Is Marketing Dood?

16 oktober 2009, 04:59

Vorige week kopte Hubspot met de kop “Is PR dead”? Als je een marketeer bent, en je leest deze post omdat je getriggerd bent door de kop, dan weet je nu hoe ik mij voelde toen ik die kop las. En geef toe, er zijn net zo goed tal van marketingbureaus die de kracht van social media nog niet hebben ontdekt en in hun advies naar de klant nog steeds aan komen zetten met de traditionele folder of het spotje op de radio.

Betekent dit dat marketing ook al dood is? Of stervende? Volgens de argumentatie van de Hubspotters dus wel. Als we het hebben over social media en web 2.0 zijn ‘interactie’ en ‘relatie’ toch wel de sleutelwoorden. Als we het hebben over relatie in de marketingmix, dan is het juist PR waar dat het meeste in past. PR draait immers om Relations (met de pers net zo goed als met andere stakeholders) en Interaction. Als we het over push en pull hebben, dan zijn het juist de marketeers die het push principe hebben uitgevonden.

Kortom, het doodverklaren van PR kan alleen maar afkomstig zijn van een marketeer. PR leeft juist. Na jaren van stagnatie en beperkte innovatie, zijn de ontwikkelingen binnen de PR haast niet meer bij te benen. Alive and kicking!

Als je wat verder leest blijken ze het op Hubspot ook wel te begrijpen. De tips die ze aanreiken aan PR-bureaus kloppen allemaal. Dit is inderdaad de toekomst van PR. En ja, er zijn nog steeds PR-bureaus die dit nog niet begrijpen. Maar dat komt wel. Het proces duurt lang. Wij zijn nu al bijna drie jaar bezig met de transitie en het opvoeden en informeren van onze klanten en nu pas begint een substantieel deel van hen er om te vragen.

Beïnvloeding zit in de relatie

PR is voor mij het beïnvloeden van beïnvloeders. Van oudsher zijn dat journalisten, trendwatchers en analisten. Persberichten speelden daarbij traditioneel wel een rol, maar het belangrijkste was en is het persoonlijke contact. En inderdaad, het opbouwen en onderhouden daarvan, gaat makkelijker met tien journalisten dan met 10 journalisten en 90 bloggers. Eens te meer een reden om een PR-bureau die wel die span of attention heeft, in te huren om je daarbij te helpen. Beïnvloeding zit dus in de relatie. Ook het effect van sociale netwerken in deze context moet niet onderschat worden.

En de belangrijkste beïnvloeder van allemaal blijft Google, met zijn zoekresultaten. De meeste mensen beginnen nog steeds hun zoektocht naar informatie op Google. Dus hoog eindigen in de resultaten, verzekert je dat je opvalt bij een brede groep mensen. Nu kun je je marketingbudget natuurlijk volledig onderbrengen bij de SEO en SEM boys and girls en je positie garanderen met Adwords, maar draagt dat uiteindelijk bij aan je reputatie?

Reputatie bouw je op als anderen over je schrijven. Of dit nu journalisten zijn of bloggers. Hoe meer exposure, hoe meer bouwstenen die bijdragen aan je reputatie. En geef toe… een artikel op Telegraaf.nl, DutchCowboys, Nu.nl, Telecompaper of Marketingfacts, werkt geweldig voor je positie in de Google ranking omdat deze sites een hoge SEO-waarde hebben.

Persoonlijk contact het allerbelangrijkste

Maar hoe krijg je aandacht van die sites? Dan gelden toch de basisregels van PR weer: persoonlijk contact is het allerbelangrijkst. Een boodschap die goed getarget is, maakt gewoon meer kans op publicatie en daar kan een persbericht bij helpen.

Ik weet dat ik nu generaliseer, en ook weer heel veel bloggers en journalisten te kort doe, maar in onze ervaring zijn zelfs de meest ervaren bloggers en journalisten nog blij te maken met een goede tip, met goed nieuws. Dat een goed verhaal zichzelf wel verspreidt over het internet klopt helemaal, maar het tempo waarop kan wel eens erg laag zijn. Soms is het al oud nieuws als het de journalist bereikt. Journalisten, en zeker ook bloggers, willen graag iets als eerste hebben. En daar kan PR bij helpen. Een recent voorbeeld is de introductie van een nieuw sociaal netwerk, Culios.nl. Primeur voor Telegraaf. Van daaruit opgepakt door Radio538. En naar aanleiding van het persbericht dan nog een stuk of 15 sites die het nieuws hebben opgepakt. Resultaat: in één dag van 100 naar 2000 leden. Hoe goed het verhaal ook… een nieuwe speler op de markt haalt deze cijfers niet in een dag als je alleen afhankelijk bent van social media.

Kortom PR is niet dood. PR is meer dan levend. En meer dan dat: Marketing en PR zijn meer dan ooit met elkaar verweven. The King is dead. Long live the King!

