Egbert’s Screenwash op Hyves: Campagne Bol.com

14 september 2009, 04:02

{title}

“Hey Matthijs, Haha! Dit al gezien? Groet, Mark.” Het emailadres van Mark: noreply@bol.com. De hyperlink in dat ultrakorte mailtje van “Mark” wijst uit, dat het om een bol.com campagne gaat op Hyves: Egbert’s Screenwash Team komt naar je toe deze (na)zomer. Idee: het onder de aandacht brengen van de tweede hands studieboeken (van Egbert) op bol.com. Wat dat met schaars geklede dames (of heren) die je scherm komen poetsen te maken heeft, geen idee. Als je Sarah of Bas (screenwashers) als widget op je profiel installeert, kun je 100 euro aan bol-waardebonnen winnen. Zelf denk ik niet, dat deze screenwash-tweedehandsboeken-actie zoveel buzz gaat veroorzaken als Stanislav en zijn kornuiten. Brandende vraag: Is het deze keer wél in orde met de privacy?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

193 Reacties

    josgovaart

    Ik snap werkelijk niks van de inhoud van deze campagne. Best vrolijk om een mooie dame te zien schoonmaken op mijn scherm, maar wat dit te maken heeft met studieboeken mogen ze mij wel eens goed uitleggen.


    14 september 2009 om 05:26
    plopsa

    tsja, als dit al nieuws is…:s


    14 september 2009 om 06:04
    Joery Bruijntjes

    Qua exposure zal het wel goedkomen, maar de link tussen boodschap en middel is op zijn zachts gezegd twijfelachtig in deze campagne. Jammer!


    14 september 2009 om 06:17
    Mark de Bruin

    Ik zie dat dat de screenwasher die ik je stuurde je bevallen is. Je Hyves is een stuk schoner 😉

    ik ben altijd ernstig benieuwd hoeveel dit kost en wat het oplevert.

    Er zitten ook YouTube filmpjes aan verbonden, maar die vind ik een beetje cheap. Dat zal dan ook wel weer de bedoeling zijn aangezien het om tweedehands boeken gaat.


    14 september 2009 om 06:19
    mgvandenbroek

    @Jelle: Top dat je reageert, helemaal goed.

    Ik was niet uit op een relletje, maar had, toen ik dit verhaal maakte, ook het verhaal van Bettina dat Remco hierboven aanhaalde gezien (1e pag Google resultaten). Ik vond het een beetje te n=1 om te linken, dus bewust niet gedaan.

    Verder ga je niet in op de kritiek die Jos, Joery en ikzelf geven op de inhoudelijkheid. Waar gaat het glazen wassen over? “Bewijzen” jullie hier, door dit te zeggen:

    “Verder bewijst deze ‘screenwasher’ maar weer dat het allemaal niet zo ‘moeilijk’ hoeft. Gewoon een leuk dingetje maken, waar je een vriendje mee kunt verrassen is soms genoeg. “

    dat het geen klap uit wat voor campagne je op Hyves draait, men vreet het toch wel? Van mij hoeft het ook niet “moeilijk”, maar relevantie, dat is niet teveel gevraagd. Dus: Waarom krijg ik een meisje voor mijn neus die haar t-shirt uit trekt terwijl ze mijn scherm staat te poetsen? Wat heeft dat met tweedehands boeken te maken? I don’t get it.

    @Mark: Dank voor het doorsturen 😉 Ik zag jou ook al in de zoekresultaten terug, maar legde de link met de “mark” in de mail niet…. ai


    14 september 2009 om 07:36
    Sandor Quatfass

    Naar mijn idee is een viral een vorm van promotie en niet reclame, die een voorzet geeft aan de daadwerkelijke reclameboodschap/campagne die je voert.

    Dat er hier mensen zijn die zich afvragen wat de link is tussen de viral (glazen wassen, blote dame etc..) en de tweedehands boeken snap ik dan ook niet, want volgens mij liggen de doelstellingen van een viral op een ander niveau.


    14 september 2009 om 08:03
    josgovaart

    @Jelle

    Goed dat je zo snel reageert.

    @Sandor en @Jelle

    Ik ben best teleurgesteld over jullie inhoudelijke oordeel over wat een goede viral moet zijn. Als je kijkt naar die Stanislav-viral dan is die wat mij betreft júist sterk vanwege de inhoud. Dat jullie vinden dat een goede viral ophoudt bij het bereiken van zoveel mogelijk mensen, stelt mij teleur. Ik vind dat marketing uit de vorige eeuw. En allesbehalve creatief. Lekker massamediaal met hagel schieten.


    14 september 2009 om 08:17
    Jelle Kolleman

    Hoi Matthijs,

    Nee, het maakt zeker uit, maar het ‘dingetje’ hoeft niet al te complex te zijn. Natuurlijk moet het wel ergens op slaan en passen bij de rest van de campagne.

    Ik geef wel toe; de link tussen de screenwasher en het product lijkt vergezocht. Dat is niet helemaal waar, maar ik kan me je reactie voorstellen.

