Plasterk laat het afweten op het Nationaal Omroepcongres

14 oktober 2009, 08:35

{title}Het 19e Nationaal Omroepcongres begon gisteren wat aarzelend. Niet alleen zaten veel deelnemers bij aanvang rond tienen nog muurvast op de snelwegen rondom Bussum, ook minister Ronald Plasterk liet het afweten. Bij monde van dagvoorzitter Rob Trip omdat hij “kort na het congres met nieuws zou komen en het vervelend vond als hij er nog niets over kon melden”. Wat dan wel? Vooral heel veel multimedia, cross-media, new media, multiplatform, media-fusion, et cetera, et cetera. Niet voor niets was het thema van de dag ‘Crossing borders’.

Peter Bazalgette, voormalig creative director van Endemol Worldwide en onafhankelijk media consultant, wist het congres direct bij aanvang goed samen te vatten. Hij roemde Nederland om de vele unieke tv-formats die de wereld veroveren. De grote uitdaging zal de komende jaren zijn om die kwaliteit te handhaven terwijl productiebudgetten significant dalen. Daarom moeten publieke omroepen zich richten op de ontwikkeling van nieuw talent en risico’s durven nemen. Bazalgette: “Als niemand meer risico neemt, dan ontstaan er geen nieuwe formats meer.” Daarbij was hij niet bang voor nieuwe media; “Nieuwe media voegen iets toe aan oude media.” In zijn ogen is YouTube dan ook geen vervanger van, maar een springplank voor jong talent naar televisie.

Lawine

Virginia Mouseler, managing director van The Wit, doet in 40 landen onderzoek naar de nieuwste tv-formats die verschijnen op zo’n 1.000 zenders. Uit haar omvangrijke database van zo’n 100.000 titels toverde ze twaalf recente voorbeelden die het kijken in meer of mindere mate meer dan waard zijn. De Française trok helaas geen conclusies uit de lawine van promo’s die over de zaal werd uitgestort. Ze volstond met de constatering dat alle goede programma’s multiplatform formats zijn en dat ieder programma cross-mediaal kan worden ingericht, of het nu een ‘scripted format’ betreft of een reality show.

Achterban

Viel er dan vuurwerk te verwachten van Powned? Normaal gesproken wel. Maar oprichters Dominique Weesie en Marianne Zwagerman bleven opmerkelijk op de vlakte en benadrukten vooral het aantal positieve adviezen (3!) dat Plasterk mocht ontvangen over de toetreding van Powned tot het publieke bestel. Powned heeft geen doelgroep maar een achterban. Weesie: “Dat houdt ons scherp. Onze achterban komt met tips, verhalen, nieuws en ideeën. Ze zijn onze onderzoeksredactie die feiten checken en die we vooraf inzetten om te bouwen aan programma’s.” Leden van de achterban hebben volgens Weesie een feilloze bullshit-detector. Daarop gaf hij zijn toekomstige collega’s alsnog een veeg uit de ban door te constateren dat hij tot dusver nog niets multimediaals had gehoord op het omroepcongres. “Producenten hebben geen achterban en denken primair vanuit het medium televisie. Wij starten vanuit het internet en vertalen ideeën met onze achterban naar televisie.”

Toetreden

Bestuurlijk zwaargewicht Fons van Westerloo, voorzitter van Omroepvereniging WNL benoemde zich tot een vaste waarde op het omroepcongres, maar bleef zo mogelijk nog meer op de vlakte. Hij leek te volstaan met het voorlezen van een uittreksel van het WNL-beleidsplan. De conservatief-liberale uitgangspunten van de omroep stonden daarbij centraal.

En zo was de cirkel rond. Want Weesie en Van Westerloo bleven op de vlakte om dezelfde reden dat de minister niet kwam opdagen voor het openingswoord. Vanochtend drinken beide adspirant-omroepen een kopje koffie op het ministerie en zullen ze vernemen dat ze mogen toetreden tot het bestel. Had Plasterk dat nu niet gisteren op het Omroepcongres kunnen bekendmaken?

Ronald van der Aart
managing consultant bij RepMen

Ronald V. van der Aart (1967) studeerde aan de Haagse Hogeschool en rolde vrijwel direct het PR-vak in. Achtereenvolgens werkte hij als adviseur en manager bij PR-bureau Van Rossum & Partners, de Nederlandse Ski Vereniging en de Amsterdam ArenA. Na enkele jaren als consultant bij sponsoradviesbureau GLP Sponsoring/Communicatie trad hij in 1999 in dienst bij UPC Nederland, aanvankelijk als woordvoerder en Manager Public Relations, later als Director Corporate Communications. In 2009 verlaat hij het kabelbedrijf om PR-bureau RepMen te starten. Het bureau richt zich primair op online reputatiemanagement, webcare, media relations en crisiscommunicatie. Ronald won in 2007 een SponsorRing (cat. Cultuur & Entertainment). In 2009 mocht hij namens UPC de Corporate Social Networking Award (cat. Best Social Company) in ontvangst nemen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!