Hoe gaat het na een maand met Bing?

14 juli 2009, 08:54

Een dikke maand geleden lanceerde Microsoft met veel stampij en bombarie haar nieuwe zoekmachine Bing. Bing zou een ‘Decision Engine’ zijn, en een ‘nieuwe aanpak van zoeken op internet’. Er werden ons ‘fantastische zoekresultaten’, een ‘georganiseerde gebruikerservaring’ en ‘inzicht’ beloofd. En Microsoft zou naar verluid een kleine $ 100 miljoen aan advertentiebudget uitgeven om de nieuwe zoekmachine te promoten. Maar vertaald deze nieuwe aanpak zich ook naar marktaandeel? Weet Bing bezoekers te boeien en vast te houden?

Inmiddels zijn een aantal partijen met cijfers gekomen. Hier een samenvatting.

Hitwise: Bing groeit! O nee, Bing krimpt!

Hitwise data staat bekent als redelijk betrouwbaar doordat ze gebruik maken van data van ISP’s i.p.v. gebruikers. Vorige week kwamen ze met de (Amerikaanse) cijfers van juni. Kijken we naar de maand juni in vergelijking tot de maand mei dan zien we dat het marktaandeel van Bing is gedaald van 5,64% naar 5,25%:

Bing marktaandeel

Kijken we echter naar de weekvergelijking binnen juni, dan is Bing juist gegroeid. Namelijk van 3,43% in de eerste week naar 6,63% in de laatste week van juni:

Marktaandeel Bing

Maar hoe betrouwbaar zijn week-week vergelijkingen in een periode aan het begin van de zomer?

Aan de data van Hitwise hebben we dus niet zoveel op dit moment. Het wachten is op de data van juli.

Compete: Bing groeit! een klein beetje…

Compete maakt gebruik van Clickstream data van bijna 2 miljoen Amerikanen. Kijken we naar een vergelijking tussen mei en juni 2009, dan zien we het volgende:

marktaandeel Bing juni

Het marktaandeel van Microsoft is gestegen van 6,2% naar 6,5%, een stijging van 0,3%.

Wat verder opvalt is dat het absolute aantal zoekopdrachten gedaald is, waarschijnlijk ten gevolg van (school)vakanties. Alle zoekmachines hebben hierdoor een daling in absolute zoekopdrachten van mei tot juni, behalve Bing. Hun aantal queries ging van 780 naar 799 miljoen zoekopdrachten.

Volgens Compete groeit Bing dus zowel in marktaandeel als absoluut in een maand waarop de totale zoekmarkt een beetje krimpt. Maar waar komt die groei dan vandaan? Kijken we naar aantallen zoekopdrachten, dan lijkt Bing met name pijn te doen bij Ask en Yahoo. Kijken we naar percentages, dan zien we Google zelfs harder groeien dan Bing en lijkt deze groei helemaal van Ask en Yahoo te komen.

Maar het gaat om zulke kleine verschillen dat je hier eigenlijk niet zoveel van kunt zeggen.

Microsoft: Bing groeit! Maarliefst 8%!

Dan Microsoft zelf. Op hun eigen weblog geven ze een aantal cijfers, hier de highlights:

Het totaal aantal zoekopdrachten in Bing is in juni met 8% gestegen.

Op de vraag ‘zou je Bing aanraden?’ antwoordde dubbel zoveel mensen bevestigend als bij de zelfde vraag over Live Search.

Bing Shopping kreeg 3 maal zoveel bezoekers en 5,42% meer conversies.

Geen idee wat Bing doet

De cijfers van Hitwise, Compete en Bing spreken elkaar op verschillende punten tegen en de gerapporteerde stijgingen en dalingen zijn te klein om echt wat van te kunnen zeggen. Daarnaast is juni sowieso een maand waarin dit soort cijfers nogal kunnen fluctueren.

Ik heb zojuist even in een aantal van onze Google Analytics account gekeken, maar ook daar wordt het niet veel duidelijker van. Bij sommige van onze klanten zie ik Bing wat groeien ten opzichte van Live. Maar ik heb ook een aantal flinke dalingen gezien.

Het lijkt erop dat we nog even moeten wachten. Binnenkort komen comScore en Netratings met cijfers. Wellicht geven die meer duidelijkheid. Verder kunnen we waarschijnlijk pas echt wat zeggen als we een kwartaal verder zijn, als de beginpiek van nieuwsgierige Binggebruikers voorbij is.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paulo Lopes

    @Remy

    Goeie analyse!! Misschien onbelangrijk maar toch..heb het gevoel dat Bing wel sneller de resultaten laat zien tov Google. Ik zal eens met een stopwatch gaan meten..;-)


    14 juli 2009 om 21:28
    Remi

    @ Paulo, Snelheid is wel degelijk belangrijk!

    Veel mensen zijn alweer vergeten hoe we vroeger allemaal achter onze inbelmodempjes Altavista gebruikten. Altavista groeide hard, want het internet groeide als kool. Maar Altavista was traaaaaaaag!

    Google zette daar 2 USP’s tegenover: PageRank en snelheid. Door gebruik te maken van links kon Google beter populariteit van pagina’s meten en zo betere resultaten tonen dan Altavista, dat toen alleen nog maar on-page factoren meenam.

    Maar de snelheid van Google was in die tijd fenomenaal sneller dan die van de andere zoekmachines. Mede doordar ze hun systeem heel schaalbaar opgezet hadden en dus snel bij konden schakelen toen ze groeiden. En dat is erg goed voor de gebruikerservaring. Zonder die snelheid was Google nooit zo snel gegroeid.

    Ik weet niet of je gevoel dan Bing sneller is dan Google klopt. Google toont de snelheid (rechtsboven) maar bij Bing zie ik dat nergens. Het kan ook nogal verschillen afhankelijk van op welk datacenter je zit enzo. Voor mijn gevoel zitten ze erg dicht bij elkaar en ontloopt het elkaar niet zoveel.


    15 juli 2009 om 04:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!