Social hyvertising door Vodafone met World of Difference

22 september 2009, 06:56

Soms weet ik even niet meer hoe een nieuwe ontwikkeling in de wondere wereld van social media moet heten. Vodafone noemt zijn World of Difference-campagne tegenwoordig ‘social advertising’. Een vage term: goed beschouwd gaat deze actie van de telecomgigant op Hyves en MTV véél verder dan alleen sociaal adverteren: het is een prachtige integratie van social media met marketing, advertising én PR. En de inzet voor een aantal sympathieke goede doelen, niet te vergeten.

{title}

Jaarlijks organiseert Vodafone (de foundation) het World of Difference-programma, een verkiezing waarbij de winnaar een baan bij een goed doel kan verdienen. Voor het eerste lustrum dacht men bij Vodafone: we pakken eens extra groot uit. En hoe!

Voorgeselecteerd

Ditmaal zijn vier van de vijf banen voorgeselecteerd. Wordt gezocht: een Brand Manager voor dance4life in Zuid-Afrika, een PR & Event Manager voor Right To Play in Thailand, een Plan Live! Manager voor Plan Nederland in Laos en een allround webspecialist voor het Nederlandse Rode Kruis in Kenia. Coole jobs! En de pagina ziet er ook nog eens heel mooi uit, ook.

De vijfde baan? Die mag zelf bedacht worden. Zo wil runner up Watse Tigchelaar een veilig thuis bieden aan een twintigtal kinderen tegen ‘de moordlustige en niets en niemand ontziende moordenaars op midden-Sulawesi’ met z’n stichting Kinderen van Amurang.

{title}

Oproepcommercials

MTV en TMF zenden ‘oproepcommercials’ uit, vanaf eind augustus is een interactieve commercial te zien op MTV. Via een gagdet op het profiel van de deelnemer op Hyves kan vervolgens gestemd worden voor de beste man/vrouw voor de job. “Per baan gaan de eerste twee kandidaten door op basis van stemmen en de andere drie op basis van inhoud. Ook voeren de kandidaten sollicitatiegesprekken met de stichtingen waarvoor ze een jaar lang willen werken”, legt Nathalie Soeteman van Vodafone uit. Die banen worden niet zomaar weggegeven – geen Idols-achtige taferelen, dus.

Misschien is World of Difference niet zo’n blikvanger als Stanislav, maar zo kan het ook! Een zeer publieksvriendelijke actie, dit World of Difference, waar echt niemand zich aan zal storen. (En doe mij even die baan van PR & Event-manager in Thailand.)

Biceps

{title}Er is maar een nadeel aan een (te) veel aan social networks, aldus blogger/journalist Jeroen Mirck in een tweet: “Al die oproepjes van @marnixbras. 😉 OK, ik ben mild: stem die jongen naar Kenia!” Mijn stem is naar Sergio Felter gegaan, trouwens. Bij ‘mijn project’ zaait Wil Groot de scepter. Wat wil je, met zulke biceps…

Op 8 oktober is de finale van World of Difference, bij MTV in Amsterdam.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Lotte

    Ik heb/hoef geen hyves meer. Draait deze campagne ook ergens op facebook wat iemand weet? Ben toch wel benieuwd of ik die baan kan scoren!

    @Remco: goede keus, ik ga OOK voor de PR manager in Thailand! 😛


    22 september 2009 om 08:04
    remcojanssencom

    @Lotte: Helaas, je bent én een beetje laat want de inschrijving is gesloten (mijn schuld, had deze blog veel eerder willen toevoegen) én de campagne draait alleen via Hyves – better luck next year;-).


    22 september 2009 om 10:02
    Maaike V.

    @Lotte en @Remco:

    Ik heb wel op tijd gereageerd op de oproep en guess what? Ik ben als tweede geïndigd in de strijd om stemmen voor de baan als PR & Eventmanager in Thailand. De eerste twee met de meeste stemmen per functie gaan door, dus ik ben nu één van de finalisten. Duimen jullie nu voor mij, nu je zelf geen kans meer kunt maken?

    Net zoals Marnix vond ik het erg lastig om de mensen te mobilseren om stemmen te krijgen en ja, ook ik heb diverse social networks aangewend om stemmen te verzamelen; twitter, hyves, facebook en lindedIn. Ik heb enorm mijn best gedaan om stemmen te verzamelen en ik verwacht ook dat mijn ‘inhoud’ zoals Nathalie Soeteman het noemt voldoende is. Met mijn 4,5 jaar werkervariing in de (marketing)communicatie moet dat wel goedkomen. Nu nog de gunfactor…


    22 september 2009 om 12:44
    Danielle

    Ook ik ben de gelukkige winnaar van een finaleplek, maar dan om een baan bij Plan Nederland in Laos. Ik solliciteer naar een baan waarbij social media erg belangrijk is. Ik heb zelf social media gebruikt om al mijn stemmen te krijgen, niet alleen via Hyves, maar ook Twitter, LinkedIn en Facebook heb ik gebruikt. En door mijn ervaring bij een online mediabureau hoop ik de beste kandidaat te zijn voor deze functie.

    Tijdens de wedstrijd heb ik contact gehad met bovenstaande 2 finalisten, leuk om te zien dat we elkaar konden steunen en niet alleen met stemmen maar ook met tips. Ik gun het Maaike en Marnix van harte en ik verheug me er op me samen in de finale te staan.


    22 september 2009 om 16:40
    Kaylan

    Superbly ilntlimauing data here, thanks!


    25 april 2016 om 23:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!