Tien vragen aan Bjorn Veenstra (Werkenbijmerken.nl)

7 september 2009, 07:00

{title}Bjorn Veenstra was mede-eigenaar en oprichter van reclamebureau Brand Republic en Merkadviesbureau Synergie. In augustus 2009 lanceerde hij werkenbijmerken.nl. Een online plek waar employer brands en personal brands rechtstreeks met elkaar in contact worden gebracht. Tien vragen aan Bjorn Veenstra. ‘‘Werken bij Merken is voor mij een succes als ik een plek in het hart weet te veroveren van oriënterend Nederland met deze nieuwe invalshoek.’

1. Hoe kwam je op het idee van werkenbijmerken.nl?

‘Ik signaleerde dat employer brands meer zelf aan de bal willen zijn en dat kandidaten niet alleen direct op vacatureniveau willen oriënteren, vervolgens schoot werken bij merken als url door mijn hoofd tijdens een autorit naar een klant. Het balletje is gaan rollen toen bleek dat de url nog vrij was. Vervolgens heb ik het businessplan ontwikkeld en ben op zoek gegaan naar investeerders, naast mijzelf. Dit was medio september vorig jaar.’

2. Meer zelf aan de bal? Niet alleen op vacatureniveau oriënteren? Kun je iets concreter zijn?

‘Uit gesprekken met werkgevers en (young) professionals constateerde ik een aantal zaken. Zo blijkt dat werkgevers meer vanuit de ‘employer brand’ willen communiceren en direct met potentiële kandidaten in contact willen komen. Doel hierbij is om eerder in het oriëntatieproces van de kandidaat aansluiting te zoeken op waardenniveau en de bedrijfscultuur. Eerst de mens dan de vacature. Hetzelfde blijkt in toenemende mate te gelden voor de kandidaat die zoekt naar mogelijkheden om zichzelf te kunnen profileren, in dit geval rechtstreeks bij de Employer Brands. Vandaar het bij elkaar brengen van de employer en de personal brand.’

3. Je wilt employer brands en personal brands met elkaar in contact brengen op basis van de Employer Brand Scan die deelnemende merken invullen. Wat is dat voor scan, hoe werkt het en hoe kom je daaraan?

‘De Employer Brand Scan ligt aan de basis van de match tussen werkgever en kandidaat en bestaat uit vragen over onder andere cultuurtypering, waarden, ambities, managementstijl, wijze van samenwerken, beloning, binding, omgang en merktypering. Kandidaten maken op de website een vergelijkbare scan met behulp van de Hey Profiler. Vervolgens worden deze scans gematched op basis van verschillende wegingsfactoren. De Employer Brand Scan en kandidatenscan is ontwikkeld in opdracht van en in samenwerking met Werken bij Merken BV door Jelmer van der Meulen, organisatie- en consumentenpsycholoog / Rijksuniversiteit Groningen en werkzaam als Merkstrateeg bij Merkadviesbureau Synergie te Utrecht.’

4. Wat is het verdienmodel?

‘Dat is simpel. Employer brands betalen een vergoeding op basis van een abonnement per jaar. Hiervoor krijgt men een eigen MerkProfielPagina binnen werken bij merken, wordt er gematched op basis van de Employer Brand Scan en kunnen de merken de gematchde bezoekers direct contacten.’

5. Je hebt partners gezocht. Wie precies?

‘Ik heb medeaandeelhouders. Arjan van ‘t hof en Eric Bremer, samen oprichters van MegaJobs. Eric was verder oprichter/eigenaar van Jobnews. Verder Marc van Barneveld en Bas Rasker; oprichters en voormalig eigenaren van Jiba. Bas Rasker is verder bekend van o.a. Zoover.com en WeerOnline.’

6. Online hoogvliegers zien kennelijk brood in het initiatief. Wat zijn je eigen verwachtingen voor de site?

‘Werken bij Merken is voor mij een succes als ik een plek in het hart weet te veroveren van oriënterend Nederland met deze nieuwe invalshoek. Van daaruit zijn er tal van ideeën die we willen koppelen aan Werken bij Merken en/of de Hey Profiler. Er wordt ook spontaan gereageerd vanuit de markt wat naar mijn verwachting ook weer kan leiden tot verdere samenwerkingsverbanden. Concreet zijn er inmiddels samenwerkingsverbanden met Thema van Schouten & Nelissen, YourFuture TV en de Carrierebus.’

7. Sinds wanneer is de site nu precies live? En wanneer is het geen bètaversie meer?

‘Woensdag 19 augustus zijn we live gegaan. Het persbericht is maandag de 24e verstuurd. De status ‘bètaversie’ zal waarschijnlijk over 2 a 3 maanden vervallen.’

8. Hoe gaat het tot dusver? Hoeveel bedrijven hebben een abonnement en hoeveel profielen zijn aangemaakt?

‘Goed! We worden spontaan gebeld door gebruikers van de website, werkgevers die nog niet actief zijn en door partijen die samenwerkingsmogelijkheden zien. Dat is leuk om te ervaren. Inmiddels zijn er 30 employer brands die deelnemen, de laatste daarvan zijn Accenture, Henkel en Nuon. Inmiddels hebben in de eerste week zo’n 600 mensen een Hey Profiler-account aangemaakt. De gemiddelde tijd op de website is 4 minuten voor werkenbijmerken.nl en maar liefst 10 minuten voor heyprofiler.com.’

9. Zijn daar veel marcomprofs bij of varieert het nogal? Welke beroepsgroepen kom je zoal tegen?

‘Ja! In de praktijk blijkt dat ik bijna altijd gelijktijdig spreek met Marketing/communicatie, HR of Recruitment. Afhankelijk van de organisatie zitten daar ook specialisten bij zoals employer brand managers en arbeidsmarktadviseurs.’

10. Weet je of er al een match was?

‘Er zijn inmiddels een paar duizend matches gemaakt tussen bezoekers en de actieve werkgevers op de website. De bezoeker klikt vervolgens op de gematchde bedrijfslogo’s om naar de MerkProfielPagina van deze werkgever binnen Werken bij Merken te gaan. Hier vind de kandidaat meer informatie over de werkgever en kan er direct doorgeklikt (deeplinks) worden naar bijvoorbeeld Vacatures, Arbeidsvoorwaarden, Opleiding & Educatie, Traineeships en andere zelf aan te geven deeplinks, zoals: Maatschappelijk verantwoord Ondernemen, Sociaal Jaarverslag, Sponsoring, Open Dagen, Sport. De matches zijn uiteraard ook door de employer brands te bekijken. Daarmee is Werken bij Merken als employer brand portal ook als wervingsinstrument te gebruiken. Als er interessante matches tussen zitten dan kan de werkgever de match en het bijbehorende profiel bekijken. Is het een interessant profiel dan kan de werkgever direct contact zoeken met deze kandidaat. De kandidaat heeft in de scan ook harde gegevens achtergelaten over opleiding en werkervaring. Ik heb inmiddels gezien dat werkgevers profielen aan het bekijken zijn en dat er verschillende gebruikers vanuit de Hey Profiler gesolliciteerd hebben bij een van de organisaties waarmee ze zijn gematched, dat is leuk om te zien!’

Wendy van Esveld is sinds maart 2008 redacteur bij MarketingTribune. Haar opleiding communicatiemanagement aan de Coop-HEAO van Amsterdam sloot ze af met een scriptie over media-impact en een klanttevredenheids- en perceptieonderzoek voor Quote Media Sales. Ze werkte ondermeer als pr- en marketingmedewerker en als communicatieadviseur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!