Amazon.com als de Wal-Mart van het web

22 september 2009, 05:23

{title}Prachtig verhaal op de online NYT: ‘Can Amazon Be the Wal-Mart of the Web?’ Het antwoord is simpel. Ja. Dat kan Amazon.com, en daar is het bedrijf dat 17 jaar geleden begon als online boekhandel al langer strategisch stappen in aan het zetten. De NYT signaleert een ‘shift to general retailing’ trend bij Amazon. Exponenten daarvan zijn nieuwe whitelabel producten waarmee Amazon ver onder de prijs van de gewone retail duikt.

Bij Amazon.com lijkt het allemaal op gewone retail. Maar dat is het niet. Kijkje in de keuken: “Instead of storing similar items next to each other — televisions with other electronics, shampoo with other personal care items — randomness abounds.’ En ook: “The company sells such a large volume of merchandise, and can predict customer demand so accurately, that it generally sells products within 65 days, before it has to pay suppliers for them.” Nét even anders, nietwaar?

Uiteraard zijn er in het NYT-artikel ook wat hobbels gesignaleerd die Amazon (voorlopig) weerhouden van ultieme werelddominatie. Nike verbiedt Amazon nog steeds om zijn schoenen te verkopen, ook andere grote merken als Ralph Lauren hebben liever niet dat Amazon gaat prijsstunten met hun dure artikelen. Jeff Wilke, de vice president van Amazon, zegt in het artikel: “there are going to be niches that no matter how hard we try, we will never be great at.” Het zullen er niet veel zijn…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jan

    Waarom amazon nog geen Ralf Lauren en een paar andere merken verkoopt. Amazon verkoopt en verstuurd wereldwijd. en dat is opeens dat dure shirt van RL heel erg goedkoop.


    22 september 2009 om 06:56
    Alex Hoogeveen

    @ Jan

    Dat hoeft geen beperking te zijn. Je kan er makkelijk voor zorgen dat bepaalde producten alleen in bepaalde regio’s worden verkocht, dat doet Amazon nu ook al. In het geval van Ralph Lauren heeft het er meer te maken dat dat merk volgens mij het imago van het merk Ralph Lauren wil bewaken. Dat heb je met gewone winkels ook; Ralph Lauren zal wel in de uitverkoop gaan, maar niet tegen spotprijzen (en niet continue!)

    Overigens worden er wel producten van Nike en Ralph Lauren verkocht. Zowel op Amazon als op Zappos.com (onderdeel van Amazon.com). Ik denk dat beide merken alleen binnen de VS zijn te versturen (Prijsbeleid)


    22 september 2009 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!