Merken met toegevoegde waarde voor community’s

17 augustus 2009, 07:31

{title}Marketeers moeten de neiging om “zomaar” te beginnen met marketing onderdrukken. Want in plaats van zomaar te beginnen, moeten ze luisteren en leren en als ze wíllen praten, dan moeten ze waarde toevoegen aan de brand experience van een community. Klinkt gemakkelijk, want je ‘moet’ als marketeer tegenwoordig wel meer. Luisteren naar je fans die over je merk praten (krijg je ook nog ‘ns meer macht). Op iMediaConnection heeft David Lewis nog wat meer waarheden opgeschreven. Deze bijvoorbeeld. “To stay ahead, brands need to look at the spaces where people will be talking about their product or brand in a broader, more mobile, and more fluid way. And not just mobile from a device perspective, but mobile in that brands may need to follow these people from device to device, and from platform to platform.”

Maar Lewis heeft ook 5 voorbeelden van merken die waarde toegevoegd hebben aan community’s. Volgens hem zijn de meest spraakmakende (tenminste, laten we hopen dat dat het vertrekpunt is geweest): Sony Playstation (LittleBigWorkshop.com), Nike+, Channel 9 van Microsoft, Dell’s Ideastorm en Lego Factory. Volgens mij zijn er nog veel en veel meer. Misschien kunnen we een mooie lijst maken. MyStarbucksIdea.com is alvast nummer 6, wat mij betreft.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!