In een nieuw artikel van de Hubspottters schetsen ze het ideale profiel van de PR professional. Ook hier ben ik het grotendeels mee eens. De focus op social media is inderdaad cruciaal. Maar als je dan spreekt over volgers op Facebook, Twitter en de eigen blog, kijk dan alsjeblieft naar de kwaliteit van die contacten. Als die volgers vooral journalisten en bloggers zijn, zal de olievlek zich nog sneller verspreiden. En die olievlek zal zich alleen verspreiden als de boodschap nieuwswaardig, interessant en relevant is. En daar kunnen marketingmensen nog wel wat leren van PR mensen.

Willemijn Vader
Creative Director bij Whizpr

Willemijn Vader heeft ruim 11 jaar ervaring in PR en sinds 2006 social media actief aan het inzetten binnen PR. Ze is Creative Director en mede-eigenaar van PR&Social; Media-adviesbureau Whizpr, gespecialiseerd in technologie en lifestyle.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Gerben Busch

    Willemijn,

    Ik ben oprecht blij dat het PR-vak onder invloed van social media een volledig nieuwe dynamiek krijgt en ook geeft aan de manier waarop merken marketing en communicatie (zouden moeten) bedrijven.

    Nieuw of niet: ook marketing gaat over relaties. Een briljante geest heeft daar ooit de term Customer Relationship Management aan gehangen toen in de midden jaren ’90 de software beschikbaar kwam die het grote organisaties mogelijk maakt om daadwerkelijk aan relatiemanagement te gaan doen in plaats van klanten te zien als een wandelende portemonnaie. En CRM is een pure marketingfilosofie. Het geloof dat meer omzet en marge de resultante zijn van relaties tussen merken en mensen die wederzijds als waardevol worden ervaren.

    Dat de scheidslijn tussen PR, marketingcommunicatie en marketing gaat verdwijnen lijkt voor de hand te liggen als je kijkt naar de verwachtingen van consumenten vandaag de dag en de manier waarop merken instrumenten als Twiitter al inzetten: voor marktonderzoek, customer service, loket voor productontwikkeling, loyalty-instrument, communicatie- en verkoopkanaal . Maar zoals met alles heeft niet iedereen dezelfde achtergrond. En leercurve. Of voor het hoger management is het nog een stap te ver. En soms zijn er externe omstandigheden die vragen om een korte termijn-focus. Immers, het opbouwen van relaties kost tijd. Je gaat niet zomaar af op iemands blauwe ogen.

    Hoe het ook zij: vroeger of later zal bij een ieder het besef indalen dat relaties voor een merk het meest waardevolle zijn op de bedrijfsbalans. De een ziet vroegtijdig het licht, de ander moet tegen een muur aanlopen om dat te beseffen.


    16 oktober 2009 om 09:47
    Abonnementzoeken.nl

    Ik sluit me bij Gerben aan. PR is niet dood, marketing ook niet. Maar PR en marketing lopen steeds meer in elkaar over. Grenzen vervagen.

    Deels komt dit door internet: de opkomst van sociale netwerken, blogs en recentelijk Twitter hebben de interesse van marketeer en pr-manager gelijk. Voor beide is ‘web 2.0’ (bah, ik haat die term ;)) een nieuwe manier van werken die past bij de kern van hun vaardigheden.

    Uiteindelijk denk ik dat PR en marketing altijd al twee handen op één buik waren, we hadden alleen meer behoefte aan afbakening dan nu.


    16 oktober 2009 om 10:27
    willemijnvader

    Eens, afbakening vervaagd. Alleen de insteek van beide kampen is anders. Bij mijn klanten merk ik dat zij marketing in blijven zetten voor de korte termijn, sales gedreven acties. De PR focus is meer gebaseerd op lange termijn en het bouwen van reputatie. Dit zal een moeten worden worden geïntegreerd. Korte termijn acties dragen bij aan de lange termijn doelen en daarmee wordt het 1.


    16 oktober 2009 om 12:57
    GianluigiCuccureddu

    Ja.

    De conventionele manier van veel bedrijfsaspecten is dood en als men het bekijkt met een frisse blik, zijn de nieuwe mogelijkheden ‘onuitputtelijk’.

    Van PR tot business modellen, van Marketing tot productaanbod (dmv customization), alles doorgaat een transitie gebaseerd op behoefte en technologische enablers.

    Dat veel bedrijven erin blijven hangen is deels toe te kennen aan de bedrijfsstrategie en -cultuur, deels aan angst en deels aan een stukje (gemiste) opvoeding.

    Zoals je zelf ook aangeeft, transitie is een kwestie van jaren, wat bedriegelijk overkomt voor velen en het afdoen als “het komt wel”.

    Het benutten van 2.0 en het kunnen inspelen op de nieuwe ontwikkelingen die daaruit voortkomen, is een tijdsintensieve leercurve.

    Gezien de transparantie die 2.0 met zich voort brengt (lees: zowel de voor- als nadelen daarvan), beleeft PR een renaissance!


    18 oktober 2009 om 13:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!