ReclameReview: Protest

1 oktober 2009, 09:38

Prachtige wintercampagne voor Protest Boardwear van KesselsKramer.

Credits:

Bureau: KesselsKramer

Art: Ewoudt Boonstra

Copy: Zack McDonald

Producer: Debora den Iseger, Noor van Geloven, Ellen Utrecht

Regie: Vincent Skoglund

Strategie: Olaf Kampman

De doelstelling:

Laten zien dat Protest weet wat boarders beweegt.

De uitwerking:

De nieuwe Protest-campagne laat boarders zien die de obstakels die hen weghouden van de poedersneeuw overwinnen. KesselsKramer vroeg verschillende regisseurs voor de films, die dit op hun eigen manier visualiseren. Ook te zien op de nieuwe website www.protest.eu.

Het oordeel:

De eerste seconden van dit filmpje werken vervreemdend. Is het een soort Blair Witch Project? Is het een arthouse film? Al snel blijkt dat het een korte documentaire is over waar boarders voor leven: zij overwinnen alle obstakels in hun leven omdat ze een doel voor ogen hebben, namelijk boarden. Prachtig gefilmd, ondersteund door een krachtige voice-over. Ook al duurt hij lang (2:17 minuten), je kijkt hem graag nog een keer. Omdat hij mooi is. Omdat hij indruk maakt. Ik ben geen boarder, maar na het zien van dit filmpje wenste ik dat ik dat wel was. Protest laat duidelijk zien dat ze niet boven hun doelgroep staan, maar er midden in.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Remi

    Heerlijk, ik heb meteen zin om een wintersportvakantie te boeken. Even mijn board van zolder halen en in de wax zetten…


    1 oktober 2009 om 10:31
    Peter

    Volgens mij juist compleet de plank misgeslagen. Een documentaire? Met je ogen dicht misschien. Ik zie alleen maar mensen random boarddingetjes doen met een vreselijke stem er overheen (die niets te maken heeft met dat wat je ziet en waarvan ik in ieder geval het gevoel had dat ie absoluut niet wist waar ie het over had).

    Het leek goed te beginnen, een soort belofte, want poeder en een stem die snel zou ophouden. Maar nee, het bleef doorzeuren en een verhaal kwam er niet. Jammer. Ik kreeg er in ieder geval juist geen zin van.


    1 oktober 2009 om 13:46
    Jorn Moraal

    @Peter ik denk juist dat wanneer je naar hun doelgroep kijkt (die hard boarders) dit een hele goede benadering is. De stem is rebels (trainspotting), de beelden ‘underground’ en de focus ligt op de stilte (geen soundeffects), precies de beelden die een boarder herkent wanneer ze de powder intrekken.

    Het gaat om de puur- & schoonheid van het boarden en dat komt hier goed tot z’n recht. 1 klein minpuntje; uit onderzoek blijkt dat toch wel veel jongeren TV als achtergrond medium gebruiken. Wat betekent dit voor de naamsbekendheid wanneer deze alleen wordt getoond en de voice-over geen clue’s geeft over de afzender? Daarbij ga ik er wel vanuit dat deze ook op TV komt. Zo niet, scratch that last remark 😉

    Verder top. Wes, nice going! 🙂


    1 oktober 2009 om 14:19
    koningwoning

    Als men slim was geweest had men even een polletje bij wepowder.nl ingezet…. dan wist men wat de doelgroep er van vond.

    Die zal wellicht zeggen – mwa, alleen een kikker bouwen en verder héél veel vlak – net naast de piste.

    Waar zijn de helden?

    Waar zijn de gasten die het ECHTE te gekke werk maken.

    Wie gaat er een paar uur rijden om een kikker te bouwen en te springen op zo’n heldere dag waarbij je een poederrush hebt en alle poeder die er is KAPOT WIL MAKEN.

    JIJ moet de eerste zijn.

    There are no friends on a powder day.

    Je gaat niet een kicker bouwen als je niet van de echte berg kunt genieten….

    Dus als ze voor de echte Die-hard boarders gaan….. dan zitten ze er naast omdat ze te veel met de verkeerde mensen hebben gepraat.

    Als ze voor de casual boarders gaan… dan zitten ze smack dot on the middle.

    Want die vinden dit wel de ultieme rush…. wat zij uit het park kennen…. dus dat willen zij dan ook in de poeder doen.

    Dus afhankelijk van de dolgroep goed of niet.


    1 oktober 2009 om 14:38
    Hardcopy

    @Jorn Moraal @koningwoning: kan het niet een combinatie zijn van die twee doelgroepen? Dat ze proberen om de casual boarders aan te spreken door zich als die-hard boardmerk te profileren?

    Een beetje vergelijkbaar met het feit dat blanke jongens uit de middenklasse de grootste afnemers zijn van ghetto rap.


    2 oktober 2009 om 05:45
    Wouter van Doorn

    Aardige poging om het “gevoel” van snowboarden te verbeelden maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat ze niet de juiste snaar raken. Natuurlijk is het makkelijk om kritiek te leveren maar zoals Peter zegt, het begint goed maar het is alsof de naald blijft hangen. Geen vaart, geen climax. Jammer, gemiste kans.


    2 oktober 2009 om 06:05
    Silvia

    @koningwoning:

    Protest richt zich echt niet op de gemiddelde wePowderaar, maar op jongere boarders met minder ervaring. Meer mainstream boarders en niet op geoefende freeriders dus. Ken jij ervaren jongens in Protest gear? Nee, ik ook niet. Dat is een heel ander prijssegment met andere eisen van de consument.

    Daarnaast slaat “there are no friends on a powderday” als kritiek ook nergens op. Juist het genieten met vrienden in de poeder, of je nou 60% naar beneden knalt of aan het klooien op een kicker, blijft voor zowel licht gevorderden als die-hard boarders een mooi gevoel. En dat is leuk weergegeven in deze clip.

    Ben het wel met Wouter en Peter eens dat het een climax mist.


    3 oktober 2009 om 14:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!