Web 2.0 Summit: Michiel Buitelaar verhoogt Sanoma’s budgetten voor mobiel en real time

23 oktober 2009, 05:31

In de nabeschouwing op de Web 2.0 Summit (hier staan de verslagen van Dag 1 en Dag 2) kondigt Michiel Buitelaar, Chief Digital Media van Sanoma, aan dat hij de ontwikkelbudgetten voor mobiel en real time media vanaf aanstaande maandag zal verhogen “zelfs als het businessmodel nog niet meteen is dicht getimmerd”.

Intel en Google

De laatste dag van Web 2.0 was weer een aaneenschakeling van sprekers van de meest toonaangevende bedrijven in de digitale industrie. Intel’s CEO Paul Otellini schetste een toekomstbeeld waarin het aantal connected devices snel toeneemt. Intel’s uitdaging is om processoren te maken die doorlopende rich media interactie mogelijk te maken op social media netwerken. En die bovendien klein zijn en een beperkt energieverbruik hebben. Daarbij constateerde Otellini dat de penetratie van netbooks sneller toeneemt dan van iPhones of Wii’s.

“In places like San Francisco people will have a laptop and an iPhone. In other places people will have to choose. They increasingly choose netbooks.”

Een grote verassing was een onaangekondigd optreden van Sergey Brin, een van de oprichters van Google. Brin ging meteen in op de stortvloed aan aankondigingen van de dag ervoor. Hij constateerde dat er een ‘online community’ aan het ontstaan was. Iedereen kent elkaar en vertrouwt elkaar. Dat is een reden waarom het nu makkelijker om samenwerkingsverbanden aan te gaan. Vervolgens sprak hij de verwachting uit dat de CPM’s de komende jaren gaan stijgen. Internet is een effectief medium voor adverteerders en uiteindelijk zal dat leiden tot hogere CPM’s.

Evaluatie inzichten

Na de presentatie van Sir Tim Lee Berners, evalueer ik met Chief Digital Media van Sanoma Michiel Buitelaar de inzichten van het congres. Buitelaar concludeert dat de gedachte van Web Squared juist is, hij relativeert het belang van een business model a priori en kondigt aan meer te gaan sturen op mobiel en social media.

Jeroen Doucet
Directeur strategie bij Ex Machina

Managing Director Strategy & Concepts bij Ex Machina. Ex Machina is een second screen en social gaming technologiebedrijf uit Amsterdam, London en San Francisco.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!