Amerikaanse onderzoeksmarkt muurvast

3 november 2009, 07:00

Rockhopper research heeft de 2009 editie van haar ‘Research Industry Trends’ rapport uitgebracht. Sinds 2003 brengt het bedrijf een mooi rapport uit tjokvol statistieken over de onderzoeksmarkt. Het rapport geeft een goed beeld van de status van de Amerikaanse markt. De steekproef werd gedomineerd door ondervraagden uit de USA of Canada (69%) Aan deze editie werkten meer dan 500 branche insiders mee.

Het voert te ver om alle details van het 32 pagina’s tellende rapport te bespreken, maar een aantal highlights zijn hier zeker het vermelden waard:

  • negatieve groei: meer dan de helft van de respondenten (57%) ziet een teruggang in de omzet. Zo’n 22% daarentegen ziet nog groei in het bedrijfsresultaat.
  • prijsdruk: nagenoeg alle ondervraagden (85%) hebben last van druk op prijzen en budgetten.
  • optimistisch: ondanks de slechte resultaten denkt 44% van de ondervraagden dat het ergste voorbij is en dat voor het einde van 2009 verbetering zal optreden. Saillant detail is wel dat ze nog geen concrete verbeteringen van het resultaat hebben gezien binnen hun eigen bedrijf.
  • online data collectie: online groeit, met steeds meer nadruk op social media en mobiel. Meer dan de helft van de ondervraagden denkt dat online zal blijven groeien waarbij online communities, online panels, mobile/sms en onderzoek via blogs het meest genoemd worden.

Ruimte voor RAAS
Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat er ruimte is voor meer ‘Research As A Service’ oplossingen. Volgens 73% van de ondervraagden wordt onderzoek steeds meer een ‘commodity’ waar de markt minder voor wil betalen. Daarnaast eisen klanten korte doorlooptijden en snellere oplevering van de resultaten (70%). Veel onderzoekers zien ook een trend dat steeds meer niet-onderzoekers hun eigen onderzoek via het web uitvoeren (63%). Een uitstekende voedingsbodem om meer onderzoeksdiensten via het web aan te bieden, zonder tussenkomst van onderzoekers!

Het volledige rapport is in PDF (2,3 MB) te downloaden via de website van Rockhopper.

John Kivit
Directeur bij Multiscope

Ondernemer in marketing, research, innovatie en technologie. Dagelijks druk met Multiscope, Shareforce en de Innoshow podcast.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!