Patrick Leenheers over Vodafone 360

30 oktober 2009, 08:16

Feestje bij Vodafone, want gisteren lanceerde de telecomprovider zijn 360. Je mag het met recht de social mediaphone – pardon, Vodafone doopte het een suite – noemen. Centraal in het toestel staan de social mediaconnecties met je vrienden, in 3D zo je wilt.

Wat moet de brand marketeer of developer met de 360? Handig om te weten is dat het runtime is dat de klok slaat. Kortom: maak de apps via Javascript, HTML, CSS. Via het Joint Innovation Labs kan de widget worden aangeboden op de 360. Een beetje app is in zo’n vier, vijf dagen gebouwd, bezweert Patrick Leenheers, head of internet services van Vodafone. Er zijn intussen al zo’n 50 apps, waaronder Buienradar. Ook komt Vodafone voor een mogelijkheid voor display advertising op MyWeb.

Patrick Leenheers, Head of Internet Services bij Vodafone, vertelt na de launch van Vodafone 360 over de mogelijkheden voor marketeers, adverteerders en app-developers.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

8 Reacties

    richardotto2000

    Ik snap nog steeds niet wat het voordeel is voor partijen Facebook, Hyves, Myspace om in Vodafone360 te komen. Raken zij niet zo hun identiteit en bannerviews kwijt, dus eigenlijk hun businessmodel? Je kan al via verschillende programmas zoals shozu fotos uploaden naar je profiel. Via twitter kun je automatisch je status aanpassen in facebook, hyves, linkedin etc. En nu kun je dus buiten de socialwebsites ook nog op 1 centrale plek je berichten lezen. Lijkt er op dat er dus steeds minder rede is om naar de oorspronkelijke websites te gaan…


    2 november 2009 om 08:22
    remcojanssencom

    @richard: Goede vraag. Vrijdag is er een tweetup by Hyves en dan hoop ik antwoord te krijgen op die vraag. Andersom kun je hem ook stellen. Hyves zelf zeg bijvoorbeeld dat de krabbel het sms-bericht gaat verdringen, althans, dat is het plan. Dat lijkt mij niet zo prettig voor de telecomprovider, of zien die internetbundels als de toekomst?


    2 november 2009 om 08:26
    richardotto2000

    Voor een operator is het natuurlijk niet verkeerd om elke maand vast 9,50 te verdienen. Daarnaast zal Vodafone met met diverse tarieven komen wanneer er meer en meer klanten gaan mobiel internetten. Doen ze ook al bij T-Mobile. Over een antal jaar zullen veel trein en bus reizigers mobiel tv gaan kijken ipv krantje lezen. Misschien is het dan handiger om een wat snellere verbinding te hebben, die niet contstant happert en wil de consument er ook wel wat meer dan een tientje per maand voor neerleggen.

    Heb trouwens mijn bovenstaande vraag vorige week reeds bij iemand van Hyves neergelegd, maar die had hier niet direct antwoord op. Het zou kunnen dat juist door Vodafone360 (en straks misschien andere partijen) hyves-leden actiever worden en dat ze maar een klein gedeelte van het bericht laten zien gevolgd door een deeplink, al werkt dat niet echt goed op een mobieltje.. Aan de ene kant is het natuurlijk wel zo dat Vodafone ‘maar’ 25% marktaandeel heeft en dat niet iedereen vodafone360 gaat gebruiken, aan de andere kant zullen er ook wel andere partijen komen met een “social media integrator”.


    2 november 2009 om 09:49
    richardotto2000

    Ik lees trouwens net dat je niet eens Vodafone klant hoeft te zijn om er gebruik van te maken, dus grote vraag is:

    Wat is het zakelijk voordeel voor social media sites om mee te doen aan Vodafone360?


    2 november 2009 om 10:10
    remcojanssencom

    Maar 25%? Op 20 miljoen telefoonaansluitingen, las ik net ergens? (vergeten waar…)

    Strak idee. Vrijdag ga ik keihard een camera in het gezicht bij Hyves duwen en dan vragen of en hoe met mobiel. Hoorde van Raymond al wel dat geolocatie ubervet gaat worden.


    2 november 2009 om 10:11
    remcojanssencom

    Bereik!


    2 november 2009 om 10:12
    richardotto2000

    Die 25% marktaandeel betreft alleen Nederland. In andere landen zou dat hoger kunnen zijn. Marktaandeel maakt in deze dicussie niet meer uit, aangezien ik reeds heb vermeld dat ook niet-vodafone klanten vodafone360 kunnen gebruiken. Moet trouwens zeggen dat ik het wel heel mooi idee vind dat je op een centrale plek al je berichten van linkedintwitter, msn, hyves, facebook etc. kan bekijken. Werkt voor mij wel heel efficient.


    2 november 2009 om 10:25
    Patrick Leenheers

    Hier lopen een aantal discussies tegelijk. Een paar ideeen van mijn kant – Yme zal er zeker aan toe kunnen voegen:

    1. People is geen vervanger van bestaande sociale netwerken. 360 / People brengt 1 voordeel: de ‘contacten’ en de ‘frequent experience’ van meerdere sociale netwerken op een (1) plek. De ‘frequent experience (status update, tweet, wiewatwaartje) is slechts een van de vele elementen van het social network – dus elk van de sociale netwerken houdt zijn eigen ‘rich experience’ – op mobiel en op PC.

    2. De ‘frequent experience’ smaakt naar meer. Er is een reden dat je een Hyves account, Facebook account, linkedIn account en Twitter account hebt: waarschijnlijk omdat je op elk van die plekken een deel van jouw sociale netwerk tegenkomt. De status update is een mooi haakje naar de rest. Kijk hoe we op de H1 nu de Facebook integratie doen – zo gaat dat er bij Hyves ook uitzien. Bereik dus, inderdaad!

    3. Over SMS en krabbel – wie weet.

    Beetje oude gedachte misschien, maar volgens mij is internet gebaseerd op ‘abundance’ ipv ‘scarcity’. Mashups, API’s, open, sharing – het zijn allemaal uitingen van hetzelfde fenomeen. Zo groeit het blijkbaar. En groei willen we allemaal. Dus samen, in plaats van ten koste van elkaar.

    pl


    5 november 2009 om 19:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!