Case Bizner Bank: Doelgerichte contentintegratie op Marktplaats.nl

21 december 2009, 08:27

In eerdere postings op Marketingfacts behandelde ik de case van MijnGemak.nl en zes stellingen over behavioral targeting. In onderstaande casebeschrijving wil ik laten zien hoe we op Marktplaats met een enquête, de inzet van targeting en een speciale pagina awareness en traffic hebben gecreëerd voor Bizner onder een divers en moeilijk te bereiken doelgroep.

De nauwe samenwerking tussen Bizner, creatief bureau XXS en mediabureau digilogue toont wat ons betreft aan, dat een integrale aanpak, een van de pijlers van Marktplaats Media, tot een creatieve en succesvolle campagne kan resulteren.

Achtergrond en strategie

Bizner is een internetbank die zich puur richt op ondernemers die hun bankzaken zelf willen regelen. Starters vormen daarbij een belangrijke doelgroep voor Bizner. Een campagne op Marktplaats.nl moest de naamsbekendheid verhogen, een onderscheidende positionering bieden en relevante traffic opleveren naar bizner.nl. Het strategisch idee achter de campagne was om een platform te bieden waarop (startende) ondernemers hun ervaringen rondom de economische crisis met elkaar kunnen delen en in een latere fase informatie kunnen delen. Passend binnen de positionering wilde Bizner met de campagne niet het ‘doemdenken’, maar ‘het zien van kansen’ benadrukken.

De doelgroep voor deze campagne bestond uit ondernemers, vooral zzp’ers, starters en ondernemers met minder dan vijf werknemers. Ook wilde Bizner zich richten op ondernemende mensen die plannen hebben om een eigen bedrijf te starten (de pre-starters).

Aanpak en middelen

De campagneduur was drie maanden. Globaal is de campagne opgedeeld in drie fasen:

  1. Het uitnodigen van (startende) ondernemers voor de enquête.
  2. Het delen van enquêteresultaten, tips van ondernemers en hun persoonlijke verhalen.
  3. Het delen van de resultaten via Bizner en het Marktplaats Magazine.

Fase 1

In de eerste fase van de campagne werd binnen de specifieke productgroepen ‘Zakelijke Goederen’ en ‘Diensten’ bij elke advertentietekst een tabblad toegevoegd. Ook de mensen die zich bij Marktplaats.nl als bedrijf hebben geregistreerd kregen het tabblad te zien. Het tabblad verwees naar een pagina waarop bezoekers werden uitgenodigd om hun ervaringen en tips via een enquête te delen. Denk daarbij aan vragen als: Valt het mee? Valt het tegen? Wat doe jij om de crisis het hoofd te bieden? Welke tips wil je andere (startende) ondernemers geven?

{title}

Pagina waarop bezoekers werden uitgenodigd om hun ervaringen en tips via een enquête te delen

Fase 2

In de tweede fase van de campagne waren op de specifieke pagina de resultaten van de enquête en de tips van andere ondernemers te lezen en werden ondernemers uitgenodigd nieuwe ervaringen toe te voegen. Vanuit deze pagina werden bezoekers doorgeleid naar specifieke landingspagina’s op bizner.nl. Bezoekers die hun gegevens achterlieten, werden via tussentijdse nieuwsbrieven vanuit Bizner op de hoogte gehouden over de resultaten.

{title}

Fase 3

De resultaten van de enquête zijn in de derde fase van de campagne ook gedeeld via een e-mail van Bizner naar klanten en prospects, op de website van Bizner en in het Marktplaats Magazine. Binnen de campagne zijn vele varianten van het tabblad en van het design en de inhoud van de specifieke pagina getest. In samenwerking met de trafficafdeling van Marktplaats Media, het online mediabureau Digilogue en het reclamebureau XXS heeft Bizner de campagne continu geoptimaliseerd.

