Hoe kan een onderneming het best een community opstarten?

24 juni 2009, 05:07

{title}Veel ondernemingen kijken op dit moment met een schuin oog naar hoe ze een community op kunnen starten rond hun producten en of diensten. Het doel van een community is vaak om de banden aan te halen met de klanten, informatie in te winnen over de klant en of om service te bieden. Mocht je er over nadenken zelf een community op te starten voor je onderneming, denk dan goed na over de doelstellingen, hoe het bij je onderneming past en of er tijd voor vrijgemaakt kan worden; ingrediënten die ervoor zorgen dat je nieuwe community een kans van slagen heeft.

Voordat je gaat starten met je community, is het volgens mij handig de volgende vragen aan jezelf te stellen, zodat de kans van slagen vergroot kan worden en je niet in de standaard valkuilen stapt.

1 Wat is de strategie van je onderneming en hoe past een community daarbij?

Mocht je op een marketingafdeling werken en de kracht van een community inzien, dan heb je een kleine kans van slagen als je niet de rest van het bedrijf enthousiast en betrokken krijgt bij je plannen. De slagingskans van je community kan dan opeens dramatisch minder worden! Het opzetten van een community doe je samen met de verschillende afdelingen in je onderneming (marketing, sales, PR, etc.) en het zal dan ook een groot project worden voor de organisatie. Maak dus samen met de verschillende afdelingen de strategie, zodat de community optimaal aansluit bij de ondermening maar ook bij het publiek waarvoor je de community maakt. Hiermee verklein je de kans dat de community snel ten onder gaat.

2 Wat wil je bereiken en wat zijn je doelstellingen voor de community?

Denk er goed over na waarom je eigenlijk een community wilt. Beschrijf de beweegreden voor de start en de doelstellingen van de community, zoals mensen de mogelijkheid geven in contact te komen met je onderneming, productinnovatie (verbeteren en vernieuwen van je producten en diensten) en fans maken om je merkwaarden te verstevigen. Definieer dit goed zodat je op een later moment kan kijken of het opzetten van de community een succes was.

3 Hoe ga je je doel bereiken en hoe ga je dit meten?

Een community starten en groot maken, gaat niet vanzelf. Zorg dus voor genoeg verkeer en laat zien dat er interactie plaats vindt in de community. Niemand eet namelijk graag in een leeg restaurant! Mocht de community groeien, bekijk dan ook wat je wilt weten. Wat is bijvoorbeeld belangrijker; uniek bezoek, herhaalbezoek of het aantal posts en reacties op berichten.

4 Is er genoeg tijd en geld?

Het starten van een community is kostbaar en tijdrovend. Indien tijd noch geld vrijgemaakt kan worden, heeft de community een kleine kans van slagen. Zorg dat je budget krijgt van alle verschillende afdelingen binnen je organisatie en zorg voor een vast aanspreekpunt bij elke afdeling. Reserveer niet alleen budget voor de opzet maar ook voor het onderhoud en aanpassingen.

5 Moet je zelf een community opstarten of pas je beter bij bestaande?

Dit is vrijwel de belangrijkste vraag die je jezelf af moet vragen. Ga je de concurrentie aan met bestaande communities of ga je kijken hoe je je in bestaande communities kan menen? Een interessante vraag die vaak met behulp van het budget beantwoord wordt. Want faciliteren kost minder tijd – en dus minder geld – dan het opbouwen van een nieuwe community.

Ik ben benieuwd naar jullie toevoegingen op dit onderwerp bij de reacties.

Niels van der Velden is Co-founder bij Social Embassy en adviseert bedrijven bij een strategische inzet van sociale media.

Categorie
Tags

20 Reacties

    mroumen

    Ik mis het hele stuk doelgroep onderzoek. Heeft de doelgroep wel affiniteit met sociale tools? En hoe richt je je community hier op in? Zeker belangrijke aspecten die zelfs nog voor het opzetten van de doelstellingen komen.


    24 juni 2009 om 05:54
    lbroekman

    Ik sluit me bij Matthijs aan. Wat heb je te bieden, wat is het relevante element, op basis waarvan kun je je onderscheiden? De interne organisatie waar je nu op focust is belangrijk, het in de lucht houden van de community staat of valt er mee. Echter, een community draait op en om mensen, gelijkgestemden die iets willen delen op een platform danwel podium. Als je als bedrijf dat ‘iets’ niet kunt bieden, moet je er niet aan beginnen.


