Tam Tam biedt sollicitanten de beste online ervaring in 2009

18 november 2009, 12:23

{title}Tam Tam heeft gisteren op Digitaal-Werven de prijs gewonnen voor de beste Digitale Sollicitatie-ervaring. Het internetbureau biedt kandidaten volgens de vakjury de beste online ervaring als het gaat om de recruitmentsite, het sollicitatie-proces en de reactie op de mystery sollicitatie. Tam Tam is hiermee de opvolger van Reed Business, die in 2007 won en de winnaar van vorig jaar: TenneT.

In een eerdere serie hebben we hier de website van Tam Tam al besproken. Interessant aan Tam Tam is dat men na de eervolle vermelding van vorig jaar niet is stil blijven zitten, zoals je bij veel wervingssites ziet. Veel organisaties vliegen het aan als een project met een begin en een eind en als het klaar is, is het klaar. Tam Tam gaf in de overwinningsspeech aan dat men het streven heeft elke 6 weken iets aan hun website te verbeteren, wat onder andere heeft geleid tot een nog betere ervaring voor sollicitanten.

{title}

Digitaal-Werven heeft in 2009 totaal 320 organisaties onderzocht op hun online sollicitatie-ervaring. Dat wil zeggen dat de website wordt beoordeeld op basis van design, usability en inhoud, het sollicitatie-proces wordt doorlopen (e-mailen, formulieren, aantal vragen, online feedback) en de afhandeling van de sollicitatie wordt bekeken (reageert men, hoe snel reageert men, hoe verhoudt dit zich tot de belofte van snelheid en hoe inhoudelijk reageert men). In deze 320 organisaties zitten ook alle grote bedrijven van Nederland en veel instellingen.

Opvallend is dat dit jaar slechts een beperkt aantal ‘corporates’ genomineerd waren. Enkel Reed Business is een echt groot bedrijf een TenneT is van redelijk groot formaat, de overige bedrijven waren relatief klein en hebben dito budget voor de site. Toch lukt het deze bedrijven beter om een goede ervaring voor de kandidaat neer te zetten dan bedrijven met een heel groot budget. Blijkbaar is logica (boeren verstand) en misschien ook wel oprechte interesse in de kandidaat belangrijker dan budget voor het maken van een goede recruitmentsite en het bieden van een dito sollicitatie proces.

Tam Tam won de award omdat volgens de vakjury ze het beste inzicht geven in hoe het daadwerkelijk is om bij Tam Tam te werken. Ze maken de hele online ervaring persoonlijk en zetten in het proces de kandidaat centraal. (zie juryrapport)

Een eervolle vermelding was er voor TOPdesk. TOPdesk (zie hier de review) heeft een mooie ervaring door van een heel breed spectrum aan functies via korte video’s een beeld te geven. Interessant aan TOPdesk is dat men ook het HR beleid heeft aangepast aan de te werven doelgroep. De belangrijkste doelgroep zijn IT studenten en men richt zich dus nadrukkelijk op deze groep door bijvoorbeeld veel te investeren in stages en afstudeeropdrachten, maar ook door bijbanen te bieden op IT gebied.

Een kritische noot had de jury ook te kraken, in het algemeen was men teleurgesteld over het niveau van alle websites. Niet om af te doen aan de mooie overwinning van Tam Tam, maar uiteindelijk gaf geen enkele van de genomineerden een ‘wauw’ gevoel. De jury hoopt dat dit in 2010 wel het geval is, de voortekenen met alle nieuwe sites die gelanceerd zijn na de sluiting van Digitaal-Werven 2009 geven in ieder geval een goed gevoel. Ook hebben zowel Tam Tam als TOPdesk aangegeven volgend jaar te willen winnen en blijven deze organisaties investeren in hun corporate recruitmentsites.

Foto: Mike Verbruggen

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Oli4b

    Mooi gedaan, gefeliicteerd!


    18 november 2009 om 13:30
    Jelmer

    Gefeliciteerd! Leuk om te lezen dat de bevindingen die wij ondervonden na onze studie ook in dit onderzoek naar voren komen. Ondanks de grote budgetten zijn veel bedrijven niet in staat om de juiste informatie op hun recruitmentsite te delen. Vooral de oprechte interesse in een kandidaat vind ik een goed punt!!


    18 november 2009 om 16:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!