Resultaten en conclusie

De aanpak voor de campagne leidde er toe dat zo’n 48.000 mensen het platform en de landingspagina’s op bizner.nl hebben bezocht (zie ook de resultaten pagina op de site van Bizner). Van deze 48.000 mensen gaven 1.000 ondernemers gehoor aan de oproep om hun tips en persoonlijke verhalen te delen. Binnen dit platform kon Bizner gedurende de campagneperiode de aandacht vestigen op haar unieke merk en diensten. Hierdoor is het aantal bezoekers op bizner.nl gedurende de campagne met meer dan 30% toegenomen. Bizner heeft door deze campagne meer inzicht gekregen in de ervaringen van de doelgroep.

Kiliaan Toorenaar is CEO en Co-founder van Close en was hiervoor 5 jaar lang commercieel directeur bij Marktplaats. Met deze werkervaring heeft hij veel kennis opgedaan over het gebruik van data, verbeteren van de customer journey en up,- en cross-sell. Close richt zich op hyper-gepersonaliseerde in app chat communicatie waardoor het mogelijk is om iedere bezoeker op ieder moment op de hoogte te houden met relevante informatie in diverse customer journeys.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Jorrit

    En er was helemaal niets negatiefs aan deze campagne? Helemaal geen verbeterpunten of leermomenten? Momenteel leest het als de reclamefolder van een mediabureau.


    21 december 2009 om 09:44
    mgvandenbroek

    @Jorrit: Het zal vast niet allemaal koek en ei zijn geweest! Wellicht zijn er nog ondernemers die hier kunnen reageren en ik wed dat ze ook bij Marktplaats nog wel wat toelichting willen geven op jouw vraag!


    21 december 2009 om 09:53
    Joery Bruijntjes

    Ik ben erg benieuwd waar ik nu aan moet denken qua kosten bij deze campagne. Volgens mij een duur project geweest als je de kosten afzet tegen de resultaten…


    21 december 2009 om 10:10
    Ruben

    Laat ze eerst maar eens de al meer dan een jaar beloofde iDeal mogelijkheid gaan bieden, dan heb je er als online verkoper ook wat aan…


    21 december 2009 om 10:21
    Jorrit

    Kijk. Dat is tenminste al iets: het vraagt dus wel een zekere vorm van extra inspanning vanaf de kant van de adverteerder. Maar na het zien van de VW die als kosten indicatie dienst doet ben ik ook wel benieuwd of er harde resultaten zijn behaald, om maar even online marketing te blijven: zijn er ook conversies? Wat hebben die dan gekost per stuk? Een Golfje per conversie is best pittig.

    Een korte rekensom leert mij dat er pak ‘em beet 50 euro is betaald voor participerende ondernemer, kon dit uit?

    En dan de hamvraag: hoe zie je dit vertaald naar andere bedrijven/producten/diensten dan Bizner? Die VW bijvoorbeeld, hoe zouden we die ‘integraal’ marketen via marktplaats? Wat is de toegevoegde waarde voor de marktplaats bezoeker? (de nieuwheid is er snel vanaf vrees ik)


    21 december 2009 om 14:10
    KiliaanToorenaar

    @Jorrit: iedere goede online campagne vergt extra inspanning van de adverteerder (of zijn bureau). In tegenstelling tot offline campagnes kan je namelijk nog bijsturen en van die mogelijkheid moet je gebruik maken.

    Voor wat betreft de kosten: je rekent nu de kosten van de campagne volledig toeaan de 1000 mensen die actief reageren. Hiernaast hebben 48.000 ondernemers actief de pagina’s van Bizner bezocht en kreeg Bizner 30% meer verkeer. Als je puur rekent op de manier waarop jij doet mag nooit iemand meer in de krant adverteren.

    Kan je een dergelijke case voor meer partijen inzetten? Ja: ANWB kan zich profileren bij auto’s, Zwitsal bij kinderen en baby’s en Robijntje bij dameskleding.