    24 juni 2009 om 06:49
    Jasper

    Een 6de zou zijn het bepalen van het beleid. Hoe en met welke toon ga je communiceren. Hierbij kan genoemd worden dat het belangrijk is om zelf onderdeel te zijn van de community in plaats van alles te willen dicteren.


    24 juni 2009 om 08:09
    ewout@onedaycompany.nl

    Laten we het eens omdraaien: noem “gewone” bedrijven waarbij het gelukt is om een online community op te starten. Zullen we dan voor de betrouwbaarheid alleen communities noemen die ouder zijn dan 6 maanden?


    24 juni 2009 om 08:22
    lbroekman

    @ewout Weet even niet wat je met ‘gewone’ bedrijven bedoelt (en de definitie van ‘gelukt’ is ook voor verschillende uitleg vatbaar 🙂 ), maar ik hanteer zelf graag deze voorbeelden: MyASICS (300.000+ geregistreerden in Benelux), Garageselect.nl, Sellaband en KLM Clubs.


    24 juni 2009 om 08:50
    Simon Bolhuis

    Leuk om dit te lezen. Names Cendris zal ik morgen op de Nationale Marketingdag dit onderwerp toelichten. Alles staat of valt met je (potentiële) klanten: wie zijn zij en wat verwachten zij van een bedrijf/product/dienst op het gebied van (bijvoorbeeld) sociale tools? En als je dit dan weet, op welke manieren kun je dit dan gericht inzetten?


    24 juni 2009 om 10:32
    mgvandenbroek

    @Simon: Dat is grappig. Ik en Rene van den Bos (Digiredo) willen je na je presentatie graag interviewen. Verzoek daartoe was ik net in een email aan het zetten 😉


    24 juni 2009 om 10:48
    Raimo

    Wat een verschrikkelijke post..

    “Doe mij zo een community” niveau..

    Je begint een community omdat je die gewoon nodig hebt.. Je kan het niet alleen.. Die bewustwording alleen is een gezonde basis.. Deel je wens!


    24 juni 2009 om 11:58
    Andreas

    volgens mij kun je een community niet kopen zoals hier is beschreven. Een community groeit vanuit de de crowd en zal ontstaan omdat je iets te melden hebt, niet omdat je een zak met geld hebt.

    Een goed product of innovatieve dienst echter zou wel tot een community kunnen leiden vanuit een hiërarchische organisatie kun je dit niet aansturen


    24 juni 2009 om 12:06
    Jasper

    @Andreas: Een community kan je uiteraard niet kopen, maar het is wel zaak dat je een plek hebt waar de community bij elkaar kan komen. Dit wordt vaak, taalkundig incorrect, een community genoemd 🙂


    24 juni 2009 om 12:13
    Joost Geurtsen

    Sowieso is het naar mijn mening niet echt de juiste aanpak om een community vanuit een marketingoogpunt op te zetten, of je moet het heel goed verborgen kunnen houden. Hyves, Twitter e.d. is groot geworden doordat niemand het gevoel had dat hij een marketingplan binnenliep.

    Bovendien moeten we denk ik niet meer veel waarde hechte aan het aantal leden van een community. Beter een kleine, actieve groep mensen op een goede manier dienen dan met losse flodders op de massa schieten. Op die manier wordt het op ten duur juist wel weer aantrekkelijk voor marketing.


    24 juni 2009 om 12:17
    Nielsvandervelden

    @Raimo

    Waarom is het een ‘verschrikkelijke’ post? Zijn het geen legitieme vragen die iemand zichzelf zou moeten stellen? Misschien heb je een goede inhoudelijke toevoeging erop!

    @Andreas

    De zak met geld is inderdaad niet bedoelt om de community te kopen maar wel ervoor te zorgen dat je deze goed kan onderhouden en de mensen vrij kan maken om tijd te besteden aan het faciliteren van je community.


    24 juni 2009 om 12:17
    Raimo

    @Niels

    Zoals ik al zeg.. Een community neem of koop je niet..

