Met de Groene Oxfam Novib Sint en Hyves tegen foute chocola

17 november 2009, 07:43

{title}

“Foute chocolade letters hebben een nare bijsmaak.” In Nederland worden jaarlijks 19 miljoen foute chocoladeletters verkocht. De Groene Sint van Oxfam Novib gaat de strijd aan met foute chocolade, die gemaakt is door cacoaboeren die zonder eerlijke vergoeding moeten produceren. Op Hyves draait sinds gisteravond laat de campagne. Het is een combinatie van educatie en interactie: ik heb zojuist de Lidl besmeurd met chocola. Uiteraard moet je de campagne doorsturen aan je vrienden. Ben nu al benieuwd naar de stats.

Als je meedoet, kun je aanvinken dat er een Hyveswidget van de “actieheld” die je geworden bent en die anderen dus ook kunnen worden, geplaatst wordt op je profiel. Tussendoor is Twitter geïntegreerd.

{title}

Op het zelf aanpassen van die actieheld zat ik niet echt te wachten. Ik kan me voorstellen dat er heel wat mensen in de doelgroep zijn die dat wel erg leuk vinden om te doen. Tussendoor word je steeds toegesproken door de Sint. “Ik vind jou een echte held!”

{title}

Aan het einde van de missies, vier in totaal, kun je je e-mail adres achterlaten om ook echt in actie te komen. Ik kan me voorstellen dat Oxfam Novib je dan gaat benaderen. De Groene Sint verwijst je dan ook nog even door naar zijn pagina: www.groenesint.nl. Op die pagina kun je actie ‘bijhouden’: je ziet wie er allemaal actieheld zijn geworden en welke winkels ze hebben besmeurd.

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sjef Kerkhofs

    Ik ben ook benieuwd naar de resultaten. Ik kan je daar achteraf wellicht mee helpen Matthijs. Bespreken we nog wel.


    17 november 2009 om 08:08
    remcojanssencom

    De PR hebben ze van Oxfam Novib in elk geval uitstekend op orde. Werd gisteravond gebombardeerd met dit verhaal.


    17 november 2009 om 08:50
    Sjef Kerkhofs

    Klopt, maar er zit dan ook een flinke planning aan vast! En bovendien veel vrijwilligers etc. die meewerker. Dat is natuurlijk wel gaaf! Het gaat al flink los nu, campagne staat op Nu.nl / Volkskrant en was ook al op 3FM


    17 november 2009 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!