    21 december 2009 om 19:06
    Eric

    48.000 potentiele klanten naar je toe trekken met een product dat een gemiddelde bank een paar duizend euro per jaar oplevert……….. Dan doe je het volgens mij heel erg goed. Inzet van alle betrokken partijen om gedurende de actieperiode tot een goed resultaat te komen is in dergelijke samenwerkingen cruciaal, uit de praktijk blijkt helaas dat niet iedere organisatie daartoe is ingesteld. Het grootste voordeel van online (track& trace) zou je eigenlijk verplicht moeten stellen om tot een optimaal resultaat te komen.


    22 december 2009 om 13:37
    Erik Liet

    Ik ben betrokken geweest bij het creatieve conceptdeel en bijsturing van de campagne.

    Het uitgangspunt bij campagnes die Bizner doet is dat het relevant is voor de ondernemer. Het is zeer relevant om als ondernemer te weten wat andere ondernemers doen ten tijde van crisis. Wat mij bijvoorbeeld opviel is dat ondernemers het zwaar hebben maar opeens tijd kregen om hun dromen uit te gaan werken. Er was opeens tijd voor die innovatie die ze altijd al in hun hoofd hadden. Zo kwamen we ook op ondernemersvertrouwen, een index die je kunt vegelijken met consumentenvertrouwen. Ondernemers zijn positieve mensen blijkt daaruit. Het zou leuk zijn die index in het leven te houden. We dachten dat zulke informatie wel relevant zou zijn voor ondernemers.

    Als het gaat om het conversie-deel: ook daar heeft Bizner een iets andere filisofie. Als je relevant bent en relevant blijft en je hebt een goed product dan komen de klanten uiteindelijk wel naar je toe. Je zou het de long sell van relevant zijn kunnen noemen. Dit is niet de enige campagne van Bizner en in elke campagne is er een kans om relevant te zijn. Deze campagne werd ook gedeeld met klanten en een opgebouwde prospect base die Bizner volgen tot ze, zeg maar, overtuigd zijn. En als je kijkt naar het aantal klanten dat Bizner heeft weten te binden, dan zou je kunnen spreken van een geslaagde filisofie. Conversie genoeg dus.

    En dan nog: Waarom Marktplaats voor het vinden van ondernemers? Marktplaats is natuurlijk een broedplaats van de kleine ondernemer. Maar dat gaf niet de doorslag. Marktplaats heeft echt veel ondernemers in haar bereik en weet die ook te vinden. We hebben samen met Bizner en Marktplaats een maand lang geoptimaliseerd en verbeterd. We hebben meerdere namen en visuals gebruikt voor de tabs maar ook diverse landinsgspagina’s gebruikt om te zien wat beter werkte. We hebben ook vele, vele tekstlinks geprobeerd om te zien wat ondernemers trok om te clicken. De ultieme vorm dus van online advertising, degene die clickt heeft gelijk. niet het reclamebureau of Bizner maar de ondernemers. Ook dat past bij Bizner, de wil om dit gewoon te proberen en dan volledig in de cijfertjes te duiken. Ook verzonnen we nieuwe vragen en lieten we ondernemers met nieuwe content komen door open vragen te stellen. En dat hebben we dan weer gedeeld met iedereen. Marktplaats en het mediabureau Dilgilogue heeft de mogelijkheden om ook in die optimalisaties goed te ondersteunen.

    Een dankbare campagne dus.


    22 december 2009 om 23:23
    CoenKempen

    Een campagne op Marktplaats.nl moest de naamsbekendheid verhogen, een onderscheidende positionering bieden en relevante traffic opleveren naar bizner.nl.

    Ik vraag me bij het lezen van de resultaten nog steeds een aantal dingen af;

    a. Is de naamsbekendheid gestegen?

    b. Heeft Bizner zich kunnen onderscheiden van de concurrentie?

    c. Waren de 48.000 bezoekers wel relevant? Wat was het profiel van deze bezoekers?


    24 december 2009 om 09:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!