AdWords Location Extensions: De nieuwe manier van lokaal adverteren?

6 augustus 2009, 15:03

AdWords Location ExtensionOnlangs werd de komst van Location Extensions aangekondigd. Hiermee wordt het mogelijk om aanvullende bedrijfsinformatie te tonen in een AdWords advertentie. Vanaf vandaag worden er daadwerkelijk advertenties met Location Extentions vertoond op de premium posities van de gesponsorde koppelingen en lijkt het erop dat deze aanvullende manier van adverteren definitief in Nederland is gelanceerd.

Wat zijn Location Extensions?

Met Location Extensions is het mogelijk adresgegevens van een bedrijf toe te voegen aan een AdWords advertentie die wordt getoond op een premium positie. Location Extensions voegt de bedrijfsgegevens toe aan een AdWords advertentie die wordt getoond op de premium posities van de gesponsorde koppelingen. In de AdWords advertentie verschijnt een vetgedrukt plusteken. Wanneer de bezoeker hier op klikt ontvouwt zich een aanvullende advertentie die zo’n vier keer groter is dan de reguliere advertentie. Hierin wordt een kaart van Google Maps getoond die de locatie van het bedrijf aangeeft. Naast deze kaart wordt nogmaals de naam, het adres en het telefoonnummer van het bedrijf weergegeven.

Wanneer de advertentie niet op een premium positie wordt getoond maar in de gesponsorde koppelingen rechts van de zoekresultaten, wordt onder de zichtbare URL de straatnaam, huisnummer en plaatsnaam vermeld. De advertentie krijgt dus een extra regel.

Hoe maak je een Location Extension aan?

De optie om Location Extentions in een AdWords advertentie weer te geven kan worden ingeschakeld bij de campagne instellingen in het Google AdWords account. Onder het kopje ‘doelgroep’ biedt de optie bewerken de genoemde mogelijkheden om bedrijfsinformatie weer te geven in een AdWords advertentie.

Er zijn twee manieren die om Location Extensions te voorzien van informatie. Enerzijds is het mogelijk om de informatie uit het bedrijvencentrum weer te geven. Het is daarnaast ook mogelijk de bedrijfsinformatie om handmatig in te voeren in Google AdWords. Deze keuze kan worden gemaakt bij de instellingen van de campagne waarvoor Location extensions is ingesteld. De extra bedrijfsinformatie wordt dus niet weergegeven wanneer dit niet is ingesteld in AdWords.

Voor adverteerders biedt Location Extensions nieuwe mogelijkheden. Door de toevoeging van een vetgedrukt plusteken met aanvullende adresgegevens valt de advertentie meer op dan de advertenties die nog geen gebruik maken van Location extensions. Het is waarschijnlijk dat er, zeker in het begin, meer bezoekers op deze advertenties zullen klikken wat de CTR en daarmee de kwaliteit van de campagne ten goede zal komen.

Ik ben benieuwd naar de gebruikerservaringen van de bezoekers. Een uitgeklapte premium advertentie drukt de organische resultaten naar beneden op de resultaatpagina waarmee de focus op betaalde resultaten wordt vergroot.

Dit artikel is geschreven door Lennart Moes

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

7 Reacties

    j_ohan

    Zijn de kosten van een dergelijke advertentie gelijk of betaal je per klik ook meer… of is de verwachting van google dat er sowieso meer geklikt gaat worden op de betaalde advertenties en dus de omzet hoger zal zijn (waardoor een gelijke prijs kan worden gevraagd).


    7 augustus 2009 om 04:52
    Ruud

    Maar is er niet een kans dat de CTR juist minder wordt? Ik hoef nu niet meer naar de website om bij het adres van het bedrijf te komen. Misschien wordt de conversie naar de contactpagina ook minder.


    7 augustus 2009 om 06:03
    Lennart Moes

    @ j_ohan: Voor het weergeven van de Location Extention ga je niet meer betalen per klik.

    Het is wel zo dat je advertentie op de top posities vertoond moet worden om de bedrijveninformatie volledig weer te geven. De kosten per klik zijn dan echter niet hoger dan die van een advertentie zonder Location Extention die op de top posities wordt weergegeven.

    Als er daadwerkelijk meer bezoekers op de advertentie zullen klikken zal de CTR verbeteren. En hoe hoger de CTR, hoe relevanter de advertentie is voor een zoekopdracht. De CTR is een belangrijk onderdeel van de kwaliteitscore. De kwaliteitscore en het maximum CPC bod bepalen samen welke kosten je uiteindelijk (gemiddeld) betaald per klik. Een hoger CTR zal dus kunnen leiden tot lagere, werkelijke kosten per klik voor een advertentie die op een gelijke positie wordt weergegeven.


    7 augustus 2009 om 06:30
    Lennart Moes

    @ Ruud;

    Een bezoeker die alleen opzoek is naar een adres of telefoonnummer zal waarschijnlijk geen contactformulier invullen maar de informatie van de website afhalen. Als deze informatie al in de advertentie wordt getoond hoeft deze persoon niet te klikken op de advertentie, wat een besparing is op de klikkosten. Het lijkt mij echter niet waarschijnlijk dat dit een dusdanig deel van de zoekopdrachten betreft dat echt invloed zal hebben op de CTR.

    Overigens zou je wel een andere telefoonnummer in de advertentie kunnen plaatsen, waardoor het mogelijk is om door te meten hoeveel mensen telefonisch contact zoeken n.a.v. een getoonde AdWords advertentie.


    7 augustus 2009 om 07:18
    martijnbeijk

    Om de focus op resultaat te houden lijkt het mij verstandig deze location extensions alleen in te schakelen op daarvoor relevante advertenties en niet alleen om de CTR van de advertentie te verhogen.

    Een advertentiegroep binnen een lokaal gerichte campagne voldoet hier dus prima voor en matched dan beter bij de intentie van de zoeker. Een – tijdelijke – hogere CTR door het ongestuurd toepassen van de plusbox zal slechts resultaat betekenen voor de korte termijn en niet direct beter converterend verkeer betekenen


    7 augustus 2009 om 12:17
    Lauryan Feijen

    Het lijkt mij ook vooral nuttig icm. lokale campagnes. Een bedrijf dat een dienst nationaal aanbied zal misschien niet eens geassocieerd willen worden met een adres in een bepaalde plaats, omdat daarmee het nationale imago verloren zou kunnen gaan.

    Ben wel benieuwd in hoeverre dit de resultaten van betaald ten opzichte van organisch beinvloed.


    7 augustus 2009 om 13:00
    Bondia.nl

    Lijkt mij dat de ctr’s en de opbrengsten inderdaad lager worden, aangezien je in veel gevallen niet door hoeft te klikken


    10 augustus 2009 om 06:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!