Nieuw online vrouwenplatform: Budhi.nl

15 juni 2009, 09:24

{title}Sanoma Uitgevers lanceert vandaag officieel een nieuwe communitysite: Budhi.nl. Het moet een platform zijn voor vrouwen van 25 tot 40 jaar die mode- en beautybewust zijn én bewust in het leven staan. Het persbericht, over de doelgroep en de bedoeling: ‘Ze denken na over waarom bepaalde dingen in het leven gebeuren en wat ze er eventueel van kunnen leren. Budhi heeft als doel in grote of kleine mate te inspireren, iets te raken of een glimlach op het gezicht te toveren. Op een luchtige en toegankelijke manier is het een spiegel voor veel vrouwen.’

Het idee is bedacht door Marjolein ter Braak, 27 jaar, afgestudeerd in Communicatie. Ze presenteerde vorig jaar haar plan aan Sanoma, die haar de kans heeft gegeven het idee te vertalen naar een online platform. ‘Dat ik deze mogelijkheid heb gekregen is geweldig. Ik miste een glossy titel waar bewustwording en het uiterlijk als een soort yin yang in elkaar verweven zijn. We zijn nog maar net een maand live en hebben nu al een uniek bereik dat vier keer hoger is dan verwacht. Een bevestiging dat niet alleen ik de behoefte heb aan een platform als dit’, aldus een enthousiaste Ter Braak.

Ikzelf, doelgroepvrouw, word behoorlijk moe van dergelijke Buddha-initiatieven. Happinezz, Flow, Esta, een collega lepelt de titels zonder problemen rap op. Een kleine wegtrekker overvalt me bij een pay off als ‘pumps, liefde en buddha’, maar natuurlijk ben ik toch even wezen kijken voor een snelle indruk.

{title}

‘Trek je inzichtkaart’, ‘De kunst van het balanceren’, ‘Leef elke dag’, ‘Mijn geluksmoment’, het is me meteen duidelijk dat ik snel weer weg wil. Vijftien jaar geleden was ik voor dergelijke kost nog wel te porren, maar nu komt het mijn neus uit. Ik klik door naar Marjolein, Elles, Susanne en Anna. Mooie vrouwen met een uitstraling van succes links op het scherm. Marjolein is de geestelijk moeder uit het persbericht; met de drie anderen schrijft ze de artikelen.

Op de site verder de mogelijkheid om een profiel aan te maken en een blog bij te houden. Daar wordt al redelijk gebruik van gemaakt. In een maand tijd een stuk of 20 postings. Schrijfsters hebben hun profielen opgeleukt met hun geluksmoment en inspiratiefoto’s. Uit het persbericht:

“Liggend in een onmogelijke yogahouding bedenken dat je je Chanellippen vergeten bent bij te werken, geïnspireerd de Dalai Lama quoten in een gesprek over de liefde met vriendinnen, jankend in je joggingpak op de bank om het levensverhaal en de levenslessen van een 80-jarige.”

De vormgeving is VT-Wonen meets Flickr meets Libelle en ik voel me er niet thuis. Maar wie weet. Waarom zou het eigenlijk NIET kunnen dat Margriet-, libelle- Happinezz-, Flow-, Esta-, Viva-, en Flairlezeressen en masse overstappen naar deze community?

Wendy van Esveld is sinds maart 2008 redacteur bij MarketingTribune. Haar opleiding communicatiemanagement aan de Coop-HEAO van Amsterdam sloot ze af met een scriptie over media-impact en een klanttevredenheids- en perceptieonderzoek voor Quote Media Sales. Ze werkte ondermeer als pr- en marketingmedewerker en als communicatieadviseur.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Jaap Bartelds

    Best vreemd dat Sanoma wéér een nieuw vrouwenmerk in de markt zet (naast drukbezochte sites als Viva en Vrouw Online). De inhoud doet me nog het meest denken aan Flow, een titel die vorig jaar is gelanceerd. Waarom daar geen koppeling mee gemaakt? Ben benieuwd of adverteerders de doelgroep hier willen bedienen naast de in het artikel al genoemde voorbeelden.


    15 juni 2009 om 10:17
    Frans Willemsen

    Weer typisch Sanoma….. Zelf een doelgroep creëren die eigenlijk helemaal niet bestaat….Waarom proberen ze toch iedereen altijd in een hokje te duwen?? En dat werkt tegenwoordig dus niet meer, zeker niet online…..


    15 juni 2009 om 11:00
    Mevr.

    Er zit een spelfout in! Daar word al redelijk gebruik van gemaakt. In een maand tijd een stuk of 20 postings. Schrijfsters hebben hun profielen opgeleukt met hun geluksmoment en inspiratiefoto’s. Uit het persbericht:

    Het is DAAR WORDT REDELIJK GEBRUIK VAN GEMAAKT..

    Dus met T


    15 juni 2009 om 11:01
    wendyvanesveld

    Bedankt Mevr. Slordig van me. ’t’ Ondertussen geplaatst.


    15 juni 2009 om 11:04
    media

    @Wendy: is dit nu het tweede vrouwenplatform in korte tijd dat Sanoma lanceert? Ik heb het idee dat ik nog niet zo heel lang geleden ook een nieuw vrouwenplatform van Sanoma voorbij zag komen of gaat het hierbij om een en hetzelfde platform?


    16 juni 2009 om 02:56
    Frans Willemsen

    Nou, dat is inderdaad wel erg uniek…. Leden belonen met een cadeautje (proefzakje soep) of kortingen (3 blikken Knaks halen, 2 betalen…..Revolutionair!!


    16 juni 2009 om 06:45
    Arjan Bolhuis

    Hier zit toch niemand op te wachten? Stukjes flauwe content geschreven met in het achterhoofd een potentiele sponsor en/of adverteerder.

    Zonde van de pixels wat mij betreft.


    22 juni 2009 om 10:17
    media

    Iemand enig idee hoe het staat met Budhi.nl en/of Yunomi.nl?


    27 september 2009 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!