Bier voor iedereen: Crowdsourcen die brouwerij!

1 december 2009, 07:46

{title}

Sinds begin vorige maand staat Pabst Brewing Co., een grote bierbrouwer in de VS, te koop. Twee advertentiebureaus in de VS, Forza Migliozzi en The Ad Store, vonden dat wel een leuke aanleiding om eens te experimenteren met crowdsourcing. Het idee: als heel veel mensen een aandeeltje brouwerij kopen, heeft iedereen bier. De teller staat nu rond de 286 miljoen, dus het schiet al lekker op. Of het goed is voor de geloofwaardigheid van het internetconcept crowdsourcen: ik denk het niet. Vast wel goed voor de pr van beide advertentieclubs. Op de site schrijven de bedenkers:

“Born out of the principle of crowdsourcing, two advertising agencies have come together for a first…to buy Pabst Brewing Co., brewers of over 25 well known beer brands. The asking price is $300 Million, not a small number, but through crowdsourcing pledges of as little as $5.00, the cost of a bottle of beer, this can be achieved based on the largest crowdsourced audience assembled, ever. As the pledges come in, the ticker above will countdown to zero, whereby an offer will be made to purchase Pabst Brewing Co. through a historic first. So, c’mon, let’s have a beer together.”

Je kunt kiezen voor de volgende memberships:

Bottle Membership: $5.00

Six Pack Membership: $25.00

Case Membership: $100.00

The BrewMeister: $250,000.00

Nog maar 286 miljoen dollar te gaan. Het nieuws is dus al een paar weken oud. De Twitter-account heeft op het moment van schrijven zo’n 800 followers. Heel benieuwd of ze het op deze manier gaan redden. SpringWise schrijft:

“It could be that fans of the cheap-but-hip Pabst Blue Ribbon are just the crowd to go for community ownership, though whether 60 million will stump up five dollars each remains to be seen.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!