    Het is zo; Egbert is een door Etcetera bedacht mannetje die z’n eigen boeken verkoopt via Bol.com. Hij zet daarvoor alle middelen in die hij tot z’n beschikking heeft, waaronder wildplakken over Bol.com abri’s, z’n eigen Hyves pagina, Youtube en een eigen pagina op bol.com. Hij heeft deze Hyves grap gemaakt, ter promotie van z’n eigen boekenverkoop. De gedachte van hem is dat zijn etalage er beter uit ziet, als jouw scherm schoon is. Immers, jouw monitor is zijn winkelruit. Dat is het verhaal. En dat komt er in de huidige versie niet helemaal meer uit. We zijn eerst live gegaan met een uitgebreidere versie, waarin dat duidelijker werd, maar die werd slecht doorgestuurd. Toen zijn we onze darlings gaan killen met gelukkig een waanzinnig resultaat. En dat niet iedereen de link tussen de screenwash en de propositie van bol.com legt, nemen we voor lief. Liever meer bereik, meer bezoekers, meer kliks, meer verkopen, dan een perfect begrepen reclame campagne. Dat is dan het offer wat we brengen. En we doen dat in samenspraak met alle betrokken bureaus, Hyves en de klant uiteraard.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is,

    Groet, Jelle


    14 september 2009 om 08:28
    Peter

    @Jelle. Een slecht idee slecht uitgevoerd, dat doet Bol geen goed. Is het niet verstandig zelf een poging te doen zo’n ijzersterke campagne als Stanislav te evenaren in plaats van die af te zeiken?


    14 september 2009 om 08:29
    Jelle Kolleman

    @Peter

    Ik heb niets afgezeken, en daar zul je me ook niet zo snel op betrappen. Ik leg enkel uit wat we hebben gedaan en waarom, zodat alle lezers de juiste informatie uit eerste hand krijgen omtrent deze campagne.

    En iedereen mag daar verder iets van vinden, wij zijn alleen heel blij met het feit dat bijna een miljoen mensen het leuk genoeg vonden om te bekijken en naar hun vrienden door te sturen. En geloof me, dat is al bijzonder genoeg, want er zijn genoeg campagnes die het niet tot ‘marketingfacts discussiepunt’ schoppen. =)

    Groet!

    Jelle

    Red Urban


    14 september 2009 om 09:44
    Sjoerd

    @ Jelle

    Vorige week hebben wij ook aandacht besteed aan deze campagne op berrybusters.nl , ook wij vonden het leuk en funny en begrijpen ook dat er zeker bereik wordt behaald. Maar als je iemand vraagt wat het doel was van de campagne (tweede hands boeken onder de aandacht brengen?), dan heeft niemand het antwoord. Top zag het eruit, flop wat betreft het bereiken van het doel (tenzij je, zoals je al zegt, het doel was om veel bereik te scoren. Een lekkerding zorgt altijd voor bereik… ;)). Maar als alle partijen er blij mee zijn, dan is het goed hé :).


    15 september 2009 om 07:20
    yen

    jammer dat je ze niet als gewoon screensaver kan gebruiken

    zal wel een leeuek schermbeveileging zijn


    15 september 2009 om 14:44
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    28 maart 2017 om 21:45
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    5 april 2017 om 19:00
    Merlincossy

    Nike Air Max Thea Se Schwarz

    Before you buy any new games, shop around for reviews. Online marketers in the online game sector usually pre-discharge a small quantity of new online games to trade pros to enable them to check and publish reviews upon them to the basic buyer. Reading above these testimonials will help you selection whether the video game may be worth buying.

    þÿ

    Take care of smoking drawback. As soon as you quit smoking, nicotine drawback will make you stressed, disappointed, or stressed out. It’s much too very easy to revert in your outdated habit. Nicotine replacing therapies can certainly help to alleviate these symptoms. Regardless of whether it’s by means of periodontal, a repair, or even a lozenge, utilizing one of these brilliant will likely increase the chances of you thriving.

    Adidas Zx Flux Zwart Witte Strepen

    þÿ


    11 april 2017 om 19:10
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    14 april 2017 om 22:21
    Merlincossy

    Nike Air Huarache

    Tend not to dismiss life insurance simply because you are younger and healthier. Provided you can manage it, buy life insurance as early as possible. This will allow you to protect reduced rates and help save a lot of cash in the long run. When you purchase an expression existence insurance policy, it is possible to spend your hard earned dollars yet again once you get it again.

    þÿ

    An excellent hint for anyone who is arranging a camping out getaway would be to take along some palm sanitizer. Fingers sanitizer is great for maintaining the hands germ free, but it may also serve as a anti-bacterial when you get a cut somewhere on your body and don’t have access to first aid.

    Nike Air Jordan Blancas

    þÿ


    30 april 2017 om 09:45
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    11 mei 2017 om 09:24
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    20 juli 2017 om 01:02
    AllanraIle

    Viagra Piller Uden Recept

    Take a payday advance only if you want to protect particular expenditures quickly this should mostly incorporate bills or medical expenditures. Will not get into the habit of using online payday loans. The high rates of interest could truly cripple your money around the long-term, and you should discover ways to stay with a budget instead of borrowing cash.

    Günstig Kamagra Oral Jelly Kaufen

    Do not use mouth wash. Mouthwash has chemical compounds inside that will discolor your pearly whites. These substances enter in your whole body via muscle that is certainly positioned within your tongue, plus they modify the colour of your look. Basically staying away from mouth wash is amongst the simplest ways to lighten your tooth and enhance your grin.

    Kamagra Jelly Italia

    There are numerous credit cards that offer incentives only for getting a charge card using them. Although this should not entirely make your decision for you personally, do be aware of most of these gives. I’m positive you might a lot quite use a credit card which gives you money back again compared to a greeting card that doesn’t if all other phrases are close to being a similar.

    Brand Cialis Vs Generic Cialis


    6 november 2017 om 22:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!