Winkelt Nederlandse internetter liever online?

21 juli 2009, 04:57

De Nederlandse internetter winkelt liever online dan ‘buiten’. Althans, dat schrijft Beslist.nl vanmorgen in een persbericht. De vergelijkingssite baseert zich daarbij op onderzoek onder 2280 van zijn (ca. 3 miljoen) bezoekers. 58% van de respondenten meldt dat het de opdringerige winkeliers zelf zijn, die de shoppers onbewust wegjagen. 93% van de internetters doet zijn boodschappen regelmatig online. De bereikbaarheid speelt eveneens een rol: webshops zijn altijd open en er hoeft geen parkeerplek te worden gezocht.

Nu is Beslist.nl natuurlijk gebaat bij dit resultaat en is de steekproef verre van representatief (omdat er alleen online shoppers zijn ondervraagd), maar is het inderdaad een trend dat er steeds meer mensen liever online winkelen dan offline?

De cijfers uit het persbericht spreken voor zich. Zo zijn er steeds minder online shoppers die waarde hechten aan de naam van de winkel. De meningen van andere online shoppers speelt een steeds grotere rol bij online aankoopbeslissingen. De frequentie en aankoopbedragen nemen nog steeds toe. In de afgelopen 6 maanden kocht 40% van de ondervraagden elektronica en boekte 29% van hen een reis via internet. Boeken blijven het meest populair; 49% van de internetters schafte er in de laatste 6 maanden minimaal één via het web aan. Opvallend is de opmars van online mode shopping (37%). Het vertrouwen in online winkeliers wordt, zo blijkt uit het onderzoek, gevoed door steeds betere betalingsystemen. iDeal is verreweg het meest populair, gevolgd door overschrijving, creditcardbetaling en Paypal. De machtiging ziet men als minst veilige betalingsoptie.

Deze algemene bevindingen liggen aardig in lijn met de bevindingen uit de meest recente Thuiswinkel Monitor. Uit dit onderzoek dat Blauw Research uitvoert in opdracht van Thuiswinkel.org, blijkt dat de online omzet in 2008 met ruim veertien procent is gestegen naar 5,46 miljard euro. Bij gewone winkels steeg de omzet in dezelfde periode met 3,9 procent naar 84,7 miljard euro. Deze cijfers laten zien dat het aandeel van online shoppen toeneemt, maar nog steeds slechts een fractie is van het totaal. De conclusie van Beslist.nl dat de Nederlandse internetter liever online winkelt dan ‘buiten’ is wat mij betreft dan ook wat kort door de bocht.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Gisteren ook dit ANP-bericht:

    (…) Vergelijkingssites op internet worden steeds belangrijker. Meer dan een derde van de consumenten koopt inmiddels op internet een product via een van de vergelijkingssites en zoekt niet verder op internet of in een winkel. Dat meldde GfK Retail and Technology dinsdag.

    Zes van de meest gebruikte vergelijkingssites zijn goed voor 83 procent van alle zoekopdrachten. Het gaat om de sites van Vergelijk, Kieskeurig, Prijsvergelijk, Beslist, Tweakers en Kelkoo.

    Consumenten kopen vooral games, muziek, dvd’s, boeken en consumentenelektronica via internet. “Het aandeel van de onlineomzet van spelcomputers steeg razendsnel, van 2 procent in 2006 naar 14 procent in 2009”, aldus GfK. Ook computers, printers en kleine huishoudelijke apparaten doen het goed in de onlineverkopen. “In 2009 wordt eenvijfde van de omzet in espressoapparaten via internet behaald.” (…)


    22 juli 2009 om 03:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!