Web Performance Scan legt online laptopbranche bloot

12 oktober 2009, 05:15

{title}

Hoe goed presteren de websites van laptopaanbieders en hoe kunnen zij hun concurrentiepositie op het internet verbeteren? Wij hebben onderzocht hoe consumenten die op zoek zijn naar een nieuwe laptop zich op het internet oriënteren en overgaan tot aanschaf. Uit het onderzoek blijkt, dat Dell.com op dit moment het best presteert.

Het onderzoek

Een groep van veertig respondenten heeft de opdracht gekregen online op zoek te gaan naar een nieuwe laptop ter waarde van €500 tot €1500. De deelnemers, allen met internetervaring, zijn geheel vrijgelaten in het bepalen van hun wensen en het opzetten van de online zoektocht. Gedurende dit oriëntatieproces heeft de potentiële klant (deel)aspecten van de verschillende bezochte websites beoordeeld. Op basis van deze gegevens zijn de Web Performance Scores tot stand gekomen.

{title}

Uit onderzoek van Microsoft en Intel (augustus 2009) is gebleken dat de consument bij de aanschaf van een nieuwe computer eerst zoveel mogelijk informatie wil inwinnen. Daarbij vertrouwt de consument eerder op informatie die op het internet te vinden is (28%) dan op het advies van vrienden (23%). Het is daarom voor aanbieders van computers belangrijk om te zorgen voor een optimale online profilering.

Dell.com duidelijk bovenaan

Tijdens dit onderzoek werden in totaal 73 websites bezocht, wat heeft geresulteerd in 266 individuele beoordelingen. Hieruit blijkt dat de website van Dell.com als beste uit de verf komt. Met een Web Performance Score van 6.9 laten zij de concurrentie ver achter zich. Dit is een interessante uitkomst, aangezien het marktaandeel van Dell in de gehele computerbranche afneemt.

De tamelijk grote hoeveelheid websites die door onze respondenten gevonden zijn, toont aan dat er veel online concurrentie is. Het grote verschil tussen de eerste plaats en nummers twee en drie is onder andere te wijten aan de vindbaarheid van de sites. Dell.com is met 67,5% veruit het meest gevonden. Daarnaast is de eerste indruk van de website positief en hebben de respondenten vertrouwen in de informatie. De combinatie van deze criteria maakt dat Dell.com een voorsprong neemt ten opzichte van alle andere aanbieders.

Vertrouwen voor online retailers

De in dit onderzoek bezochte websites zijn in vier categorieën te verdelen, namelijk die van producenten, van traditionele winkels met webshop, van online retailers en de vergelijkingssites. Op basis van de Web Performance Scan kan geconcludeerd worden dat de groepen op verschillende aspecten goed presteren. Zo hebben de websites van de online retailers goed gescoord op het onderwerp vertrouwen. En zowel Bol.com als Wehkamp.nl krijgen op deelonderwerp voorkeur een top-3 positie.

{title}

De drie best scorende websites op het onderdeel voorkeur

Beste profilering Laptopshop.nl

De onbekendste naam in de top is waarschijnlijk Laptopshop.nl. Geen van de respondenten heeft voorafgaand aan het onderzoek aangegeven het bedrijf te kennen. Toch eindigen zij op de tweede plaats. De eerst volgende plaats in deze categorie is op nummer acht, voor Dynabyte.nl. Als verkopende partij, met een traditionele winkel, presteert Laptopshop.nl online dan ook fantastisch. Het grootste verschil is dat hun website een grote hoeveelheid informatie biedt. De talloze mogelijkheden voor het verfijnen van de zoekopdracht worden zeer gewaardeerd.

In dezelfde categorie scoort BCC.nl matig. De website van BCC, die in ons onderzoek naar televisies nog als derde eindigde, verwerft nu een zeventiende plaats. De eerste indruk van bezoekers is positief en een relatief groot aantal respondenten besluit de website verder te bekijken. De respondenten wijzen echter op het gemis van de technische specificaties. Door de productinformatie uit te breiden, kan de BCC haar online laptopverkoop verbeteren.

Kieskeurig.nl beste vergelijker

Dat Kieskeurig een hoge notering heeft, is in overeenstemming met het onderzoek van Microsoft en Intel. Consumenten gaan op internet op zoek naar meer productinformatie. De goede informatievoorziening en de gebruiksvriendelijkheid van Kieskeurig wordt door de respondenten gewaardeerd. ‘Er staat veel informatie op de site waar je echt iets aan hebt’, aldus een van hen. Kieskeurig.nl is duidelijk de belangrijkste vergelijkingswebsite in het oriëntatieproces van consumenten.

Hoge deelscores Apple.nl

De website van Apple.nl heeft opvallend hoge scores behaald op vertrouwen(8,8), vormgeving(8.7) en het webimago(8.6). Op deze deelaspecten heeft de website drie keer een nummer één positie verworven, maar toch eindigen ze in de Web Performance Scan op de vierde plaats. Dit komt doordat hun website tijdens dit onderzoek niet vaak gevonden is. De vindbaarheid lijkt voor Apple.nl een bottleneck te zijn.

Conclusie

De grote hoeveelheid websites geeft weer hoeveel concurrentie er in de laptopbranche is. Het online aanbod van laptops is enorm. De vindbaarheid van een website is hierdoor belangrijk, maar het is niet de enige factor die meeweegt in het succes ervan. Potiëntele klanten klikken na het vinden van een website net zo snel door naar de concurrent als deze hen niet bevalt.

In de resultaten van de Web Performance Scan eindigt Dell.com, afgezien van de gebruiksvriendelijkheid en vormgeving, steeds in de top vier. De vindbaarheid is belangrijk, maar het onderzoek toont tevens aan dat het vertrouwen en het webimago een grote rol spelen in het besluit wel of niet zaken te doen met het bedrijf. De website van Dell.com sluit het beste aan bij de verwachtingen van deze potentiële klanten.

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

2 Reacties

    LaptopPlus

    Een onderzoek in ons straatje :-). Leuk om te zien dat we in de top10 staan, des te groter de uitdaging om bij het volgende onderzoek te streven naar een top5 notering.


    12 oktober 2009 om 08:38
    Laptop Plus Haarlem

    Als de afweging service zwaarder gaat tellen zeker. Lokale partners voor een landelijke webshop, uniek in Nederland.


    16 oktober 2009 om 08:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!