.

    4) Hoe kan een relatief klein bedrijf in de marketingcommunicatiebranche zich volgens u onderscheiden van de vele concurrenten?

    Duidelijk een positie in te nemen die nog niet eerder is ingenomen… daar cases over op te bouwen en dat breeduit in de media uit te leggen. De meeste bureaus claimen alles te kunnen voor elk soort klant. Hoewel je het speelveld daarmee zo breed mogelijk maakt wordt het wel lastig om je daarmee te onderscheiden.

    5) Bijna elk bedrijf in de marketingcommunicatiebranche gebruikt tegenwoordig het woord creatief, wanneer is een idee of concept nu echt ‘creatief’ te noemen?

    Wanneer er lateraal wordt gedacht en twee elementen aan elkaar worden gekoppeld die je normaliter niet aan elkaar zou koppelen. Creatief kan dus zowel op het vlak van ideeën als van uitwerking zitten. Creatief is alleen niet altijd efectief. Om effectief te zijn moet je altijd vanuit een strategie werken…. Ik zou me als klant dan ook het meeste focussen op wie past bij mij en wie heeft een soort strategie waar ik als bedrijf wat mee kan. Creatief is namelijk elk GOED bureau.

    6) Welke trend denkt u dat de meeste invloed heeft op de marketingcommunicatiebranche?

    De digitalisering van de samenleving. Niet alleen de media… maar het geheel van de samenleving. Dit heeft impact zowel op media, als creatie (advertising), als de producten waarvoor communicatie gedaan moet worden, als de manier waarop gecommuniceerd moet worden.

    7) Stelling: Mee eens of oneens!? En natuurlijk waarom? ‘Iedereen wordt beter van internetmarketing’

    Nee… helaas wordt niet iedereen beter van internetmarketing. Het geld wat aan media uitgegeven kan worden kan maar één keer worden uitgegeven. Als budgetten van print naar internet verschuiven is dit uiteraard niet goed voor de traditionele uitgevers.

    Als jullie echter bedoelen dat klant, reclamebureau, mediabureau en consument er beter van worden: ja…. Als internetmarketing goed bedreven wordt wel.

    Als het echter niet goed geïmplementeerd wordt – dan worden mensen er alleen maar gek van.

    Eric Woning – Digital Director – OMD


    12 juni 2009 om 11:51
    Jeroen Elstgeest

    @Tom Ederveen: ik snap niet wat je bedoelt met je antwoord op vraag 5. Of een kamer beschikbaar is, noem ik geen creativiteit. Lauryan zegt het goed. Overige creativiteit is maar fluff…


    12 juni 2009 om 12:00
    Amber

    Ik denk dat niet iedereen beter wordt van internetmarketing, traditionele media verdwijnen zo en hebben minder kans van slagen. Het past wel bij deze tijd en het zal steeds belangrijker worden, alles wordt waarschijnlijk voor een groot deel bereikbaar via het wonder “internet”. Is het niet direct dan is het wel indirect.

    Daarom wordt het volgens mij steeds belangrijker om te weten op welke aspecten van het web de doelgroep te vinden is. Het gaat er gewoon om dat je goed kijkt waar de doelgroep zich mee bezig houdt op internet. Een klein marketingcommunicatiebedrijf kan zich denk ik ook staande houden of goed positioneren, als het zich ergens in specialiseert, zoals bijvoorbeeld “eyetracking”.

    Ikvolg zelf ook een opleiding aan de Hogeschool Rotterdam, Communicatie Digitale Media, waarbij aandachtig wordt gekeken naar dit soort dingen. Niet alleen interessant voor studenten maar ook voor bedrijven! Neem gerust eens een kijkje op de http://www.digitaleklas.com


    13 juni 2009 om 18:11
    Mark de Bruin

    Wat mooi om te zien dat er lezers zijn die echt de moeite nemen om alle vragen te beantwoorden. Top!

    Tussenstand van de poll:

    Iedereen wordt beter van internetmarketing

    nee, niet iedereen 58.1% (18)

    ja, internetmarketing is top 38.7% (12)

    geen mening 3.2% (1)

    Totaal aantal Stemmen: 31


    14 juni 2009 om 16:07
    Danielle en Annemarijn

    Hallo allemaal!

    Enorm bedankt voor jullie reacties. We kijken elke keer met plezier op de site en waarderen jullie medewerking enorm.

    We gaan de input die jullie ons gegeven hebben zeker verwerken in onze presentatie en gebruiken bij de verdediging. Het lijkt ons leuk om na de zitting de ervaringen met jullie te delen dus neem na woensdag zeker nog een kijkje op deze site!

    PS: mochten jullie leuke vacatures weten 😉 ………..na woensdag zijn we gediplomeerd en hebben alle tijd van de wereld. ( Annemarijn is op zoek in de omgeving Gouda-Rotterdam en Danielle in de omgeving van Gouda-Leiden)

    Voor contact met ons kun je altijd mailen:

    annemarijn_17@hotmail.com

    d.defrankrijker@gmail.com


    15 juni 2009 om 07:53
    annemarijn en danielle

    Goedendag..

    Daar zijn we weer, uitgeput van al het feesten want…we zijn geslaagd! Mede dankzij de input van jullie, waarvoor dan ook nogmaals onze dank.

    We hopen een mooie loopbaan tegemoet te gaan.

    Groetjes,

    Danielle en Annemarijn


    22 juni 2009 om 06:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!