Sensation wint Marketing Excellence Award 09

27 november 2009, 06:57

Tijdens het Marketing Excellence Event, gisteravond, zijn de vier winnaars van de Marketing Excellence Awards 2009 bekend gemaakt. De vakjury en het publiek hebben samen Sensation verkozen tot hét marketingbedrijf van 2009. In de categorie Innovatie won Dwarsligger, in de categorie Connected Customer sleepte Marktplaats.nl de award in de wacht. In de categorie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen werd Fishes tot winnaar uitgeroepen. Juryvoorzitter Herwin van der Berg (ex-Heineken):

Totaalbeleving

”Knap hoe Sensation zich door de jaren heen heeft weten te ontwikkelen van een ‘standaard’ dancefeest naar een totaalbeleving. Daarmee zijn ze de dancemarkt ontstegen. Ze overweldigen de consument in plaats van dat ze deze tevreden stellen. Er zijn maar weinig entertainmentbedrijven die een merkevent (inter)nationaal zo succesvol weten neer te zetten. Door het motto – Be part of the night dress in white – betrekken ze bezoekers optimaal bij het merk. Sensation is daarmee een perfect voorbeeld van engagement marketing. Zodra de kaartverkoop start, werpen fans van het event zichzelf op als ambassadeurs. Door deze betrokkenheid verspreidt het merk zich als een olievlek over de hele wereld.”

Duncan Stutterheim over Sensation, over de marketing en de kracht van een event dat ieder jaar eigenlijk hetzelfde is, over ultieme beleving en authenticiteit. Filmpje is van NIMA:

Andere kanshebbers voor de Marketing Excellence Award voor dé marketingorganisatie van het jaar waren Bol.com en G-Star. Duncan Stutterheim van Sensation (ID&T): “Voor mij is het bijzonder, ik kom niet uit het marketingvak maar uit de feesten. Als je de vakjury en al die topmensen ziet die erover oordelen, dan ben ik echt vereerd. De waardering van al die dikke mooie merken voelt enorm goed.”

Connected Customer

In de categorie Connected Customer hadden jury en publiek de keuze uit Buzzer, Hi en Marktplaats.nl. De laatste viel in de prijzen. Van den Berg: “De kracht van deze online marktplaats zit hem in de eenvoud van de website. Het gebruikersgemak staat voorop. Het is een fantastische omgeving waar meer dan een miljoen kopers en verkopers elkaar dagelijks weten te vinden. Innovatie is gebaseerd op de veranderende behoefte van de consument. Samen met de klant komt de handelssite telkens weer tot nieuwe ‘marktplaatsjes’. Zo kun je inmiddels ook nieuwe producten en personeel op Marktplaats vinden. Gebruikers hebben de site grootgemaakt. Volgens de jury hét bewijs dat je met een beperkt budget maar met de kracht van de menigte een succesvol concept kunt neerzetten.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!