Boekrecensie: Alle 13 goed! (Hospes)

22 juni 2009, 09:11

{title}In Alle 13 goed! krijgt de lezer een update van wat je als marketeer op internet kunt doen met je merk. Verschillende manieren om het web te gebruiken, zoals microbloggen, seeding en sociale netwerken, worden gepresenteerd aan de hand van interviews met zogenoemde goeroes uit de praktijk. Zo interviewt de auteur Dagan Cohen over brand utility, Jeroen de Bakker over interactie tussen merk en klant en Paul Aelen over zoekmachinemarketing.

Hij beoogt met de interviews niet de exacte werking van de internettoepassing te geven. Hij geeft ook aan hoe het is om als marketeer en journalist met zo’n goeroe te spreken. Die combinatie maakt dit boek leuk om te lezen. Het bladert lekker en je hapsnapt door de onderwerpen die je liggen of naar de mensen naar wie je benieuwd bent. In een inleiding en een nawoord geeft hij nog een kader aan waarin hij het boek geschreven heeft. Een voorbeeld daarvan is dat marketeers af en toe geneigd zijn om online hetzelfde te doen als offline, namelijk zenden.

Een ander voorbeeld dat hij geeft is dat we sinds de boeken van Pine en het boek The Cluetrain Manifesto inspiratie genoeg hebben om te experimenteren met ons merk en hoe we (online) tot meer relevantie en werkelijk contact met de klant kunnen komen. Alle 13 goed! biedt strategische invalshoeken over hoe je een functionaliteit in kunt zetten als onderdeel van de algehele marketingstrategie, maar ook uitleg over hoe een tool an sich werkt. Een fijne vorm van bijgepraat worden. Hieronder een heuse boektrailer:

Alle 13 goed!

C. Hospes

Haystack 2009

238 pagina’s

ISBN 9789077881453

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

9 Reacties

    Trabec

    Ben benieuwd of Hospes ook de muziek rechten aan de Buma betaald van de nummers die hij op zijn website gebruikt. Duur grapje. ze worden namelijk gebruikt voor commerciële doeleinden…

    Buiten dat lijkt me dit boek weer net zo’n open-deuren-intrap wedstrijd als z’n vorige boek.


    22 juni 2009 om 11:18
    David

    Grappig, dat filmpje. Vond zijn boekje guerillamarketing wel goed, maar deze zal ik niet kopen. Na het filmpje gezien te hebben denk ik dat er veel open-deuren in staan, zeker voor de meeste Marketingfacts lezers. Dit zijn, naar mijn idee, toch de marketingmensen die wèl weten wat online is en hier actief mee bezig zijn.


    22 juni 2009 om 11:53
    mgvandenbroek

    @David: Blijft moeilijk in te schatten. Trouwens, veel boeken van goeroes staan vol met open deuren. 😉 Heb het boek zelf nog niet gelezen, ga het wel doen denk ik.


    22 juni 2009 om 12:01
    Trabec

    Schandalig dat hij illigaal muziek gebruikt om z’n boek te verkopen.

    En dan wil zo iemand over internet toepassing praten. Ik denk dat Hospes zelf eerst moet leren hoe dit moet.


    22 juni 2009 om 14:31
    trabec

    @mezelf

    haal die ztomme vouten eens weg.


    22 juni 2009 om 14:32
    Henk

    Niet netjes van die Cor.

    Muziek stelen voor gebruik op je website en dan anderen gaan vertellen hoe internet toepassingen werken.

    Zo niet dus Cor!


    22 juni 2009 om 19:55
    Manfred

    GAAP… Weer iemand uit de middelmaat die zich naar voren wil duwen als goeroe maar geen idee heeft waar hij over praat.


    24 juni 2009 om 07:50
    Hr. Giger

    Wat een gelul zeg.

    Hoe triest ben je als je op deze manier een boek wil verkopen dat de ene open deur na de andere open trapt.

    Cor je moet zelf eens wakker worden, jongen!


    28 juni 2009 om 12:20
    Uitgeverij Haystack

    In reactie op enkele postings wil ik graag benadrukken dat Buma/Stemra keurig is betaald voor het gebruik van de fragmenten op http://www.alledertiengoed.nl.

    En @Trabec, @David, @Manfred en @Hr. Giger: neem even telefonisch contact op met de uitgeverij, dan sturen we graag een gratis exemplaar van het boek in ruil voor een recensie.


    29 juni 2009 om 09:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!