Insights for search waagt zich aan voorspellingen

18 augustus 2009, 06:45

Google Insights for SearchVorig jaar lanceerde Google, Google Insights for Search, een tool waarmee Google inzicht geeft in zoekvolumes op keywordniveau per regio. Nu is deze tool uitgebreid met een aantal interessante features. Zo is bij een deel van de zoekopdrachten een voorspelling op basis van historische data beschikbaar. Verder is een geanimeerde kaart toegevoegd. En nu beschikbaar in 39 talen, waaronder de onze. Hier de belangrijkste nieuwe features uitgelicht.

Prognose zoekvolume in de toekomst

Bij een deel van de zoekwoorden wordt nu ook een prognose gegeven op basis van gegevens uit het verleden. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘vakantie’ of ‘wintersport’, dan zie je niet alleen dat in januari en juli veel naar vakantie gezocht werd en in januari veel naar wintersport, maar ook dat dat het aankomende jaar waarschijnlijk ook zo zal zijn.

Google Insights for Search prognose

Geanimeerde kaart veranderingen zoekvolume

Ook leuk is de nieuwe optie om de wijzigingen in de tijd zichtbaar te maken op een geanimeerde kaart. Dit is bijvoorbeeld handig als je wilt zien hoe bijvoorbeeld Facebook of Twitter (onder het kaartje zit de link) zich over de wereld verspreid. (Facebook, eerst VS, Canada, Zuid-Afrika Australië en UK, daarna Scandinavië, Frankrijk, Turkije en pas recent grote delen van de rest van de wereld, waaronder Nederland)

Nou verwachtte ik bij een zoekopdracht naar “Layar” eerst alleen zoekvolume in Nederland te zien en daarna ineens in de hele wereld. Maar helaas, in Indonesie hebben ze een eigen YouTube en die heet ‘layar tancap’.

Google Insights for Search kaart

Betrouwbaarheid van de data laat te wensen over

Komen we op het volgende punt. Hoe betrouwbaar is de data in Google Insights for Search?

Helaas zit hier het probleem. Insights for Search werkt met geaggregeerde data en heeft daarbij alleen hoogvolume zoekwoorden meegenomen. Waarschijnlijk doen ze dat om de belasting op hun servers niet te groot te laten worden, maar ook om mensen niet té veel inzicht te geven.

Het gevolg is dat bij veel zoekwoorden rare resultaten opduiken. Zo woont bijvoorbeeld 100% van de mensen die op zoek zijn naar een master psychologie in Noord Holland. Krijg ik een ‘zoektip’ van de tool zelf om naar witte tennisschoenen te zoeken, maar levert die tip een melding “Onvoldoende zoekvolume om grafieken weer te geven” op.

Ook de prognoses lijken interessant, maar het lukt Google niet om op basis van deze grafiek te voorspellen op welke datum Sinterklaas dit jaar valt.

Waar kun je Google Insights for Search voor gebruiken?

Insights for Search is vooral een leuke tool om op macro niveau dingen met elkaar te vergelijken. Zo zien we dat in Nederland Bing in korte tijd populairder is geworden dan Ilse, Twitter nu populairder is dan Linkedin, en de groei van Hyves stagneert terwijl Facebook aan het inlopen is.

Vanuit een zoekmachine marketingperspectief voegt de tool niet zo veel toe. In sommige gevallen kan het handig zijn om te kijken waar de ‘lastminute’ piek ook al weer ligt, en de ‘in populariteit stijgende zoekwoorden’ kunnen soms ook interessante nieuwe keywords opleveren. Verder helpen dit soort grafiekjes de directeur te overtuigen dat search belangrijk is. Maar voor een gedegen keywordanalyse is deze data veel te onbetrouwbaar. Daar zijn juist opkomende woorden en namen van nieuwe producten interessant. Wat wordt bijvoorbeeld de gangbare naar van de Google Phone in Nederland? (Google Phone, G1, T-mobile G1, Android?)

Ook regionale interesse kan interessant zijn, zeker met local search. Misschien gebruiken mensen in het zuiden van het land wel een ander woord dan de mensen in het Noorden. Maar data van die diepte is niet beschikbaar.

Google Insights for Search is search is daarom vooral een leuke tool. Het blijft grappig om te kijken hoe populair iets is ten opzichte van iets anders en dat is dan ook het voornaamste nut van Google Insights for Search.

Hmm… De Android heeft nog een lange weg te gaan om de Iphone te verslaan…

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Siegfried Jongsma

    Waar ik Google Insight ook handig voor vind is om te kijken welk keyword meer op gezocht wordt bij het schrijven van een blog bijvoorbeeld. Stel je wilt een pakkende titel met een goed keyword, dan is Google Insight perfect om snel te checken welke versie van je keyword het meest gezocht wordt.

    Ben het met je eens dat je niet een keywordanalyse op basis van Google Insight kan doen, maar het is zeker een leuke ondersteunende tool!

    En trouwens, dat van de iPhone ten opzichte van Android.. dat wist je toch allang 😉


    18 augustus 2009 om 07:20
    webanalisten.nl

    @Remi, dank voor de update! Ook het embedden van de grafieken is zo te zien een nieuwe optie. Leuk om te embedden in search / analytics dashboards.


    18 augustus 2009 om 07:32
    Remi

    @Reinout. Hey, die optie had ik over het hoofd gezien. Inderdaad, leuke optie!

    @Siegfried. 😉


    18 augustus 2009 om 11:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!