    Als bedrijf heb je een “purpose”.. Het is deze purpose statement die je motiveert om anderen bij je project te betrekken.. Enige goed reden(motivatie) is gewoon omdat je ze nodig hebt.. Elke andere vorm van community is gedoemd om te mislukken..

    Met andere woorden geen stappenplan maar passie heb je nodig.. dan krijg je mensen mee…


    24 juni 2009 om 12:31
    Pieter Nieuwland

    Ik sluit me aan bij Raimo. Zinnen als “wat zijn je doelstellingen voor de community?” zijn simpelweg niet meer van deze tijd.

    Een community is niet iets dat je creeert, de community bestaat al (en als die niet bestaat heeft het geen zin een platform te bouwen). Die community beweegt niet zo soepeltjes mee met marketingjongens als hier wordt gesuggereerd en het risico dat je deze klanten kwijtraakt is heel groot.

    Ik denk dat je voor de lange termijn het budget in ieder geval beter kan besteden aan transparantie (door b.v. blogs) en het meedoen aan de discussie over jouw product op onafhankelijke plekken. Dat stimuleert “jouw” community meer om met je mee te denken.


    24 juni 2009 om 14:01
    lbroekman

    Goed om te zien dat er nu ook zeer realistisch naar de slagingskansen van nieuwe communities wordt gekeken en dat de halleluah sfeer er vanaf is.


    24 juni 2009 om 14:09
    Nielsvandervelden

    Dank voor de goede discussie omtrent dit onderwerp. Goed om te zien dat het bij veel mensen iets los maakt en ik hoop met als resultaat dat andere mensen aan de slag kunnen met deze meningen, tips en adviezen.

    Daarbij zitten er inderdaad wat losse eindjes en schemerige definities in de post. Is bijvoorbeeld MyStarbucks.com een community te noemen of is dit een voorbeeld van crowdsourcing? In ieder geval genoeg inhoud om later nog eens een discussie op te voeren.


    24 juni 2009 om 15:47
    Joost Bazelmans

    Toevoeging op punt 4: Een veel vergeten kostenpost zijn de beheerskosten. Iedere community heeft een admin / gespreksleider nodig. Er zijn weinig succesvolle communities die zonder deze sleutelpersonen groot geworden zijn. Als het eenmaal loopt wordt deze rol snel overgenomen door de top users die content toevoegen en de gangmakers zijn. Zelfs in dat geval blijft er een belangrijke rol voor de administrator(s).

    Gezien het groot aantal partijen dat zich inmiddels gevestigd hebben en partijen die hierin springen, is het in veel gevallen effectiever om je merk te integreren in een bestaande community. Sleutel hierbij is, zoals met zoveel dingen, relevantie.

    Ook in dat geval dien je rekening te houden met een actieve betrokkenheid, liefst door / vanuit een echt persoon. Een merk in een sociale omgeving droppen en hopen dat het opgepikt wordt is slechts zelde een succes. En een goede band opbouwen kost tijd, dat geldt dus ook in social communities.


    29 juni 2009 om 11:15
    Quirijn

    Dat je doelen moet stellen aan je community is zeker wel belangrijk.

    Zoals is terug te lezen dat dat niet meer van deze tijd zou zijn is onzin.

    Je doel bepaalt namelijk de content van je community. Gebruik je het als reclame, of als discussie platform. Wanneer je werkt met bijvoorbeeld leuke prijsvragen in combinatie met het verstekken van informatie en reclame aan de doelgroep, kun je ook een community opbouwen zonder het risico te lopen dat er een discussie ontstaat. De keerzijde van een transparante community is namelijk dat het negatief kan uitpakken, waardoor het zelf schadelijk kan zijn voor het imago van een bedrijf/merk.

    Ik geloof zelf niet zozeer in de discussie community alhoewel dat zeer afhankelijk is van je product/dienst. Ik gebruik zelf bestaande communitys vooral voor lead generatie vanuit mijn

    eigen community. Via deze tussenstap worden mensen persoonlijk benaderd.

    Als je het slim aanpakt levert je eigen en bestaande communitys een schat aan informatie op.


    30 juni 2009 om 06:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!