Innovatie tijdens Vierdaagse

27 juli 2009, 05:41

Innovatie tijdens Vierdaagse

De 93e editie van de Nijmeegse Vierdaagse zit er inmiddels weer op. Dit jaar is er door de organisatie veel gedaan om de veiligheid van de deelnemers te waarborgen. Een van deze maatregelen is een centraal coordinatiecentrum waar realtime informatie over de lopers binnenkomt. Dit is bijvoorbeeld informatie van camerabeelden maar ook gegevens van de mobiele telefoons van de deelnemers. Deze mobiele telefoons worden uitgepeild om de drukte op het parcours te bepalen en tevens als persoonlijke dienst om je voortgang te tonen aan de thuisblijvers.

Deze dienst is De4daagselive.nl genoemd en is een samenwerking tussen SMARTposition, Capgemini en de 4Daagse. Centraal in deze dienst is het continu (maar periodiek) bepalen van de locatie van de mobiele telefoon van deelnemers. Dit eerste jaar van de dienst hebben 3.000 mensen zich ingeschreven. Dit jaar was het helaas alleen mogelijk voor deelnemers die een mobiele telefoon op het KPN-netwerk hebben. Voor volgend jaar hebben de andere telecom providers toegezegd hun best te doen om ook mee te doen.

De echte innovatie ligt niet zozeer in het uitpeilen van GSM’s of het tonen van een positie op een geografisch kaartje. De politie gebruikt lokatiebepaling al regelmatig als bewijsvoering en op individueel niveau is het al langer mogelijk anderen inzicht te geven in je lokatie op basis van het GSM net. TomTom laat zien hoe anonieme geaggregeerde gevens gebruikt kunnen worden bij filebepaling. De innovatie ligt vooral in de schaalgrootte waarin het gebruikt is bij de 4Daagse en de context-gevoelige informatie die wordt toegevoegd aan de locatie: de feitelijke lokatie bepaling is niet nauwkeurig genoeg om te weten waar iemand is. Maar wanneer event gegevens worden toegevoegd (de route van de loper, de gemiddelde snelheid tot nu toe, specifieke onnauwkeurigheid van de GSM cel, etc) kan de positie sterk verbeterd worden. Deze gegevens geven voor de wandelaar (en z’n thuisblijvende fans) goed inzicht in z’n vorderingen. Met de gegevens kan een speciaal voor dit doel ontwikkeld software systeem ook voorspellen hoe druk het gaat worden op alle knelpunten op de route.

Bij een event als de 4Daagse zijn ook veel fans op de route aanwezig. Voor hen is het mogelijk om via een SMS service de laatste locatie en verwachte finishtijd te zien.

De privacy van alle deelnemers is gewaarborgd doordat alleen hun locatie in en rondom de Vierdaagse getoond wordt tijdens de officiële start en finish tijden. Er is geen koppeling te zien tussen iemands loopnummer en telefoonnummer. Tevens moesten de deelnemers via een SMS bericht vanaf hun telefoon expliciet toestemming geven voor het doorgeven van hun locatie tijdens de Vierdaagse.

Weliswaar waren er dit jaar een aantal opstart problemen. Vanwege overweldigende belangstelling was de website van De4daagselive.nl maandagavond overbelast en moest er snel meer capaciteit geplaatst worden. De drukte in en om Nijmegen zorgde ook voor een bijna bezet GSM netwerk waardoor er soms een snelle ingreep van het De4daagselive team nodig was.

Het team van De4daagselive heeft zowel positieve als negatieve reacties ontvangen (gelukkig meetal wel opbouwende kritiek). Het ging hierbij vooral om de weergegeven start en finish tijden. De dienst probeerde dit jaar in te schatten wanneer iemand in zijn startslot begint te lopen aan de hand van de beweging van de GSM telefoon. Dit blijft een grove schatting en uit de vele reacties is gebleken dat deelnemers graag een koppeling met het barcode scannen van de 4Daagse organisatie zouden zien voor een exacte start en finish tijd. Dit wordt uiteraard meegenomen in de evaluatie voor de dienst volgend jaar.

De service heeft veel in de belangstelling gestaan en SMARTposition en Capgemini zijn op dit moment bezig om de dienst (Crowd Control) verder uit te werken en aan te bieden aan andere evenementen en organisaties die graag inzicht willen hebben over de drukte in hun stad.

Het team van De4daagselive heeft extra veel waardering voor de wandelaars gekregen (na zelf de hele week ook om 04:00 uur te hebben opgestaan om te zien of de dienst naar behoren werkte).

Daan Boekestein
Sales manager bij SMARTposition

Categorie
Tags

8 Reacties

    Caroline

    Ik SMSte vrijdag het inschrijfnr. van mijn stoere vriendin Rosie om haar aankomsttijd te horen. Wsch. was ik niet de enige, want pas zaterdag (!) kreeg ik tot 2maal toe een SMS bericht met verzoek te bevestigen…Toen was Rosie gelukkig al lang en breed gefinishd. In de stromende regen weliswaar, maar trots en blij dat de race Verder geweldig initiatief. Ik heb intensief meegeleefd met de race simulator en zelfs een lichte vorm van het 4daagse virus opgelopen…


    27 juli 2009 om 06:40
    smartposition

    @Martijn Uiteraard hadden we dit al dit jaar willen doen, paar nadelen niet iedereen heeft een telefoon met GPS en Mobiel internet en vind dit ook ingewikkeld.

    Voor volgend jaar staat op onze planning om aan te sturen op een 4daagse applicatie die een live locatie feed kan geven ( iPhone, Android, Windows Mobile ). Tevens een Mobypicture / MMS upload waarbij we ook voor niet smartphones de locatie eraan kunnen hangen. Hiernaast zullen we voor de ‘normale’ gsm telefoons uiteraard de huidige service blijven uitbreiden!


    27 juli 2009 om 07:05
    smartposition

    @Martijn @Kyonne

    Misschien eens een kleine brainstorm meeting houden over 4daagse 2.0 toepassingen?


    27 juli 2009 om 08:15
    Kyonne Leyser

    @daan boekestein Goed plan, ben van de partij!


    27 juli 2009 om 15:22
    Martijn Reintjes

    @daan vind ik een prima plan, ben altijd wel te vinden voor een mooie brainstorm. Ik laat de bal daarover bij jou. Mijn contactdetails zijn te vinden via m’n mashup.


    27 juli 2009 om 18:19
    Rudie

    Vier daagjes rondom Nijmegen sjokken en dan meer navigatie-apparatuur bij je hebben dan op een Apollo missie. Lekker belangrijk allemaal.


    28 juli 2009 om 06:40
    Bondia.nl

    @Rudie: Precies wat ik dacht.


    28 juli 2009 om 13:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!